וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה באו"ם: "נעשה הכל למען חזון שתי המדינות"

ניר יהב, שליח וואלה! בניו יורק

23.9.2009 / 17:10

"הגיע הזמן לפתוח את המו"מ בין שתי המדינות ללא תנאים מוקדמים. היעד הוא ברור - שתי מדינות שחיות זו לצד זו, ללא טרור וללא כיבוש". בנאום הפתיחה בוועידת האו"ם פנה נשיא ארה"ב למנהיגי העולם "הגיע הזמן שכל העולם יחלוק באחריות לטיפול באתגרים, ארה"ב לא יכולה לבדה"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

נשיא ארה"ב ברק אובמה פתח היום (רביעי) את ועידת האו"ם בניו יורק. אובמה פנה למנהיגי העולם ואמר בתחילת נאומו כי "ארה"ב בהנהגתי תוביל לשינוי בעולם, אנו ניתן דוגמא לכל העולם". אובמה קרא למנהיגי העולם לשנס מותניים ולקחת חלק גדול יותר באחריות לפתירת הבעיות הגלובליות. אובמה הדגיש את השינוי במדיניות החוץ האמריקאית וכן הדגיש נושאים חברתיים וירוקים רבים.

"ארה"ב תחת הנהגתי תוביל את העולם. בעבר, המדיניות האמריקאית שהייתה יותר חד צדדית לפי האינטרסים האמריקאיים הביאה להתנגדות טבעית לארה"ב. תחת ממשלי המצב ישתנה". בסוגיית השלום במזרח התיכון אמר אובמה כי "נעשה הכל כדי להגיע ולממש את חזון שתי המדינות לשני עמים. אתמול שוחחתי עם נשיא הרשות אבו מאזן, ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הפגישות היו מועילות מאוד. הגיע כעת הזמן לפתוח את המשא ומתן בין שתי המדינות ללא תנאים מוקדמים. היעד ברור - שתי מדינות שנמצאות זו לצד זו בשלום, ללא טרור וללא כיבוש. אנו לא ניתן לגיטמציה להמשך מדיניות ההתנחלויות".

נשיא ארה"ב ברק אובמה באסיפת האו"ם. רויטרס
כבר לא יכול לבדו. ברק אובמה/רויטרס

אובמה הוסיף כי "נפעל בנוסף להגיע לשלום במזרח התיכון בין ישראל ללבנון ולסוריה. כולנו צריכים להחליט האם אנחנו רצינים לגבי השלום, על כולנו להגיד זאת בקול רם". אובמה הוסיף כי הוא "מאמין שכיום האינטרסים של ארה"ב זהים בהרבה מקרים לאינטרסים של אומות האחרות בעולם. באנו ממקומות רבים אבל יש לנו עתיד משותף".

בנאומו הודה אובמה לראשונה שהוא אמנם יכול, אך הוא לא יכול לעשות הכל לבדו. "ההתמודדות עם בעיות העולם אינה יכולה להיות מפעל אמריקאי בלבד. מי שנהג להאשים את אמריקה בכך שהיא פועלת לבדה בעולם לא יכול כעת לשבת בצד ולהמתין שארה"ב תפתור את בעיות העולם לבדה. הגיע הזמן שכל העולם יחלוק באחריות לטיפול באתגרים העומדים בפניו". אובמה התייחס בנאומו גם למערכה האמריקאית באפגניסטן ולהתמודדות ארצו עם איומי הטליבן ואל קאעדה באפגניסטן ובפקיסטן.

אחמדינג'ד באסיפת האו"ם. רויטרס
מי יסכים להחרים את נאומו של אחמידנג'ד/רויטרס

אובמה התייחס גם לסוגיית הנשק הגרעיני בעולם. "יש להפסיק את הפצת הנשק הגרעיני בעולם. היום, האיום של הפצת נשק גרעיני גדל במורכבותו, אסור שמתקן גרעיני ייפול לידיים של קיצוניים", אמר. אובמה הוסיף כי ארה"ב ורוסיה יפעלו להפחתת מספר ראשי הנפץ הגרעיני של המדינות.

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד, שליט לוב, מועמר קדאפי, הגיעו אף הם לשמוע את דבריו של אובמה ולהשמיע דברים משלהם. בולטים בהיעדרם הם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג איל וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שיחרים את האספה עקב נוכחותו של אחמדינג'ד.

נאומו הצפוי של נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד מעורר התנגדות גם מחוץ לנציגות הישראלית. קואליציה של ארגונים יהודיים יקיימו הפגנה גדולה מול בניין האו"ם בניו יורק במחאה על הנאום. הגופים המארגנים את ההפגנה הם פדרציית ניו יורק, הליגה נגד השמצה ותנועות הפועלות בתיאום עם הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית כגון ארגוני סטודנטים, תנועות הנוער הציונות, בוגרי בתי ספר יהודיים ופעילים נוספים.

מועמר קדאפי באסיפת האו"ם. רויטרס
הגיע בפעם הראשונה - מנהיג לוב מועמר קדאפי/רויטרס

כמו כן ישתתפו במחאה גם ארגונים לא יהודים וארגוני אופוזיציה אירניים. בין הגופים: ארגונים של גולים אירנים, ארגון הנשים האפרו-אמריקאיות, ארגון הנשים ההיספאניות, ארגון המורים האמריקאי, איגודים מקצועיים וגופים נוספים הפועלים למען זכויות אדם. בהפגנה יועברו מסרים המדגישים את האיום האירני על שלום העולם והכחשת השואה, הדיכוי של העם באירן, הבחירות הלא דמוקרטיות באירן וארגונים נוספים.

שליט לוב, מועמר קדאפי הגיע לראשונה להשתתף בעצרת השנתית של הארגון. קדאפי אמר בעצרת כי העולם לא עשה מספיק כדי "להפסיק את התוקפנות הישראלית נגד עמי ערב שהחלה עוד ב-1967". מוקדם יותר נתקל קדאפי בקשיים בביקורו בניו יורק. הנשיא התקשה במציאת מקום לינה בעודו בעיר לרגל ועידת האו"ם. בתחילה רצה ללון באוהל שתכנן להקים בסנטרל פארק, אך בקשה זו נדחתה על ידי עיריית ניו יורק. לאחר מכן החליט ללון באחוזה בניו ג'רזי השייכת למשלחת הלובית, אך גם בקשה זו נדחתה. גם מלון פייר דחה את בקשתו ללון בו. לבסוף הוחלט כי קדאפי ילון בבניין המשלחת הלובית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully