וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פרסמנו את העדויות כדי שהציבור יידע"

יהושע בריינר

19.3.2009 / 11:14

במכינת אורנים הופתעו מחומרת העדויות שמסרו בוגרי המכינה שלחמו במבצע "עופרת יצוקה" בעזה. אחד החיילים: "אני קורא למה שעשינו - רצח"

"הופתעתי מאוד מהעדויות של בוגרי המכינה על המבצע בעזה", כך אמר הבוקר (חמישי) לוואלה! חדשות תום נבון, רכז הבוגרים במכינת "אורנים", בה התקיים הכנס שבמסגרתו נחשפו עדויות החיילים. בערב נכחו בוגרי המכינה שלקחו חלק במבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה וכן הוריהם. לדבריו, "היה חשוב לנו לפרסם את העדויות, כי הבנו שיש בזה ערך על מנת שהציבור ידע ושצה"ל ישפר ויתקן את הלקחים וישמור על המוסריות של עצמו". הוא הוסיף כי "יש בחלק מהמקומות תחושה של אצבע קלה על ההדק מתוך אווירה רווחת שחיי הפלסטינים הם הפקר".

העדויות, שנמסרו במסגרת ערב שערכה המכינה לפני כחודש וקובצו בעלון "בריזה", חושפות הרג אזרחים פלסטינים, הרס מכוון של רכושם והוראות פתיחה באש מתירניות. במכינה הבהירו כי לא פרסמו את שמות החיילים שמסרו את העדויות. "אנחנו לא רוצים שהם ייפגעו מכך", אמר נבון, "אבל אנחנו יודעים שחלק גדול מהמקרים המתוארים כבר נחקרים במצ"ח והמפקדים מכירים את המקרים שתוארו".

"אפשר פשוט לירות בפלסטינים"

אביב, לוחם בחטיבת גולני, סיפר כי "בהתחלה ההגדרה היתה להיכנס לתוך בית, לפרוץ לתוך הדלת התחתונה ולהתחיל לירות בפנים ואז פשוט לעלות קומה. אני קורא לזה לרצוח. בעצם לעלות קומה קומה וכל בן אדם שאנחנו מזהים לירות בו. זה דבר שבהתחלה אמרתי לעצמי- איך זה הגיוני? זה טיפה הפחיד אותי.",

אביב הוסיף כי "זה מה שיפה בעזה כביכול, אתה רואה בן אדם על הציר, עובר על שביל ללא נשק, אתה לא חייב לזהות אותו עם משהו. אתה פשוט יכול לירות בו. אצלנו היתה אישה מבוגרת שאני לא זיהיתי עליה נשק. הפקודה הייתה להוריד את הבן אדם. מה שאני הרגשתי שזה היה המון צמא לדם, כי לא הותקלנו".

"הקלע הרג את המשפחות הפלסטיניות"

רם, המשרת בחטיבת גבעתי, סיפר על ירי של חייל אחר ליחידה. "היתה הוראה לשחרר את המשפחות הפלסטיניות. למעלה הקימו עמדות וזו היתה עמדת הקלעים על הגג. המ"מ שיחרר את המשפחה ואמר להם לקחת ימינה. אימא אחת ושני ילדים לא הבינו ולקחו שמאלה ושכחו להודיע לקלע. אפשר להגיד שהוא פעל כמו שצריך, כמו ההוראות. הוא ירה בהם ישר. אני לא יודע אם ירה לרגליים או משהו כזה אבל בכל אופן מה שקרה שבסופו של דבר הוא הרג אותם".

רם סיפר גם על ההרס הרב שהותירו החיילים: "כשנכנסנו לבית זה היה כמו בתרגיל. נכנסים, יורים מפרקים מחסניות בלי לחשוב פעמיים ואף אחד לא יורה חזרה. עם כמות האש שהכנסנו, יורים לחלונות, לגגות". לדבריו, "נכנסנו לאיזה חדר והכל היה פשוט מחורר אחרי מה שעשינו שם. אתה לא באמת מרגיש שאתה בתור לוחם תורם. אתה פשוט נמצא בבית ומחכה ומחכה ומחכה. אחרי כמה ימים יצאנו להתרעננות בבאר שבע ואנשים חיבקו אותנו ואמרו "אתה גיבור", ומה אני עשיתי... ישנתי באיזה מזרון של מישהו וחיכיתי למשהו שיקרה".

"אף אחד לא תחקר את האירועים"

במהלך הערב פנה ראש המכינה דני זמיר לאחד החיילים שהעידו ושאל אותו האם צה"ל קיים חקירה בעקבות האירועים שעלו מהעדויות. משה, חייל נוסף שהעיד, השיב: "הגישה היא מאוד פשוטה, לא נעים להגיד את זה, אבל אם זה לא מזיז לאף אחד אז לא מתחקרים את זה".

תגובת דובר צה"ל: "לצה"ל אין כל ידיעות תומכות או קודמות לאירועים המדוברים. צה"ל יבדוק את אמיתותם ויתחקר במידת הצורך. עוד יצוין, כי ראש המכינה התבקש להעביר לצה"ל כל מידע שיש בידו על מנת שנוכל להתייחס ולתחקרו לעומק.

"בעקבות פניה של ראש מכינת רבין, מר דני זמיר, ללשכת הרמטכ"ל, נערכה פגישה בינו ובין קצין חינוך ראשי, תא"ל אלי שרמייסטר. קצין חינוך ראשי תיאר בפני ראש המכינה את תהליכי התחקורים המבצעיים והערכיים המתקיימים בצה"ל ובמפקדת קצין חינוך ראשי בכל הרמות ואת הפעולות שנעשו טרם המבצע, במהלכו ולאחריו על מנת להטמיע בחיילים ובמפקדים את ההיבטים הערכיים שבלחימה. עוד הבהיר תא"ל שרמייסטר, כי צה"ל עורך בימים אלה תחקירים מעמיקים ויסודיים וכי המפקדים מעודדים שיח בנושאים אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully