וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל: "הירי בניעלין היה תקין"

ניר יהב ויהושע בריינר

1.9.2008 / 17:00

ארגון ”בצלם” דורש ממזוז למצות את הדין עם מי שירה ופצע אנוש פלסטיני, הבוקר בניעלין. תחקיר פיקוד המרכז: החייל פעל על פי הנוהל

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ארנון מעוז)

מתחקיר ראשוני שערך פיקוד מרכז עולה שהירי שפגע לפנות בוקר (שני) בעאייד סאדק סרור, תושב הכפר ניעלין הסובל מפיגור שכלי, היה חוקי, וכי החייל שביצע אותו פעל בהתאם להוראות הפתיחה באש. על פי התחקיר, החייל ירה כדור אחד בלבד, ולא שלושה, כפי שנטען על ידי ארגון "בצלם". גורמים בכירים בפיקוד מרכז היו מעורבים בתחקיר באופן אישי. גורם ביטחוני אמר כי אין כל כוונה לפתוח בחקירת מצ"ח בעניין.

בעקבות הירי, פנה היום ארגון זכויות האדם "בצלם" ליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז בדרישה שיפעל להפסיק את "הירי הבלתי חוקי" ויורה למצות את הדין עם החיילים והשוטרים שחרגו מהוראות הפתיחה באש ועם מפקדיהם. מתחקיר ראשוני של הארגון עלה כי שני כדורים חדרו לגולגולתו ושלישי פגע בחזהו.

ארגון "בצלם" טוען כי "כוחות הביטחון אימצו פרקטיקה של ירי מופקר של כדורי מתכת מצופים גומי בגדה המערבית, שהביאה מתחילת השנה למותם של שני פלסטינים ולפציעתם של רבים מאוד". לטענת הארגון, מראשית האינתיפאדה השנייה נהרגו 21 פלסטינים מירי כדורי מתכת מצופים גומי.

"הישנות המקרים מעוררת חשד כבד כי חיילים ושוטרי מג"ב מפרים באופן שיטתי את הוראות הפתיחה באש לשימוש בכדורי מתכת מצופים גומי, לעתים קרובות על דעתם של קצינים ובאישורם. "בצלם" צירף למכתבו רשימה של 19 אירועים שתיעדו תחקירני הארגון, בהם ירו חיילים ושוטרים כדורים מצופים גומי על פלסטינים מטווחים קצרים מאוד, בהם הירי עלול להיות קטלני, וכאשר לא נשקפה סכנה לאנשי כוחות הביטחון. עוד תועד ירי על ילדים, וכן ירי במטרה לפצוע פלסטינים ולהענישם".

לפי "בצלם", "רק במקרה אחד, לפי הידוע, הוגש כתב אישום נגד אנשי כוחות הביטחון שהפרו את הוראות הפתיחה באש. אי מיצוי הדין מעביר מסר לחיילים, לשוטרים ולקצינים כי הם פטורים ממתן דין וחשבון על פגיעה בגופם ובחייהם של פלסטינים, ומעודד את האצבע הקלה על ההדק".

ארגון זכויות האדם "יש דין" קרא גם הוא לפרקליט הצבאי הראשי להורות על פתיחת חקירה סביב נסיבות הירי. "אין ולא יכולה להיות כל הצדקה לפגיעת קליע בראשו של אדם בלתי חמוש, בעת ניסיון מעצר. מדיניות הפרקליטות הצבאית, שמונעת פתיחת חקירות בארועי ירי, משדרת לחיילי צה"ל בשטחים כי ניתן לירות קודם – ובדרך כלל לא יישאלו שאלות אחר כך", נמסר מ"יש דין".

"האח התפרע והשתולל"

לדברי גורם צבאי, "כוח של צה"ל הגיע הלילה לכפר ניעלין, על מנת לעצור מפגין שחשוד כי זרק רימון גז על חיילי צה"ל, הכוח הגיע לבית החשוד ובקומה הראשונה של הבית נתקל באחיו, שהחל להתפרע ולהשתולל, התנפל על החייל וניסה לחטוף את נשקו". הגורם הצבאי סיפר כי "החייל, כחלק מהוראות נוהל פתיחה באש, ירה בו כדור גומי בזמן שנאבקו על נשקו. הפלסטיני ברח והסתגר באחד החדרים ונעל את עצמו, כאשר החיילים מבקשים לתת לו טיפול רפואי".

לדברי הפלסטינים, יותר מחמישים חיילים הגיעו לפנות בוקר לעצור את אחיו של סרור. לאחר חילופי דברים בין סרור לבין החיילים, ירו החיילים לעבר ראשו מבלי שהיווה איום עליהם. "איך בן אדם אחד יכול לאיים על חמישים חיילים?!", תהו תושבי ניעלין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully