וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתח גואה: מי יהיה סגנו של אובמה?

טלי גולדשטין ואורי טננבוים

20.8.2008 / 10:47

חודשיים של ציפייה עתידים להסתיים בקרוב. לפי הערכות, המועמד הדמוקרטי לנשיאות עשוי להכריז עוד היום על בחירתו לסגן הנשיא

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ברק אובמה עשוי סוף כל סוף לספק את סקרנותנו ואת סקרנות אמריקה כולה ולהודיע עוד היום (רביעי) על בחירתו לתפקיד סגן הנשיא, כל זאת כמובן, אם הוא ייבחר בבחירות לנשיאות בנובמבר. כך מדווח הבוקר ה"ניו יורק טיימס". לדברי יועציו, אובמה אינו משתף אנשים רבים בהתלבטויותיו. כשhשה יועצים בלבד היו מעורבים בדיונים האחרונים במטרה שהבשורה לא תודלף לעיתונות, לפני שתימסר לציבור האמריקאי

אובמה לא רמז מי הנבחר – או לחילופין את מי פסל, אך לפי יועציו, בימים האחרונים הצטמצמה הרשימה לשלושה מועמדים מובילים: הסנאטור אוואן באיי מאינדיאנה, מושל וירג'יניה טים קיין והסנאטור ג'וזף ביידן הבן מדלוואר. מספר חברים במפלגה הדמוקרטית עדיין מקווים כי אובמה יחליט לבחור בסנאטורית הילרי קלינטון מניו יורק או במושלת קנזס קתלין סבליוס.

לפי הערכות, בחירתו של אובמה צפויה להיות בטוחה באופן יחסי ותחזק את נקודות התורפה שלו כדי שלא לערער את מאזן הכוחות בינו לבין המועמד הרפובליקני ג'ון מקיין. מקיין ינקוט באסטרטגיה דומה, למרות הקריאות מבית להעז ולשים מבטחו במועמד מפתיע.

שרויים באפלה

יועציו של אובמה טוענים כי הסנאטור קיבל כבר את החלטה בעודו נופש עם משפחתו בהוואי. לדבריהם, היה זה סופו של תהליך אינטנסיבי ביותר מאחר ואובמה לא רצה להתחיל לבחון סגנים אפשריים טרם קלינטון הודיעה על פרישתה ביוני. בניגוד אליו, מקיין פתח בתהליך כבר באפריל.

מהלך זה הותיר לצוות היועצים של אובמה פחות זמן לבחון מועמדים. הצוות שהיה מעורב בתהליך, אינו יודע במי יבחר אובמה. אם הכל יתנהל לפי התוכנית, ההודעה על המועמד הנבחר תישלח באמצעות אי-מייל ומסרונים לתומכי אובמה עוד הבוקר (כלומר, היום אחר הצהריים, לפי שעון ישראל). זאת במטרה להפיק את המקסימום מהכיסוי התקשורתי של תוכניות הבוקר החדשותיות בארצות הברית.

יועצי אובמה מעוניינים לתזמן את ההכרזה על סגן הנשיא כדי לקבל את מרבית הכיסוי התקשורתי עד תחילת הוועידה הדמוקרטית בשבוע הבא בדנוור לאחר שבשבועיים האחרונים ירד אובמה מהכותרות בשל חופשתו בעוד יריבו מקיין ניצל את הזמן לטובתו. ההכרזה על סגן הנשיא היא אחד מהרגעים הבודדים בהם המועמד לנשיאות מקבל את אור הזרקורים ואובמה ומקיין השקיעו מחשבה מרובה בתזמון ההכרזה.

בעוד אובמה מנסה ליצור התרגשות רבה לקראת הוועידה הדמוקרטית, יועציו של מקיין ייעצו לו להכריז על בחירתו מיד לאחר סיום הוועידה ביום חמישי ה-28 באוגוסט על מנת שלא לפגום בשמחת אובמה. הוועידה רפובליקנית תחל ביום שני, ה-4 בספטמבר.

קבלו את המועמדים:

חרושת השמועות סביב תהליך בחירת סגן הנשיא הדמוקרטי כללה שמות רבים וטובים במפלגה, לרבות ג'ון קרי ואל גור, הסנאטור כריסטופר דוד מקונטיקט, הסנאטור ג'ק ריד מרוד איילנד, מושל ניו מקסיקו ביל ריצ'רדסון והסנאטור לשעבר סם נון מג'ורג'יה. לדברי היועצים, הבחירה תתקבל בהתחשב בשלושה גורמים: סגן נשיא שיעזור להשלים את החולשות של אובמה – חוסר ניסיון, במיוחד במדיניות חוץ, סגן נשיא שיעזור לאובמה לחזק את המסר שלו לשינוי או סגן נשיא שיעזור לו להיבחר במדינות המתנדנדות או מדינות שנהגו לבחור בעבר במועמד רפובליקני. לפי ניתוח זה לדוגמה, ביידן – יו"ר ועדת החוץ של הסנאט – יעזור לאובמה בסוגיית חוסר ניסיונו, בעוד קיין, החדש באופן יחסי בזירה הפוליטית הלאומית, יחזק את המסר לשינוי.

למרות כל תשומת הלב המופנית להתלבטויות של אובמה, לא בטוח כלל וכלל שהבחירה שלו בכלל תגרום לשינוי משמעותי בתוצאות הקמפיין. "המועמדים לסגנות הנשיאות עשויים לגרום לשינוי חסר חשיבות", אמר מאט בנט, פרשן דמוקרטי. "לעיתים רחוקות זהותם תורמת לניצחון במדינה או באזור כלשהו – כפי שמייק דוקאקיס וג'ון קרי גילו על בשרם. מועמד חלש לאו דווקא יזיק לקמפיין – כפי שגילה ג'ורג' בוש, שסגנו דיק צ'ייני לא היה אהוד במיוחד על ידי הציבור האמריקאי".

שלושת המועמדים המובילים הם: אוואן באיי, טים קיין וג'ו ביידן. אתר "פליטיקו" דיווח בחודש שעבר כי מושל וירג'יניה, טים קיין, מסתמן כאחד מהמועמדים הסופיים לתפקיד סגן הנשיא של אובמה.

טים קיין, בן ה-50 – בחירה בקיין – המושל הראשון שהביע תמיכה במועמדות אובמה – לתפקיד סגן עשויה להיתפס כמרעננת ונועזת ובהחלט מתיישבת עם מוטיב השינוי שבקמפיין של אובמה. עם זאת, יתרונו הוא גם חסרונו. קיין הוא חסר ניסיון בענייני חוץ וביטחון, ובסך הכל כיהן שלוש שנים כמושל.

אוואן באיי, בן ה-52 – סנאטור ממדינת אינדיאנה, ולשעבר מושל מדינה זו, שתמך בהילרי קלינטון במהלך הפריימריז של המפלגה הדמוקרטית. הוא חבר בוועדה לענייני מודיעין ושירותים חשאיים של הסנאט – דבר שעשוי להרגיע את המצביעים שמוטרדים מחוסר ניסיונו של אובמה בתחום זה. יתרונו הבולט של באיי הוא המדינה שממנה הוא בא: אינדיאנה – מדינה שמאז 1964 לא הצביעה עבור מועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות.

עוד יתרון חשוב של של באיי הוא יכולתו ללכד את שורות המפלגה הדמקרטית, שרבים מחבריה טרם התאוששו מהפסדה של קלינטון לאובמה. חסרונו של באיי הוא תמיכתו במלחמה בעירק. אם אובמה, שהתנגד בחריפות למלחמה, יבחר בו כסגנו, סביר להניח שיתקשה להסביר מדוע הוא ממשיך לתקוף את מקיין בנושא זה. עוד חיסרון של באיי הוא עמדותיו ה"מרכזיות מדי" בנושאים כגון הפלות – דבר שעלול להכעיס את תומכיו הליברליים של אובמה.

ג'וזף (ג'ו) ביידן, בן ה-65 – סנאטור ותיק ממדינת דלוואר, יו"ר ועדת החוץ של הסנאט האמריקאי. מתוקף תפקידו וכהונתו בת ה-36 שנה בסנאט האמריקאי, הוא נחשב לבקיא מאוד בענייני חוץ ועשוי לפצות על חולשתו של אובמה בתחום זה. בנוסף, הוא ידוע ברהיטותו וביכולתו לגבור על יריבים בעימותים ובוויכוחים פוליטיים – דבר שיכול לעזור במתקפות על אובמה מצד המפלגה הרפובליקנית ובעימות עם מועמדו של הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין לתפקיד סגן הנשיא.

עם זאת, חסרונו הבולט של ביידן הוא תדמיתו כשועל פוליטי בוושינגטון - דבר שאינו מתיישב עם מוטיב ה"שינוי", שכל כך דומיננטי בקמפיין של אובמה. בנוסף, בדרך כלל מצופה מסגן נשיא "להביא איתו" מדינה בבחירות הכלליות, אך במקרה זה מדובר במדינה קטנה במיוחד שתבחר במועמד דמוקרטי, בלי קשר לזהות סגן הנשיא.

תמיד סגן, לעולם לא נשיא

בין השמות האחרים, בהם התמקדו הפרשנים, נמצאים תום דאשל, בן ה-60 – סנאטור מדרום דקוטה ותומך ותיק של אובמה. דאשל הוא ידיד ויועץ קרוב של אובמה ושל רבים מצוות הקמפיין שלו. שמו הוזכר גם בנוגע למשרת ראש סגל הבית הלבן בממשל אובמה.

כריס דוד, בן ה-64 – סנאטור מקונטיקט, דובר ספרדית שוטפת ומומחה לענייני אמריקה הלטינית. יו"ר וועידת הבנקאות בסנאט ומועמד לנשיאות לשעבר שתמך באובמה מיד אחרי פרישתו. הצטרפותו עשויה להוסיף קרדיט למדיניות החוץ והכלכלה של אובמה.

צ'אק הייגל, בן ה-61 – סנאטור רפובלקיני מנברסקה, יוצא מלחמת וייטנאם ומבקר חריף של המלחמה בעירק. הצטרפותו למירוץ כסגן נשיא עשויה לעזור לאובמה להתקרב לציבור הרפובליקנים והעצמאיים ולחזק את מסרו כי יאחד הפילוג בין המפלגות.

סם נון, בן ה-69 – יו"ר לשעבר של הוועידה לענייני צבא בסנאט. מומחה לענייני חוץ וצבא. עם זאת, גילו המבוגר ודעותיו השמרניות בכמה סוגיות חברתיות עלולות להיות בעוכריו.

ביל ריצ'רדסון, בן ה-60 – מושל ניו מקסיקו, היספני במוצאו. עשוי לעזור לאובמה בקרב הקולות ההיספנים – ציבור הולך וגדל וגוש הצבעה משמעותי. מזכיר לענייני אנרגיה, חבר קונגרס ושגריר באו"ם לשעבר, ריצ'רדסון עשוי להביא עמו ניסיון חשוב במדיניות חוץ וידע פנימי לגבי דרך ההתנהלות בוושינגטון.

קתלין סבליוס, בת ה-60 – מושלת קנזס שתי כהונות רצופות. לטובתה פועלים שני גורמים: היותה אישה והיותה המנהיגה של מדינה רפובליקנית ברובה. עם זאת, לדברי קווין לאמף, אסטרטג פוליטי דמוקרטי, אובמה לא יבחר את הילרי קלינטון, או כל אישה אחרת כסגניתו. הוא סבור כי אם ידלג אובמה על קלינטון ויבחר במקום זאת אישה אחרת לתפקיד, הדבר יעורר את זעמם של תומכי קלינטון ושל הילרי עצמה, השומרים גם כך טינה לסנאטור בגין ניצחונו בפריימריז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully