וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב מלמד: מוכן לגנות גילויי הסרבנות בצבא

16.12.2009 / 18:40

ראש ישיבת "הר ברכה", שהוצאה ממסגרת ההסדר של צה"ל, כתב כי יהיה מוכן לחתום על מסמך שיגנה את ההפגנות בצבא אם יחליטו על כך ראשי ישיבות ההסדר. פגישת הפשרה בין ברק והרב דרוקמן לא צלחה

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

הרב אליעזר מלמד, העומד בראש ישיבת "הר ברכה" שהוצאה ממסגרת ההסדר על ידי שר הביטחון אהוד ברק, מבהיר כי הוא "מזדהה עם כך שאסור להפגין בצבא כדי לא לפגוע בלכידות".

בטור השבועי שכתב מלמד, "רביבים", שעתיד להתפרסם מחר בעיתון "בשבע" המזוהה עם הציבור הדתי-לאומי ונקרא על ידי כ-270 אלף איש, מציין הרב כי "עתה מציעים כמה מעמיתיי הרבנים נוסחאות פשרה לפיה אחתום על שני משפטים לפיהם אין נכון להפגין בצבא כדי לא לפגוע בלכידות. אני מתלבט אם לחתום. מצד אחד אני מזדהה עם תוכן הדברים, אולם מנגד - גם אם שר הביטחון היה דורש שאחתום על הפסוק "שמע ישראל", או שיוטלו עליי סנקציות, לא הייתי חותם, מפני שאין ראוי לאדם לחתום על עמדה תורנית מתוך לחץ".

לדברי מלמד, "אולי שר הביטחון שידוע בערמומיותו משטה בנו ומבקש מאיתנו לחתום על משפטים שאנו מסכימים, כדי לפרסם שנכנענו לו ואחר כך יודיע בסגנונו הרודני שהמכתב אינו מקובל עליו. כיוון שאני בינתיים חלק ממערכת של ישיבות הסדר, הסכמתי בעצת אבי מורי להעביר החלטה זו לידי הפורום של כלל ראשי הישיבות".

"ברק מפורר את הלכידות הצבאית"

מלמד מספר בטור את השתלשלות האירועים שהובילה להוצאת הישיבה ממסגרת ההסדר ומפרט כי "ראש אכ"א דרש מהרבנים חברי הנהלת ישיבות ההסדר שיתנערו לחלוטין באופן נחרץ מהסרבנות וההפגנות. והרב דרוקמן שליט"א, שמסכים עם עמדתם ביחס להפגנות, כתב מכתב ברוח זו אודות ההפגנות. דרישת ראש אכ"א, שר הביטחון וסגנו היתה, שאחתום על המכתב, ולא – יבוטל ההסדר עם ישיבת הר ברכה".

מלמד מוסיף, כי "למרות שעם הנימוק המרכזי שבמכתב אני מסכים, לא הסכמתי לחתום משתי סיבות. האחת, לא הזדהיתי עם הסגנון הנחרץ שבו, שכן אני מבין ומכבד את המפגינים וסובר שהם מפגינים על דבר צודק, ורק סברתי שעדיף לשמור את ההפגנות למסגרות האזרחיות כדי שלא לפגוע במסגרת הצבאית". הוא מציין עוד כי "הסיבה השנייה, לא הסכמתי לחתום מפני שאני סבור שאסור להתבטא בדברי תורה תחת לחץ שלטוני, וחובה על רב לומר את האמת הפנימית שלו, ובזה הוא מייצג את המורשת המקודשת של עמנו. ודברים אלו אמורים גם לכלל ראשי ישיבות ההסדר, שאינם צריכים להיות כפופים למפקדי הצבא אלא לומר את דברם בחירות".

עם זאת, ממשיך ראש ישיבת הר ברכה לתקוף את שר הביטחון וכותב כי "הצבא הוא צבא העם, וגבולות הפעלתו צריכים להיות ברורים: להגן מפני האויב. בשעה שראשי מערכת הביטחון מפרים כלל בסיסי זה, ומפעילים את החיילים כנגד בני עמם בגירוש יהודים ממקומות מושבם בארץ ישראל - הם מפוררים את הלכידות הצבאית. וכאן אכן גם נוצרת התנגשות בין ההלכה לפקודה, שכן לפי מה שפסקו גדולי התורה שבדור האחרון - אסור לגרש יהודים".

אין פשרה

בתוך כך, נפגשו הערב שר הביטחון, אהוד ברק, וסגן שר הביטחון, מתן וילנאי, עם יו"ר ועדת ישיבות ההסדר, הרב חיים דרוקמן, לבקשת הרב, והבהירו לו שוב כי ינותק ההסדר בין צה"ל לישיבת הר ברכה.

הרב דרוקמן הגיע לפגישה כדי להזים פרסומים בתקשורת מהבוקר, על פיהם בישיבת ועד ישיבות ההסדר שתיערך ביום א' הקרוב, יוצב אולטימטום לשר הביטחון. הרב דרוקמן אמר לשר ברק כי איגוד ישיבות ההסדר רואה בשירות בצה"ל את אחד מערכי היסוד בתפיסת עולמו והדבר אינו מותנה כלל.

ברק אמר כי "צה"ל יהיה מחוץ לוויכוח הפוליטי ואין על כך שום פשרות. ההחלטה בעניין הפסקת ההסדר בין צה"ל לישיבה בהר ברכה שרירה וקיימת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ברק: "רק המפקדים יתנו פקודות"

גם שר הביטחון אהוד ברק התייחס היום לקריאות לסרבנות בצה"ל והצהיר, כי "אני כשר הביטחון לא מתכוון לאפשר שום גרירה של הצבא לתוך הויכוח הפוליטי בישראל". ברק אמר את הדברים בטקס הדלקת נרות חנוכה בתום מסע של בוגרי כיתות י"ב של התנועה הקיבוצית ובני המושבים לקראת שירות בצה"ל, שהתקיים באנדרטת אוגדת הפלדה סמוך לקיבוץ כרם שלום.

שר הביטחון הוסיף כי "לא ניתן את ידינו לשום סוג של הפגנות פוליטיות בתוך צה"ל, של סרבנות. יחד אתכם ניאבק בהשתמטות. לא פוליטיקאים, לא רבנים ולא מרכזי משק ייתנו פקודות לחיילים אלא רק מפקדיהם בתוך צה"ל". בהתייחסו לסוגיית שליט אמר ברק: "אנו עושים כל מהלך אפשרי שגלעד יהיה איתנו ואני מקווה שזה יקרה במהרה בימינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully