וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקחי סבא"א יחזרו לבדוק את הכור הסורי

מדו"ח של סוכנות הגרעין של האו"ם עולה כי נבדק הקשר בין המתקן שהופצץ בדיר א-זור לבין זה שבדמשק. לשם כך, פקחי הסוכנות יבערכו ביקור במתקן שבו נמצאו בעבר שרידי אורניום

פקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) עומדים להגיע מחר (רביעי) לסוריה, בכדי לבחון את שרידי האורניום שנמצאו במדינה ללא הסבר מספק. כך עולה מדו"ח של סוכנות הגרעין שהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס.

בסבא"א מדגישים כי הסורים מונעים את המשך החקירה במתקן באזור דיר א-זור, אותו הפציצה ישראל לפני כשנתיים, ובו היה לכאורה כור שהוקם בסיוע צפון קוריאה. בסוכנות האו"ם בודקים את הקשר בין המתקן בדיר א-זור לבין זה שבדמשק, בו נמצאו בעבר שרידי אורניום.

מומחי גרעין בעולם מסבירים, כי שרידי האורניום שנמצאו במתקן בדמשק מעלים את החשש שסוריה השתמשה באורניום שהיה מיועד למתקן בדיר א-זור בכדי לערוך ניסויים בהפרדת פלוטוניום לצורך יצור פצצות משאריות של דלק גרעיני. סוריה הכחישה בעבר את החשדות נגדה.

לפי הדו"ח של סבא"א, סוריה טענה בתחילת החודש כי שאריות האורניום במתקן בדמשק עשויים להיות מייצור "עוגה צהובה" - כינוי לשלב מפתח בייצור דלק גרעיני. לפי הדו"ח שהגיע לידי רויטרס, שאריות האורניום לא תואמות את ההסברים הקודמים של סוריה, שטענה כי הם נפלו ממשלוח שעבר באזור. פקחי האו"ם יבקרו במתקן בדמשק בכדי לבדוק את טענות הסורים בנוגע לייצור הדלק הגרעיני. בסוכנות דרשו מהסורים למסור מידע נוסף על ייצור ה"עוגה הצהובה" וכל חומר אחר שעלול לכלול חלקי אורניום. לפי הדו"ח, סוריה ממשיכה לעמוד בסירובה לאפשר ביקור בהריסות הכור בדיר א-זור.

ביוני פרסמה סבא"א דו"ח, בו נטען כי פקחי הסוכנות מצאו שרידים של אורניום מייצור עצמי באתר קטן בו מתקיימת פעילות גרעינית אזרחית מורשית בדמשק. פקחי האו"ם עורכים בו ביקורות אחת לשנה, אולם סוג האורניום שנמצא - המכונה בדו"ח "חלקיקי אורניום אנתרופוגניים טבעיים" - אינו תואם את סוג האורניום שאמור להיות באתר זה, או בכלל בידי סוריה. בפברואר השנה דווח כי פקחי האו"ם גילו שרידי גרפיט ואורניום בדגימות שנלקחו מהאתר הסורי בדיר א-זור שהותקף על ידי ישראל בספטמבר 2007. הגילוי היווה אישור לטענת ארה"ב כי המתקן הסורי שהותקף היה כור גרעיני מגרפיט, מתוצרת צפון קוריאה. סוריה הכחישה את הטענות בתוקף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully