וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום שחור בת"א: הנדל"ן צנח ב-10%, המעו"ף איבד 5.2%

רותם סלע

16.9.2008 / 17:45

מדד ת"א 100 ירד ב-5.5%, התל-טק קרס ב-7.9%. מניית אפריקה ישראל התרסקה ב-16%, מניית הפועלים איבדה 8% וקבוצת דלק השילה 15%

זה יום שהבורסה התל אביבית תבקש לשכוח. "שחיטה", כך כינה אחד מהפעילים בשוק את מה שעבר היום על הבורסה התל אביבית. מדד המעו"ף נחתך ב-5.17% עמוק מתחת לקו ה-900 נקודות ושבר מחסום פסיכולוגי בדרכו לרמה של 877 נקודות, מדד תל אביב 100 שבר גם הוא את רצפת ה-800 ונפל ב-5.72% ל-791 נקודות. המשבר הפיננסי המשיך להעיב גם על ביצועי מניות הפיננסים. מדד מניות הבנקים מחק 5.8%. הבנק הגדול שידע את הירידות הגדולות ביותר הוא בנק הפועלים שסבל מהחשיפה גדולה ביותר לליהמן ברדרס מהבנקים הישראלים (כ-109 מיליון דולר) ואיבד 7.7% מערכו.

אך המדד שספג את הצניחה הכואבת ביותר הוא מדד מניות הנדל"ן שצנח בערך דו ספרתי ורשם ירידה של 10.7%. את הירידות במדד זה, כמו גם במדד המעו"ף, הובילה אפריקה ישראל שנפלה היום ב-16.1%

האנליסט יובל זעירא מאי.בי.אי ציין כי "ההכרה בכך שהאירועים האחרונים מובילים להאטה כלכלית עולמית הולכת ומחלחלת לפעילים בשוק ההון הישראלי ולכן אנו רואים ירידות שערים חדות גם במניות הבנקים שאולי לא ייפגעו בצורה אנושה מהמשבר הפיננסי כרגע, אך צפויות להיפגע במקרה של האטה כלכלית חמורה". בנוגע לירידות השערים החדות הנרשמות היום אומר זעירא, "הכסף מדבר, הריצה למזומן והסנטימנט השלילי שנוצר מובילים לירידות החריפות הנרשמות היום בשווקים".

דוד קליין, נגיד בנק ישראל לשעבר צופה גם הוא בשיחה עם TheMarker כי המשבר הפיננסי הוא יריית פתיחה למשבר כלכלי הצפוי לבוא בעקבותיו.

רועי לאופר, מנהל חדר העסקות של אקסלנס: "הדבר שמעניין את המשקיעים הוא מהם הצעדים הבאים בהם ינקטו השוק והממשל האמריקאי לנוכח המשבר. בינתיים נראה כי הם מתקשים להתמודד". בנוגע לעתיד מתקשה לאופר להתנבא, "רב הנסתר על הגלוי, איש לא יודע מה מסתתר במאזנים של המוסדות הפיננסיים בכל העולם".

אתמול התנבאו רבים מהמומחים לשווקים הפיננסים בישראל, כי אין חשש ליציבות הבנקים הישראלים לנוכח שמרנותם, מבלי להיכנס לטענות אלו, לאופר מסתכל על מניות חברות הפיננסים מזווית קצת שונה, "מישהו אתמול אמר לי כש-AIG יורדת על תצפה שמניות חברות הביטוח בישראל יעלו, אותה אמירה נכונה גם על הבנקים ושוקי ההון".

גם בנק דיסקונט חשוף לליהמן ברדרס

אפריקה ישראל (-16.14% , 8260.0) הגיעה היום להישג מפוקפק כיורדת הגדולה של היום עם ירידה של-16%. החברה שגייסה מהציבור ביוני האחרון מיליארד שקל כשמכרה מניות במחיר של 213 שקל למניה. מאז ראה הציבור את מניות החברה ממשיכות לצלול מניות חברת האחזקות לקרוס והיא נעלה את המסחר עד למחיר של 82.6 בסיום המסחר היום המשקף לה ירידה של 61%. המפסיד המרכזי הפעם מהרכישה בהנפקה הוא לא הציבור אלה בעל השליטה בחברה, לב לבייב, שהפסיד שלושה רבעים מההנפקה.

בנק הפועלים (-7.67% , 1107.0) צנח היום ב-7.7%. הבנק חשוף בכ-109 מיליון לליהמן ברדרס. גורמים בשוק מעריכים כי הירידה במניות הבנק בפרט ומניות הפיננסים ככלל לא נובעת רק מהמשבר הפיננסי שלא עתיד לפגוע בחברות בגלל "שמרנות" שהגנה אליהן אלה בגלל מה שמסתמן כמשבר כלכלי שינבע מהמשבר הפיננסי ויפגע בביצועיהן. בבית ההשקעות אקסלנס הורידו אתמול את המלצתם לבנק הפועלים ל-"נייטרלי", כשלדעתם "המצב הנוכחי בשווקים ייאלץ את בנק הפועלים לבצע מחיקות נוספות גם בגלל חשיפתו לליהמן".

כימיקלים לישראל וחברה האם שלה החברה לישראל חוזרות לרדת אחרי התאוששות קצרה אתמול. החברות לא סייעו היום למשוך את מדד המעו"ף מטה מאחר שביצועיהן הממוצעים למרות הירידות במניותיהן היו טובות יותר מביצועי מדד המעו"ף או תל אביב 100. לאחר שאתמול התאוששו מעט ועלו ב-1.2% ו-0.6% בהתאמה. איבדה היום כי"ל כ-6% בעוד מניית החברה לישראל ירדה ב-3%.

מניית דיסקונט (-7.56% , 550.0) הגיבה בירידות חדות וירדה ב-7.7% לאחר הודעת החברה מהבוקר על חשיפתה לליהמן ברדרס העומדת על כ-57 מיליון דולר. מניית לאומי (-4.29% , 1206.0) ירדה אף היא ב-4.3% על רקע ירידות הודעתה על חשיפה של 88 מיליון דולר השנייה רק לחשיפה של בנק פועלים.

  • עוד באותו נושא:
  • בורסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully