וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כיפת ברזל" תהייה מבצעית רק בספטמבר

יהושע בריינר ופנחס וולף

25.4.2010 / 13:01

המערכת שאמורה לספק שמיים נקיים מטילים לתושבי הדרום תיפרס ככל הנראה רק בחודש ספטמבר. תושבי הדרום: "רק שתי סוללות של "כיפת ברזל" לא יספקו הגנה על היישובים"

רויטרס

(ארכיון: רויטרס)

שתי הסוללות של מערכת ההגנה בפני טילים "כיפת ברזל" תהיינה מבצעיות רק בחודשים ספטמבר-אוקטובר, חמישה חודשים אחרי התכנון המקורי, כך נודע היום (ראשון) לוואלה! חדשות. הדחייה בתחילת השימוש במערכת, שהיתה אמורה, על פי התכנון המקורי, להיות מבצעית בחציון הראשון של השנה הנוכחית, נובעת מעיכובים טכניים בקליטת המערכת. המערכת הועברה כבר לידי חיל האוויר וכוחות הנ"מ שאמורים לתפעל את המערכת, אולם נראה כי המערכות לא יוצבו באורח קבע ביישובי הדרום.

ראשי הרשויות בעוטף עזה זועמים על כך כי רק שתי סוללות של כיפת ברזל תספקנה הגנה ליישובים. ראשי היישובים אף מאיימים לעתור לבג"ץ בדרישה למגן את הבתים עד אשר תפתח מערכת הביטחון סוללות נוספות. בשיחה שהתקיימה באחרונה בין מנכ"ל משרד הביטחון אודי שני לבין ראשי הרשויות, הביעו האחרונים ביקורת קשה כנגד התנהלות משרד הביטחון וטענו כי כיפת ברזל במתכונתה הנוכחית לא תספק הגנה על היישובים. "כבר יש פיגור בהבטחות לגבי כניסת המערכות לשימוש מבצעי, אך זה עוד סביר", אומר ראש המועצה האזורית אשכול חיים ילין, "אבל מה שיותר מדאיג אותנו זה שאומרים לנו שאין כסף לפתח עוד מערכות. המערכת כפי שהוצגה לנו על ידי המנכ"ל לא תספק הגנה למרבית התושבים, והטענה שאין מספיק כסף לעוד מערכות לא מתקבלת על הדעת. שתי סוללות, למה זה יספיק? התחושה שלי היא שהמערכת נבנתה יותר בכדי לשווק אותה בעולם מאשר להגן עלינו".

"חיל האוויר ערוך לקליטת המערכת"

לדברי בכיר במערכת הביטחון, מלכתחילה הוחלט על פיתוח שתי סוללות בלבד, וכי שר הביטחון פועל כעת להשגת תקציבים נוספים, מעבר ל-800 מיליון השקלים שהוקצו לפיתוח המערכת על מנת לפתח סוללות נוספות. "אין שום תקדים בעולם לפיתוח כה מהיר ויעיל של מערכת כל כך מורכבת", אומר הבכיר בתגובה לדחייה בתחילת המבצעיות של המערכות. "מה גם שקליטה של מערכת שכזו לוקחת זמן, וזו המערכת הטובה ביותר שקיימת כיום בכל העולם נגד טילים".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי "תקציב תוכנית הפיתוח של כיפת ברזל כלל את עלויות הפיתוח והצטיידות בשתי מערכות. חברת רפאל סיימה את הפיתוח והעמידה שתי מערכות לרשות צה"ל ולאחר סדרת ניסויים ברור לנו כי המערכת נותנת את המענה הנדרש. בשלב זה נעשה מאמץ להשיג תקציב על מנת לרכוש מערכות נוספות. מנכ"ל המשרד נפגש עם ראשי היישובים והדגיש כי שר הביטחון פועל להשגת התקציב הנדרש".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדחייה כי "חיל האוויר ערוך לקליטת המערכת ועובד בשיתוף פעולה מלא עם התעשיות הביטחוניות על מנת להביא את המערכת לכשירות מבצעית. עד שלב ההפעלה נותרו עוד מספר נדבכים חשובים לביצוע, כאשר יבוצעו בהצלחה תחל המערכת בפעולתה".

שר הביטחון לשעבר, ח"כ עמיר פרץ (העבודה), שעל פי החלטתו פותחה מערכת "כיפת ברזל," אמר כי "הצורך להעמיד תקציבים לטובת פיתוח סוללות נוספות, הן כדי להשלים את מערך ההגנה על דרום הארץ והן הצבת סוללות על גבולה הצפוני, היא ההחלטה הביטחונית-כלכלית הטובה ביותר למדינת ישראל".

פרץ, תושב שדרות, הוסיף כי "הוויכוח שהתקיים סביב ההחלטה האם לפתח את המערכת היה בשל חוסר אמונתם של גורמים במערכת. היום כולם מסכימים כי המערכת נותנת את התשובות המבצעיות הנדרשות, והמשך פיתוח סוללות אינו שקול מבחינה כלכלית לנזקים הנגרמים לעורף וצה"ל שמפעיל את חיל האוויר כחלופה יקרה". פרץ הודיע גם כי כחבר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, הוא ימשיך לפעול כדי למנוע את שינוי המדיניות וכדי למצוא את התקציבים הנדרשים.

  • עוד באותו נושא:
  • כיפת ברזל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully