וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: מאסר הורי התלמידות מעמנואל לא חוקי

גלעד גרוסמן

20.6.2010 / 8:46

ארגון זכויות אדם עתר לבג"ץ בדרישה לשחרר לאלתר את הורי התלמידות מעמנואל אשר נשלחו למאסר. לטענת העותרים, ההחלטה המורה על מאסרם ניתנה בחוסר סמכות

ארגון זכויות האדם "שורת הדין" עתר הבוקר (ראשון) לבג"ץ, בדרישה לשחרר לאלתר את הורי התלמידות מעמנואל אשר נשלחו למאסר, בטענה שהחלטת בג"ץ המורה על מאסרם ניתנה בחוסר סמכות, משום שהחוק לא מעניק לבג"ץ סמכות לדון אנשים פרטיים . בג"ץ קבע בפסק הדין שנתן, כי ההורים מסייעים בהפרת פסק הדין ועל כן ניתן להוציא נגדם צווים לפי פקודת בזיון בית משפט.

בעתירה, אשר הוגשה נגד משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר, נטען כי בג"ץ אינו מוסמך לקבוע החלטות ולהוציא צווים כנגד אנשים פרטיים. לטענת העותרים, חוק יסוד: השפיטה, המעגן את סמכויות בג"ץ, קובע במפורש כי בג"ץ רשאי להוציא צווים כנגד גופים מנהליים בלבד, כלומר, כנגד רשויות המדינה, רשויות מקומיות, פקידים וגופים ואנשים אחרים הממלאים תפקידים ציבוריים על פי דין, וכי כל סמכות אחרת תוענק לבית המשפט העליון לפי חוק.

עוד טוענים העותרים כי הורי התלמידים מעמנואל לא היו צד לעתירה כנגד בית הספר וכנגד משרד החינוך, ולו היתה מוגשת עתירה כנגדם היא היתה נדחית על הסף. "פסק הדין שניתן בעתירה לא הופנה כלפי ההורים כלל ולא יכול היה להיות מופנה כלפיהם. לכן גם אכיפת פסק הדין אינה יכולה להיעשות באמצעותם. נטילת סמכות על ידי בג"ץ כלפי אנשים פרטיים מהווה תקדים מסוכן, משום שאין לדבר גבול", טענו העותרים.

לדברי יו"ר שורת הדין, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, "בג"ץ הרחיב את פרשנות החוק המגדיר את סמכויותיו ומתח אותו כמעט עד קצה גבול היכולת. אבל שום פרשנות איננה יכולה להעניק לבג"ץ סמכות שהחוק במפורש לא נתן לו. לאנשים פרטיים אין חובה למלא אחר פסק דין שניתן כנגד רשויות המנהל, גם אם מדובר בפסק דין של בית המשפט העליון. אם פסקי הדין של בג"צ אינם מבוצעים, קיימים מנגנונים שונים לאכוף אותם. צו שבג"ץ מוציא בחריגה מסמכות איננה אחד מהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully