וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ון גליאנו: המעצב הבריטי יאלץ להיפרד מאות לגיון הכבוד

27.8.2012 / 13:32

נשיא צרפת פרסואה הולנד החליט בצעד יוצא דופן לבטל את אות הכבוד שהוענק למעצב בית דיור לשעבר בגלל התבטאות אנטישמית. האם יש סיכוי לגליאנו לחזור למשחק?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
Au Revoir האביר גליאנו/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעצב האופנה הבריטי ג'ון גליאנו נאלץ לספוג מכה נוספת. לאחר סילוקו מבית האופנה כריסטיאן דיור בעקבות התפרצות אנטישמית בשנה שעברה, השבוע נודע כי המעצב בן ה-51 ייפרד מאות הכבוד שהוענק לו על ידי ממשלת סרקוזי ב-2010. ההחלטה על הצעד יוצא הדופן היא של נשיא צרפת החדש, פרנסואה הולנד.

כזכור, גליאנו הודח מתפקידו כמנהל הקריאטיבי בבית אופנת העל דיור בפברואר 2011 בעקבות פרסום תיעוד וידאו חובבני בו הוא נראה מתעמת בבר פריזאי עם קבוצת תיירות איטלקיות ומטיח לעברן אמירות אנטישמיות וגזעניות כמו: "אני אוהב את היטלר...אנשים כמוכם היו צריכים להיות מתים. האימהות שלכם, האבות שלכם, כולם היו צריכים פאקינג למות בגז". הווידאו פורסם באתר חדשות פריזאי 'סיטיזן-סייד' ובאתר הטבלואיד הבריטי 'הסאן'.

באפריל שלאחר מכן גליאנו הודח גם מבית האופנה הנושא את שמו, ובספטמבר האחרון הורשע על ידי בית משפט בצרפת בהתנהגות אנטישמית, ונגזר עליו קנס של 6,000 אירו‏. טענותיו כי התנהגותו נבעה כתוצאה ממתחי עבודה והתמכרויות לסמים ואלכוהול לא סייעו לו לחמוק מאישם רשמי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תומכת. קייט מוס בחתונתה לובשת שמלה בעיצוב האביר לשעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אות הכבוד שניתן לגליאנו הוא 'אביר לגיון הכבוד' (Ordre national de la legion d'honneur), עיטור מסדר כבוד אשר נוסד במאי 1802 על ידי נפוליאון ונחשב לגבוה ביותר בצרפת. האות, שדומה לכוכב מחומש, נושא את סמלה של צרפת וסרט אדום, והוא מוענק הן לאזרחי צרפת והן לזרים כתגמול לתרומה אזרחית יוצאת מגדר הרגיל. האות הוענק בעבר למספר אישים בתעשיית האופנה כמו אלבר אלבז, איב סן לורן, אזדין אלאיה, הוברט דה ז'יבנשי. לאות חמש דרגות (מהדרגה הנמוכה לגבוהה): אביר, קצין, מפקד, קצין גבוה, הצלב הגדול. גליאנו זכה בדרגת האביר הנמוכה ביותר, וגם עליה, כאמור, ייאלץ לוותר. המשמעות היא, שעליו להימנע מענידת אות הכוכב המחומש היוקרתי בפומבי.

האם גליאנו שנודע בביגוד קוטור דרמתי-מפואר ורב דימיון ושכשרונו בסך הכל אינו מטל בספק, יימצא חיים חדשים בתעשייה שעד כה מסרבת לסלוח לו?

גם אם הייתה מסוייגת, תמיכתן של פיגורות אופנה מרכזיות כמו אנה ווינטור, גרייס קודינגטון, אווה גרין, פטרישיה פילד וקייט מוס, אשר ראו בדבריו של גליאנו לא יותר מדברי סרק של שיכור כלוט, עשויה לעזור. קייט מוס אף לבשה לחתונתה זמן לא רב לאחר פיטוריו מדיור שמלה בעיצובו. אך התנצלות כנה והתנהלות המוכיחה רצון למהפך אישיותי הם הפתרון המושלם הנראה לעין עבורו. עד כה אף אחד משני הצעדים העשויים להיות משמעותיים לשיקומו, טרם התקיים.

בעבר שללה ממשלת צרפת (כשהנשיא ז'אק שיראק בראשה) את אות 'לגיון הכבוד' של מוריס פאפון (1910-2007), לשעבר מושל מחוז בצרפת של וישי שהורשע באיחור רב על שיתוף פעולה עם הנאצים בשמדת יהודים בשואה. פאפון שוחרר טרם ריצוי מלוא עונש עשר שנות המאסר שנגזר עליו, עקב בעיות בריאות. אגב, ב-2004 פאפון התראיין למגזין החדשות הצרפתי Le Point והצטלם עונד את האות היוקרתי, למרות שלילתו שש שנים קודם. על כך הוא נדרש לשלם קנס.


.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully