וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ א-סנע: "נגן על הר הבית בגופנו"

ניר יהב ואיילה חננאל

4.10.2009 / 10:56

ח"כ טאלב א-סנע אמר בעקבות המהומות האלימות בהר הבית כי "ממשלת נתניהו תישא באחריות לכל דבר שיתרחש במסגד אל אקצא". מאות ערבים הפגינו בעיר העתיקה. בהפגנות נפצעו שני שוטרים קל. סגנו של ראא'ד סלאח והשר הפלסטיני לשעבר לענייני ירושלים נעצרו

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: ענת ברק, קריינות אילן שניג)

המהומות בעיר העתיקה בירושלים הסתיימו, לפי שעה, שני שוטרים אחד שנפצע קל מידוי אבנים בהר הבית וחמישה מפירי סדר שנעצרו. מאות ערבים הפגינו הבוקר ויידו אבנים ובקבוקים לעבר כוחות המשטרה בהר הבית. אחד מהשוטרים שנפצעו טופל במקום ואילו השני פונה לבית החולים הדסה הר הצופים.

חבר הכנסת טאלב א-סנע (רע"ם – תע"ל) אמר כי "מצער לגלות שישראל מנצלת את החגים היהודים כדי להטיל מצור על מסגד אל אקצא ולהטיל עונש קולקטיבי על המוסלמים. ממשלת נתניהו תישא באחריות לכל דבר שיתרחש במסגד אל אקצא. המוסלמים ישמרו על המסגד, אנחנו נגן עליו בגופנו".

גם חברי כנסת מהימין הגיבו למהומות בהר הבית, "סגירת הר הבית בפני מתפללים יהודים בגלל התפרעויות של המוסלמים מהווה פרס לפורעים", אמר ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי). בן ארי קרא לשר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, "להגן על הדמוקרטיה ולאפשר כניסה להר הבית למתפללים יהודים".

יושב ראש חטיבת המנהיגות היהודית בליכוד, משה פייגלין, אמר לוואלה! חדשות בתגובה למהומות בהר הבית כי "כאשר מדינת ישראל ויתרה בפועל על ריבונותה בהר הבית והעבירה את הריבונות לווקף המוסלמי ולא מאפשרת ליהודים להתפלל במקום המקודש ביותר עבורם, התוצאה היא סוג ההתנהגות שקיבלנו הבוקר. ישראל חייבת להשיב את ריבונותה, לסלק את הווקף ולאפשר ליהודים להתפלל בהר הבית" אמר פייגלין.

"מה שמתסיס את הערבים וממריץ אותם להתפרע", הוסיף, "זה העובדה שהם רואים שהיהודים מסרו להם בפועל את הריבונות בהר. הבעיה היא שלא הבנו ששורש הטרור זה לא הייאוש אלא התקווה. המציאות מוכיחה שוב ושוב שככל שנותנים להם יותר מקבלים יותר שפיכות דמים וטרור כי מה שמניע את גלגלי האלימות במזרח התיכון זה התקווה. כשאנחנו מצמצמים את ריבונותנו ונותנים להם ריבונות, תקווה, אנחנו מעודדים את הטרור בגלל התקווה שבזכות האלימות הם יקבלו ריבונות. הר הבית זה המקום היחיד בעולם שליהודים אסור להתפלל בו. צריך להיות ברור שלא ערבים יקבעו ליהודים איפה ומתי הם יתפללו".

מוקדם יותר הוביל את ההפגנה סמוך למסגד אל-אקצא יו"ר הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית השייח' ראיד סלאח וסגנו, השייח' כמאל חטיב. מאות המפגינים מחו נגד סגירת מתחם הר הבית ונגד כוונת המשטרה לאפשר למבקרים יהודים להגיע למקום. עוד דווח כי המשטרה עשתה שימוש בירי גז מדמיע כדי לפזר את המפגינים ובמקום היו מספר פצועים. המשטרה עצרה את כאמל חטיב לחקירה במפלג המיעוטים בחשד להסתה וניסיון לארגן תהלוכה בלתי חוקית במזרח העיר. הבוקר סגרה עיריית ירושלים ומשטרת ישראל את הר הבית לכניסת מתפללים בעקבות קריאות של אנשי דת מוסלמים ובכירים פלסטינים להפגין נגד כניסת יהודים להר. המשטרה הטילה סגר מלא סביב האזור.

הלילה עצרה המשטרה את חאתם עבד אל- קאדר, הממונה על תיק ירושלים בפתח, בחשד שהסית תושבים במזרח העיר להפר את הסדר. אל-קאדר נעצר עם עוד שלושה מתפללים נוספים בעת שניסו להיכנס למסגד אל אקצא. לטענת הפלסטינים המשטרה מתכוונת להכניס להר במהלך חול המועד קבוצות של מתנחלים להתפלל סמוך למסגדים.

השייח' מוחמד חוסיין, המופתי של ירושלים, הכחיש בשיחה עם סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" כי משטרת ירושלים עדכנה אותו ואת יתר בכירי הוואקף המוסלמי על כך שקבוצות יהודיות מתכוונות להיכנס למתחם. הוא הזהיר מפני התוצאות של ביקור זה ואמר כי הן עלולות להוביל לבעיות.

עימותים אלימים ארעו בהר הבית גם לפני שבוע

לפני כשבוע אירעו עימותים אלימים בהר הבית, עימותים בהם נפצעו 12 שוטרים ו-17 פלסטינים. בעקבות העימותים קראו בחמאס לפתוח באינתיפאדה חדשה. בכיר בארגון, מוחמד אבו עסכר, קרא להמוני העם הפלסטיני "בכל רחבי הגדה המערבית, רצועת עזה וכן לערביי ישראל לפתוח באינתיפאדה חדשה כנגד הכיבוש הציוני והתנחלויותיו בתגובה להתקפות של המתנחלים שפרצו לרחבת מסגד אל-אקצא הקדוש היום בבוקר".

אבו עסכר פנה לערביי ירושלים ואמר כי "אנו מוקירים אתכם על כך שעמדתם מול הניסיונות לפרוץ למסגד בחזות חשופים והעברתם מסר לעולם כולו שאנחנו נעמוד כחומה אל מול כל התקפה כנגד מסגד אל-אקצא הקדוש".

במהומות נפצעו 12 שוטרים ו-17 פלסטינים באורח קל במהלך עימותים במתחם הר הבית בירושלים. שני שוטרים ושני מתפללים פלסטיניים נפצעו במתחם הר הבית, ואילו השאר נפצעו כתוצאה מיידוי אבנים בסמטאות העיר העתיקה. העימותים במתחם הר הבית החלו לאחר שעשרות מוסלמים יידו אבנים וקראו קריאות מחאה לעבר קבוצת יהודים שעלתה אל ההר. כוחות המשטרה פיזרו את המתפרעים ברימוני הלם ועצרו שניים מהם.

לפני כתשע שנים ב-28.9.2000, עלו להר הבית יו"ר האופוזיציה דאז, אריאל שרון, וחברי הכנסת של הסיעה. הביקור הצית מהומות קשות שמהם נפצעו 25 שוטרי מג"ב מאבנים ובקבוקים שהושלכו לעברם על ידי המון פלסטיני זועם. צעירים פלסטינים נפגעו מירי כדורי גומי והוכו על ידי השוטרים.

ביקורו של שרון וחברי הכנסת מהליכוד התקיים למרות מחאת הפלסטינים, ואזהרות של כוחות הביטחון. בתום ביקורו הכריז שרון: "הר הבית בידינו" והוסיף: "באנו לביקור של שלום. אני מאמין בחיים משותפים בין ערבים ליהודים, מאמין ביכולת לפתח ביחד ולבנות ביחד. זו בדיוק הסיבה לבואנו לכאן היום". יו"ר הרשות הפלסטינית אז, יאסר ערפאת, אמר בתגובה למהומות, כי ביקורו של אריאל שרון היה "צעד מסוכן שנועד לאיים ולפגוע במקומות במקומות הקדושים למוסלמים בירושלים".

(עדכון ראשון: 9:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully