וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נעשו שגיאות מקצועיות בדרגים הגבוהים"

12.7.2010 / 17:00

ועדת הבדיקה בראשות האלוף (במיל.) גיורא איילנד ניקתה את צה"ל מרשלנות בפעולת ההשתלטות על ה"מרמרה" אולם קבעה כי נעשו שגיאות. עיקר הביקורת מופנית למתכנני המבצע ולגופי המודיעין

עוז מרון

(צילום: עוז מרון, עריכה: יאיר דניאל)

דו"ח ועדת איילנד לחקר פעולות צה"ל באירועי ההשתלטות על המשט לעזה פורסם היום (שני) לאחר שהוצג בפני שר הביטחון אהוד ברק והרמטכ"ל גבי אשכנזי. ראש ועדת המומחים שמינה הרמטכ"ל, האלוף (במיל.) גיורא איילנד, אמר עם פרסום הדו"ח כי "לא היו תקלות ולא היו התרשלויות מצד הצבא, אולם היו שגיאות מקצועיות רבות, שחלקן נעשו גם בדרגות הבכירות, שהביאו לתוצאות כפי שכולנו מכירים". בדו"ח לא כלולות מסקנות אישיות, אולם את מירב חיצי הביקורת סופגים בעלי הדרגות הגבוהות, בעיקר בחיל הים ובאגף המבצעים בצה"ל.

ועדת הבדיקה בחנה שלושה מישורים עיקריים בפעולת ההשתלטות: בתחום המודיעין קובע הדו"ח כי רמת ההבנה בקרב שירותי המודיעין הרלוונטיים, שהם השב"כ, המוסד, אגף המודיעין בצה"ל ומספן מודיעין בחיל הים היתה חסרה. לטענת חברי הועדה, בטרם יציאת המשט, היו צריכים גופי המודיעין להסיק כי לאור ההידרדרות ביחסים שבין ישראל לטורקיה ולאור העובדה כי ארגון ה-IHH קשור למפלגת השלטון הטורקית, המשט עלול לפעול ברוח הממשלה, בחיפוש אחר עימות – מה שהוביל לשגיאה בהערכה המודיעינית. כמו כן, נקע כי רמת שיתוף הפעולה בין מספן מודיעין לאמ"ן לא היתה טובה והביאה לשגיאות מקצועיות.

לא הוכנה תוכנית חלופית

לגבי פעולת ההשתלטות הצבאית על ספינת ה"מאווי מרמרה", קובע הדו"ח כי כלל לא נידונו דרכי פעולה קיצוניות בהם עלולים לנקוט פעילי המשט, אלא נידונה רק דרך פעולה סבירה. היתה הערכת חסר לעוצמת ההתנגדות הצפויה וכלל לא נלקחה בחשבון האפשרות שעל הספינה יתרכזו אלפי אנשים שישתמשו בנשק קר במגמה להרוג תוך מוכנות להיהרג. מחברי הדו"ח הגיעו למסקנה כי הכוחות לא נערכו לאפשרות זו ולכן גם לא ניתן לה מענה.

כמו כן, הדו"ח מבקר שני נושאים עיקריים נוספים שהיו תחת אחריות חיל הים ואגף המבצעים בצה"ל אותם הוא מגדיר כ"שגיאות מהותיות". איילנד קובע כי מרגע שקיבלו מפקדי חיל הים ומפקדי המבצע עדויות לכך שרמת ההתנגדות כפי שמתרחשת בפועל על המרמרה היא גדולה מזו שציפו, היה עליהם להבין שלא נותרו בו התנאים המאפשרים את ביצוע המבצע המתוכנן. בד בבד, הדו"ח קובע כי הכנת לוחמי השייטת היתה טובה וכי התנהגות הכוחות במהלך ההשתלטות היתה "ראויה להערכה ולהערצה".

לא ניתן להבטיח שלא יהיו נפגעים

בנוגע לתכנון המבצע הצבאי קובע הדו"ח כי כלל לא הוכנה תוכנית חלופית למקרה בו התוכנית המקורית משתבשת. לטענת צוות הבדיקה, ניתן היה להכין מראש שורה של אמצעים נוספים, שהיה ביכולתם לייצר את התנאים הדרושים לעלייה למרמרה כפי שתוכנן מלכתחילה.

עוד נקבע כי בוודאות גבוהה היה על הספינה עוד כלי נשק חם אחד לפחות שלא היה שייך לכוחות השייטת, ובו עשו הפעילים שימוש. הוועדה מסתמכת על בדיקת קליע שהוצא מגופו של אחד מלוחמי הקומנדו הימי. בדו"ח נכתב כי גם אילו בצה"ל היו נערכים בצורה טובה יותר למבצע, ייתכן ולא היה ניתן למנוע פגיעה בפעילי המשט לאור התנגדותם ונכונותם למות. "בפעולה יותר מוצלחת ניתן היה לשמור בצורה טובה יותר על ביטחון אנשינו אך לא ניתן היה להבטיח שלא יהיו נפגעים מהצד השני", נכתב.

"לצה"ל יש ביטחון עצמי לתחקר עצמו בביקורתיות"

הרמטכ"ל רא"ל גבי אשכנזי הודיע לאחר פרסום הדו"ח כי הוא "מאמץ את עיקרי תחקור המומחים לאירוע המשט ואת הלקחים העולים בו. הרמטכ"ל הודה לצוות תחקור המומחים בראשותו של האלוף במיל' איילנד, על "התחקור היסודי והמקיף" כפי שהוצג בפניו ובפני קבוצת מפקדים הבוקר.

בהודעת דובר צה"ל נמסר כי "הרמטכ"ל מינה את אגף המבצעים ואת חטיבת תורה והדרכה לרכז את כלל הלקחים ולעקוב אחר תהליך יישומם בראיה רחבה, בכלל האגפים הרלבנטיים בצבא".

הרמטכ"ל אמר כי "תחקור מומחים שכזה נמצא ביסוד התרבות הארגונית של צה"ל כגוף מבוקר, שקוף, לומד ומפיק לקחים שתכליתו להשתפר כל העת על מנת להתמודד עם האתגרים הניצבים בפניו". אשכנזי הוסיף כי "אירוע כמו המשט מהווה הזדמנות שאין להחמיצה לשם לימוד ולהפקת לקחים לצה"ל יש מספיק ביטחון עצמי כדי לתחקר בביקורתיות את עצמו וגם לטפל בלקחים ולהשתפר. זוהי נשמת אפו של הצבא". אשכנזי הוסיף ואמר כי "לא אני ולא צוות התחקור איתרנו מחדל או רשלנות, אבל בהחלט בבדיקה מעמיקה שכזו ישנן שגיאות שיש לתקן אותן בעתיד".

הרמטכ"ל הביע את הערכתו לחיל הים ולשייטת 13, שלדבריו הוכיחו לו בשלוש וחצי השנים האחרונות יכולות גבוהות וייחודיות בעיקר בתחום ההשתלטות על אוניות בפעולות גלויות וחשאיות. "אנחנו ממשיכים לשלוח חיילים שלנו מידי יום באוויר, ביבשה ובים לסיכונים רבים וחמורים יותר מהמשט הזה, אנחנו רוצים שימשיכו ליזום להסתער וליטול סיכונים" אמר אשכנזי", אני לא הייתי רוצה שמפקדים וחיילים יצאו למשימות מורכבות ועתירות סיכון בידיעה שמחכה להם בחוף או מעבר לגבול בבית, ועדת חקירה, לפיכך מרכזיות התחקור, עומקו ואיכותו הם כלי מרכזי בתרבות הצבאית" קבע הרמטכ"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully