וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מגיב: טענותיו של בלאו מקוממות ומטעות

לראשונה מאז הסרת צו איסור הפרסום על פרשת ענת קם מגיבים בצה"ל לטענות שהועלו בכתבתו של העיתונאי אורי בלאו. לדברי צה"ל, "הטענות בכתבה היו מבוססות על תמונת מצב חלקית ושל המגבלות שנקבעו בפסיקת בג"ץ"

דובר צה"ל מסר אמש (ראשון) התייחסות רשמית לטענות שהועלו כנגד הרמטכ"ל ואלוף פיקוד המרכז בכתבתו של בלאו. על פי התגובה, הטענות שהעלה בלאו לפיהן פעל צה"ל בניגוד להוראות בג"ץ הינן "מקוממות ומטעות".

לדברי צה"ל, "הטענות בכתבה היו מבוססות על תמונת מצב חלקית ואי הבנה של הנסיבות המבצעיות כמו גם של המגבלות שנקבעו בפסיקת בג"ץ". בנוסף אומרים בצה"ל כי בעקבות הכתבה פנו עורכי הדין אביגדור פלדמן ומיכאל ספרד ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיורה על פתיחת חקירה פלילית. בצה"ל אומרים כי בבדיקת היועץ נקבע כי "לא נמצא בסיס לטענה שכוחות צה"ל פעלו בניגוד לחוק או בניגוד לפסיקת בג"ץ".

כתבתו של בלאו בנושא חיסולים של פלסטינים בגדה התפרסמה בנובמבר 2008. הכתבה קיבלה אישור של הצנזורה הצבאית לפני פרסומה, ונחשפו בה דיונים מבצעיים, שמהם לכאורה עולה שצה"ל מתעלם מהחלטות בג"ץ בנוגע לחיסולים. עוד נטען בכתבה, שבפיקוד המרכז הורו על חיסולים גם במקרים שבהם ניתן היה לעצור את המבוקשים, וכי הדרגים הבכירים ביותר בצבא, בהם הרמטכ"ל, אישרו פגיעה בחפים מפשע במהלך החיסולים.

צה"ל, 2008: מעדיפים מעצר על פני חיסול

כבר בכתבתו המקורית של בלאו ניתנה תגובת צה"ל המפורטת, ובה נטען כי כל הפעולות המיוחסות לצה"ל נעשו במסגרת החוק ולפי פסיקת בג"ץ. "צה"ל ויתר זרועות הביטחון פועלים (...) בתוך מערכת אישורים סדירה, הכפופה להוראות החוק ולפסיקות בג"ץ", נכתב.

בתגובת דובר צה"ל מ-2008 התייחסו להאשמה שעולה מכתבתו של בלאו, לפיה "צה"ל אישר תוכניות התנקשות בגדה גם כשניתן היה לכאורה לעצור את המבוקשים". בצה"ל טוענים כי במהלך פעילות מול "מחבלים מבכירי ארגון הטרור הג'יהאד האיסלמי", אשר צה"ל הגדירם "כיעדים מאושרים ל'סיכול ממוקד'", פעל צה"ל "בהתאם למגבלות ולתנאים שנקבעו על ידי בית המשפט העליון". עוד עולה מתגובת דבר צה"ל בכתבה המקורית כי צה"ל ביכר את האפשרות של מעצר על חשבון חיסול היעד, והתכחש מכל וכל לטענה בדבר ביצוע "וידוא הריגה" במהלך המבצע.

ענת קם, המואשמת בהעברת המסמכים הסודיים לבלאו, נעצרה על ידי השב"כ בדצמבר 2009, מעל לשנה לאחר פרסום הכתבה. מאז היא נמצאת במעצר בית, ולפני כחודש נפתח משפטה, שמתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב תחת מעטה של חשאיות ובדלתיים סגורות. העבירות בהן נאשמת קם מופיעות בחוק העונשין תחת הכותרת "ריגול חמור", והעבירה של מסירת ידיעה סודית ללא סמכות בכוונה לפגוע בביטחון המדינה נושאת עמה עונש מירבי של מאסר עולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully