וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסיבה העצובה של רופא העיניים הצעיר

8.11.2013 / 19:00

הסנאטור ראנד פול רוצה להיות הנשיא הבא של ארה"ב. התמכרותו להעתקת נאומים מוויקיפדיה נתנה לו חשיפה תקשורתית אדירה, רק מהסוג שהוא היה מעדיף להימנע ממנו

"בסרט גטקה, בעתיד הלא-מאוד-רחוק, השבחת גזע ליברלית היא דבר נפוץ, ול-DNA יש תפקיד חשוב בקביעת המעמד החברתי. סריקות קפדניות מפלות את וינסנט והוא סובל מדעות קדומות. הדרך היחידה עבורו, להגשים את חלומו ולהיות אסטרונאוט, היא להשיג זהות שאולה".

הקטע הקצר לעיל אינו שאול מביקורת קולנוע על הסרט העתידני "מה קרה בגטקה", שיצא לאקרנים ב-1997 ונכשל בקופות; זהו קטע מנאום של הסנאטור הרפובליקני ראנד פול, בכנס בווירג'יניה. במקרה, הקטע הזה גם מופיע, מילה במילה, בערך הוויקיפדיה של הסרט, שבו כיכבו אומה תורמן ואיתן הוק.

ראנד פול, רופא עיניים מקנטאקי שנבחר לסנאט לפני שנתיים, הוא בנו של איש הזרם הליברטריאני רון פול. פול הצעיר הוא אחד מכמה מחוקקים המבקשים להנהיג את "מסיבת התה" הקיצונית לקראת הבחירות לקונגרס בשנה הבאה, ובעיקר לקראת הבחירות לנשיאות ב-2016. הרפובליקנים יודעים שמועמד כזה לנשיאות יעניק להם עוד סטירה מצלצלת, אבל ראנד וחבריו – המתנגדים להפלות ולזכויות מיעוטים, וקוראים לצמצמם לאפס את מעורבות הממשל בחיי האזרח - ממילא פועלים כיישות נפרדת מהגוף המפלגתי, ואינם מצייתים למנהיגיו.

הסנאטור הרפובליקני ראנד פול. alex wong, GettyImages
מדע בדיוני. הסנאטור ראנד פול/GettyImages, alex wong

ובזמן שרוב הרפובליקנים מלקקים את הפצעים מההשבתה שכפו על הממשל (שחזרה אליהם כבומרנג מורעל), אנשי "מסיבת התה" רק מתאמצים להעמיק את השסע הפנים-מפלגתי. בתחרות על התואר "האיש הקיצוני בקונגרס" נושף ראנד פול בעורפו של הסנאטור מטקסס, טד קרוז. כמוהו, גם פול רואה את עצמו כמועמד לנשיאות, וכמוהו, גם פול נהנה ממימון נדיב ורשאי לסטות לכיוונים קיצוניים יותר ויותר. השכל הישר אומר שעמדותיהם של השניים דווקא ירחיקו אותם מעמדת הנשיאות. אז אומר.

"במרכאות"

בניגוד לקרוז, שמסוגל להתרומם בקלות אפילו מהמהלומות הקשות ביותר, ושיש בו משהו מהפנט למרות הכל, פול תמיד נתפש כמתנשא, והפעם הוא ספג מהלומה מביכה במיוחד. בשבוע האחרון התפרסמו, יום אחר יום, גילויים מביכים על הרגלו המגונה להעתיק מאמרים, נאומים וספרים. בתגובה פבלובית, הוא האשים את "התקשורת הליברלית" ברדיפה אישית; לאחר מכן, הטיל את האחריות על עוזריו, וטען שלא ידע שהדברים נעשו בשמו. רק בסוף, כשהפרסומים התעקשו לצוף, הוא הודה בפלגיאט בחצי-פה, ואמר שמעתה "ימסגר במרכאות" את הקטעים שהוא "שואל" לטובת מאמריו.

ראשונה ליירט את מעלליו הייתה העיתונאית האולטרה-שמאלנית רייצ'ל מאדו מרשת MSNBC. את האיבה שהרפובליקנים רוחשים למאדו קשה לתאר במלים, וקשה עוד יותר לתאר בכתב את החיוך שלבשו פניה כששאלה בתמיהה: "מדוע ראנד פול מצטט מעמוד הוויקיפדיה של סרט מדע-בדיוני כושל, רק כדי להעלות טיעונים נגד הפלות?".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

צפו בהשוואה בין הנאום לעמוד הוויקפדיה

את "נאום גטקה" נשא ראנד בכנס תמיכה במועמדותו של איש "מסיבת התה" קן קו'צינלי לתפקיד מושל וירג'יניה (קוצ'ינלי הפסיד אחר כך לטרי מקאלוף, מועמדם האישי של בני הזוג קלינטון וברירת המחדל הלא-מוצלחת). בתגובה לטענות כי גנב חלקים מנאומו, ראנד התלוצץ: "מי שמאשים אותי צריך להתמודד אתי בדו-קרב, אלא שזה לא חוקי בקנטאקי".

החיוך הזה נמחק מפניו, כשהאתר "באז פיד" גילה שנאום קודם של פול הועתק מעמוד ויקיפדיה אחר - הפעם של הסרט Stand and Deliver (לאדוני באהבה), דרמה משנות השמונים על מורה למתמטיקה שמנסה לעזור לתלמידים עניים. "אתם עושים הר מעכבר", כעס פול, "זה מעליב אותי כשטוענים שטעויות נעשו בכוונה". בהמשך, גילה האתר ארבעה קטעים לפחות שהועתקו בספרו של פול, שפורסם בשנה שעברה. מאמר אחר, כך נחשף, "הושאל" מכתבה במגזין פורבס.

10 בסולם אורשר

אך העלבון האמיתי, ככל הנראה, הלם בפול רק באמצע השבוע. ב"באז פיד" המשיכו לפשפש בענייניו של הסנאטור חובב-ההעתקות, וגילו אותן גם בטור הקבוע שלו ב"וושינגטון טיימס". בחודש ספטמבר הוא כתב שם מאמר על מלחמה בסמים, שחלקים ממנו הועתקו מילה במילה ממאמר שפרסם, שבוע קודם לכן, המגזין "The Week".

העיתון – שאינו נודע כאיכותי במיוחד, בלשון המעטה – נאלץ להודיע כי "הושגה הסכמה משותפת" עם פול על הפסקת פרסום הטור. עלבון כזה, וושינגטון טרם ראתה. אך מי שדואג להשלמת ההכנסה של ראנד, יכול להירגע: האתר החתרני Brietbart (שפרסם את הידיעה השקרית על כך שצ'אק הייגל קיבל תרומה מהארגון המפוברק "ידידי חמאס") הודיע כי מעתה, הסנאטור יפרסם אצלו את טוריו.

בסיכומו של שבוע סוער, מתעקש ראנד פול שהוא הקורבן האמיתי של הפרשה: "זה מעצבן אותי מאוד", אמר הסנאטור מקנטאקי, "אני מרגיש שאם ישימו אותי בריתוק כמה ימים, הכול יהיה בסדר. אבל למה אני צריך להיות בעונש למשך כל הקריירה שלי?". וגם: "אני לפחות ראיתי את הסרט 'גטקה', מישהו מהשונאים האלה בכלל קרא את הנאום שלי? (...) ולהגיד לכם את האמת? שאנשים יחשבו מה שהם רוצים", אמר לניו יורק טיימס, "אני יכול לחזור להיות רופא ברגע שיימאס להם ממני. אני אחזור להיות רופא, ואני אהיה מסופק לגמרי".

צפו בג'ון סטוארט מגיב לפרשת ראנד פול:

  • עוד באותו נושא:
  • ראנד פול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully