וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד: "אין פרטנר ישראלי לשלום"

אופק עיני וניר יהב

13.11.2009 / 16:10

נשיא סוריה המבקר בצרפת הביע נכונות לחידוש תהליך השלום בין ישראל וסוריה, והבהיר כי "סוריה לא מציבה תנאים מוקדמים למשא ומתן לשלום"

נשיא סוריה, בשאר אסד, סיים לפני זמן קצר (שישי) את פגישתו עם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, כך דיווחה סוכנות הידיעות הסורית הרשמית. בתום הפגישה אמר אסד כי "הפגישה הייתה מוצלחת, כנה ופרודוקטיבית. היא חיזקה את האמון הקיים בין סוריה וצרפת". אסד הוסיף כי בישראל אין פרטנר שמוכן לנוע קדימה. "סוריה מעוניינת בשלום. טורקיה מוכנה לתווך ולחדש את המשא ומתן, כמו גם צרפת והאיחוד האירופי שמוכנים לתמוך במגעים. מה שחסר הוא פרטנר ישראלי שיסכים לנוע קדימה במטרה להביא לתוצאות". אסד אמר עוד כי סוריה "לא מציבה תנאים מוקדמים למשא ומתן לשלום, אלא רק זכויות שעליהן לא תסכים לוותר".

הפגישה בין אסד וסרקוזי התקיימה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו, שנפגש עם סרקוזי שלשום, ביקש מהנשיא הצרפתי להעביר מסר לאסד לפיו הוא "מוכן לפתוח במו"מ בכל מקום ובכל זמן, ובלבד שלא יהיו תנאים מוקדמים".

מוקדם יותר היום אמר אסד כי "אנחנו מעוניינים בשלום, אך למרבה הצער, ממשלת נתניהו אינה מעוניינת לחדש את המשא ומתן". בראיון בעיתון הצרפתי לה-פיגארו הבהיר אסד כי " סוריה הביעה שוב ושוב את רצונה לחדש את המשא ומתן, והטורקים הביעו נכונות לשמש כמתווכים גם כן".

עם זאת, ציין אסד כי "נקודת התורפה היא ארצות הברית, שצריכה לתת חסות לשלום. דבריו של הנשיא אובמה על השלום היו טובים. אנחנו מסכימים איתו על העקרונות, אבל כמו שאמרתי, מה היא התוכנית? ארצות הברית חייבת לפתח תוכנית פעולה. עליה לקחת יוזמה, ולא להישאר פסיביים ולחכות למעשה של אחרים".

אסד הוסיף כי "ממשלת ישראל צריכה להכריז כי היא מסכימה לעקרונות שבאים לידי ביטוי בהחלטות מועצת הביטחון, ועיקרן, חילופי שטחים תמורת שלום. אימוץ של העקרונות הבסיסיים הללו יכול לקדם את השלום".

כנשאל אסד על ספינת הנשק "פרנקופ" שנתפסה על ידי ישראל, הבהיר אסד כי מדובר "בשקר שמופץ על ידי ישראל. אילו ראיות יש שהנשק הזה נועד לחיזבאללה או למישהו אחר? למדינה ריבונית יש את הזכות לקנות נשק. השאלה היא, האם לישראל יש את הזכות לבצע פעולה פיראטית כמו זו בים התיכון. היה לה מנדט מהאו"ם לעשות זאת? ישראל ממשיכה להפר את החוק הבינלאומי, וזאת הבעיה, לא הנשק שהיה על הספינה". עם זאת הבהיר אסד כי "אין לנו מידע על כך שאכן היה נשר על הספינה. אני רק מתייחס לדיווחים שהועלו על ידי התקשורת, אבל אינני יודע אם יש בהם אמת".

איתותי שלום?

נשיא המדינה, שמעון פרס, אמר השבוע במהלך ביקורו בברזיל כי "אני קורא לאסד - בוא והיכנס עמנו למשא ומתן ישיר ומיידי, ללא מתווכים, ללא תנאים וללא דחיות". פרס הוסיף כי "אסור שהשלום יהיה מאוחר ומאכזב. ראשי ממשלה בישראל כבר הציעו לסוריה החזרת שטחים תמורת שלום, אך סוריה סירבה לפתוח במשא ומתן ישיר".

שר הביטחון אהוד ברק אמר כי "אסור לזלזל באיתותי הנכונות לשלום שמגיעים לאחרונה לדמשק. הסיכונים מסביבנו ידועים היטב: אירן, החיזבאללה וחמאס אבל הדרך היחידה למנוע מהם להרים ראש ולהיאבק בהם בכל הכוח היא לדבוק באפשרות להגיע להסדר". עוד אמר כי "הנשיא אובמה מביא הזדמנות ותקווה למזרח התיכון ולתהליך השלום. הוא מחויב לביטחונה של ישראל ומבין היטב את המורכבות של התהליך הסבוך באזור המסוכסך הזה".

(עדכון ראשון - 13:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully