וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקריקטורה על מוחמד הופכת ללהיט באירופה

1.2.2006 / 19:42

עיתונים בצרפת ובגרמניה פרסמו הקריקטורה הדנית, שגררה מחאות ברחבי המזה"ת. שגריר דנמרק בישראל מתנצל בפני המוסלמים בארץ

עיתונים בצרפת ובגרמניה פרסמו את הקריקטורות הדניות מעוררות המחלוקת, בהן מוצג הנביא מוחמד, באומרם שחופש העיתונות חשוב יותר מן המחאות והחרמות שפרסום הקריקטורה בדנמרק גרר ברחבי העולם הערבי. באיסלאם אסור ליצור דמויות של בני אדם ובעלי חיים, והצגת דמותו של הנביא נחשבת לכפירה חמורה במיוחד.

בקופנהאגן, בירת דנמרק, נפגשו בכירי המשטרה עם מנהיגים מוסלמיים בניסיון להרגיע את הרוחות. בצרפת גינה ראש המועצה המוסלמית במדינה, דאליל בובאקר, את פרסום הקריקטורות כ"פרובוקציה". בורהאן קסיצ'י, מנהיג בקהילה הטורקית בגרמניה, אמר שהקריקטורות מצמצמות את האיסלאם "לשניים או שלושה טרוריסטים".

"מספיק עם ההטפות של הגזענים הריאקציונרים האלה!" כתב עורך העיתון "פראנס סואר", סרז' פובר, במאמר מערכת שהסביר מדוע בחר עיתונו לפרסם את הקריקטורות. "זה שהקוראן אוסר לצייר את דמותו של מוחמד, אין פירושו שלא-מוסלמים חייבים לנהוג כך גם הם", הוסיף.

העיתון הגרמניה די וולט פירסם מאמר דומה לצד הקריקטורות. "אין כל זכות לחסינות מסאטירה במערב", נאמר במאמר הגרמני. "הנצרות היתה גם היא מושא לביקורת חסרת רחמים. הזכות ללעוג לדברים המקודשים ביותר היא מסורת בלתי ניתנת לערעור בתרבות שלנו".

דובר משרד החוץ הצרפתי, ז'אן בפטיסט מאטיי, אמר כי צרפת תומכת בחופש העיתונות, "שאותה יש לקיים ברוח של סובלנות וכבוד כלפי אמונות ודתות". ג'יילאנד פוסטן, העיתון הדני שפירסם את הקריקטורות לראשונה, התנצל על הפגיעה שנגרמה כתוצאה מכך. הממשלה הדנית הצהירה שאין ביכולתה להורות לעיתונות החופשית מה לעשות.

שתי חברות דניות גדולות דיווחו על ירידה במכירות מוצריהן ברחבי המזרח התיכון, בעקבות קריאות לחרם בשל פרסום הקריקטורות. חברת מוצרי החלב ארלה פודס, שמכירותיה במזרח התיכון מסתכמות ב-500 מיליון דולר בשנה, הזהירה שהיא עלולה להיאלץ לקצץ 140 משרות בעקבות החרם על מוצריה. החברה דיווחה על הפסדים של כ-1.8 מיליון דולר ביום בשל החרם. יצרנית האינסולין הגדולה בעולם, חברת נובו נורדיסק הדנית, דיווחה כי בתי מרקחת ובתי חולים בערב הסעודית נמנעים מלצרוך או למכור את מוצריה מאז שבת.

השגרירות הדנית בדמשק פונתה לאחר שהתרעה על פצצה התבררה כמתיחה, וסוריה החזירה את שגרירה מדנמרק במחאה על הקריקטורות, שבאחת מהן מוצג מייסד האיסלאם כחובש טורבן בצורת פצצה.

שגריר דנמרק בישראל, קארסטן דאמסגארד, פירסם את ההבהרה הבאה:

"ברצוני להבטיח לאזרחי ישראל המוסלמים כי ממשלת דנמרק מכבדת את האיסלאם כאחת הדתות הראשיות בעולם. אל לכם להטיל כל ספק בכך שממשלתי מגנה כל הבעה, פעולה או רמיזה המנסה להשחיר את פניהם של אנשים על בסיס דתם או מוצאם. האיורים פורסמו על ידי עיתון דני פרטי ועצמאי, שאין לו כל קשר לממשלת דנמרק או למפלגה פוליטית כלשהי בדנמרק. אני יכול להבטיח לכם שהרשויות בדנמרק לעולם לא היו יוזמות מיזם חסר כבוד שכזה. העיתון, ג'יילאנדס פוסטן, התנצל באופן שאינו משתמע לשתי פנים על האיורים, אשר פגעו במוסלמים רבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully