וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקיין בעימות: "לא נאפשר שואה שנייה"

בעימות הטלוויזיוני הראשון בינהם תקף ג’ון מקיין את נכונותו של אובמה לנהל מו”מ עם אירן: ”איך אפשר לדון עם מי שרוצה למחוק את ישראל?”

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

המשבר הכלכלי שפוקד את ארצות הברית, הלחימה בעירק ובאפגינסטן וכן תוכנית הגרעין האירנית אלו הנושאים המרכזיים עימם התמודדו הלילה (שבת) שני המועמדים לנשיאות ארצות הברית בעימות הטלוויזיוני הראשון בינהם.

המועמד הרפובליקני ג'ון מקיין ויריבו הדמוקרטי ברק אובמה. ערכו הלילה באוניברסיטת מיסיסיפי את העימות הראשון מבין שלושה. בימים האחרונים ביקש מקיין לדחות את העימות בשל המשבר הכלכלי, אולם לבסוף הודיע כי בכוונתו להשתתף. לאורך העימות בלט מקיין עם גישה התקפית, שילוב של סיפורים אישים והדגשת ניסיונו הרב. אובמה מצידו ניסה להזכיר את אחריותו של ממשל בוש למדיניות כושלת בתחומים שונים, ואת תמיכתו של מקיין בה.

"בעירק הורדנו את העיניים מהכדור"

בנושא האירני, אמר המועמד הרפובליקאי מקיין כי "אם אירן תשיג נשק גרעיני זה יהווה איום לישראל, ואנחנו לא נוכל לאפשר שואה שנייה". מקיין תקף את אובמה על כך שהוא מוכן לדון עם אירן, ושאל כיצד ניתן לשבת לצד אותו שולחן עם אדם שקרא להשמדת ישראל, ללא תנאים מקדימים. אובמה אמר, כי יש להטיל על אירן סנקציות נוספות, משום שנשק גרעיני יהווה איום על ישראל ועל העולם כולו, אך הוא הדגיש כי יש לקיים במקביל משא ומתן. "המחשבה שאנחנו לא מדברים עם מישהו אנחנו מענישים אותו לא עובדת", אמר אובמה, "זה לא עבד בצפון קוריאה ובמקומות אחרים בעולם".

אחד הנושאים המרכזיים בעימות היה המשבר הכלכלי. שני המועמדים נשאלו על עמדתם בנושא תוכנית החילוץ הפיננסית מהמשבר הכלכלי. בדבריו הדגיש אובמה את אחריות ממשל בוש ל"משבר החמור ביותר מאז השפל הכלכלי", והזכיר כי מקיין תמך במדיניות זו. מקיין הדגיש בדבריו את הצורך לקצץ בהוצאות התקציב, והאשים את אובמה בכך שהתוכנית הכלכלית שלו כוללת הוצאות רחבות מדי. על כך ענה אובמה, כי מקיין תמך ב-90% מהחלטותיו של בוש, כך ש"לעמוד כאן אחרי שמונה שנים ולומר שאתה הולך לשנות את מדיניות ההוצאות זה דבר בלתי נתפס".

בנושא המלחמה בעירק הדגיש מקיין את ההישגים האחרונים בעירק, והאשים את אובמה בכך שהוא "לא מוכן להודות בכך שאמריקה מנצחת". אובמה מצידו תקף את מקיין על התמיכה במלחמה, ואמר כי "הסנטור מקיין רוצה להאמין שהמלחמה בעירק החלה ב-2007". אובמה אמר עוד, כי "לפני שש שנים אני התנגדתי למלחמה. לא ידענו כמה היא תעלה ומה יהיו התוצאות. היום אנחנו אחרי 4,000 הרוגים, ואל-קאעדה נמצא במצב החזק ביותר מאז 2001". לדברי אובמה, "הורדנו את העיניים מהכדור".

אובמה גם דחה את טענותיו של מקיין, לפיהן הוא סירב לתמוך בהגדלת תקציב לכוחות הלוחמים. המתמודד הדמוקרטי הדגיש, כי הוא לא היה מוכן לתמוך בהקצאת כספים ללא ניסוח לוח זמנים לנסיגה. לדבריו, יש להגדיל את הכוחות האמריקאים באפגניסטן על חשבון עירק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully