וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

12 אלף זרים בשירות הג'יהאד, האו"ם יוזם צעדי חירום

9.9.2014 / 9:11

אובמה ינהל בסוף החודש ישיבה של מועצת הביטחון, כדי לקדם הטלת סנקציות על מדינות שיאפשרו ללוחמים לצאת לסוריה ולעיראק. שר החוץ קרי יבוא היום לסעודיה ולירדן לגבש קואליציה נגד דאעש

צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו לרשת; עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

כ-12 אלף לוחמים מ-74 מדינות ברחבי העולם שוהים בסוריה ובעיראק ונלחמים בשורות המורדים הקיצוניים, ובפרט בקרב "המדינה האיסלאמית" (לשעבר דאעש). כך עולה מנתונים שנמסרו למועצת הביטחון של האו"ם.

עם פתיחת עצרת האו"ם בסוף החודש, 15 חברות המועצה שואפות לאמץ צעדים נרחבים כדי למנוע מהלוחמים הזרים להמשיך להגיע לשתי המדינות. ב-24 בספטמבר תתכנס מועצת הביטחון לישיבה מיוחדת בראשות הנשיא ברק אובמה, שבה תידון הסוגיה.

אמש (שני) הופצה בין חברות המועצה טיוטת המסמך שתועלה לדיון בישיבה. לפי המסמך, גיוס ושינוע של פעילים זרים לארגונים קיצוניים יהוו עבירה פלילית חמורה. דיפלומטים במטה האו"ם בניו יורק אמרו כי מסתמן קונצנזוס ולפיו חברות מועצת הביטחון יאמצו החלטה ברוח זו, שתחייב את כל מדינות העצרת הכללית.

אם תתקבל ההחלטה, מועצת הביטחון תוכל להטיל עיצומים על מדינות או על גורמים שיאפשרו או יסייעו לפעילי טרור להגיע לאזורי סכסוך. המסמך מנוסח באופן כללי, אך מכוון בעיקר נגד פעילים הרוצים להגיע לעיראק ולסוריה, ובפרט לאלה שרוצים להצטרף לשורות "המדינה האיסלאמית". לפי הנוסח המופיע בטיוטה, "כל המדינות יצטרכו להבטיח שהחוקים והתקנות שלהן יאכפו ענישה מספקת" בנושא.

לקריאה נוספת
תיעוד נדיר: טיל נגד טנקים מפוצץ מסוק סורי של צבא אסד
"ישראל העבירה מודיעין על דאעש למדינות ערב ולטורקיה"
דיווח: דאעש מחזיק 100 ילדים בבית יתומים במוסול
בכיר לשעבר בשב"כ: דאעש יתקשה לגייס ערבים מישראל

לוחמי פשמרגה מחוץ לעיר ארביל, עיראק – 8 בספטמבר 2014. EPA, מערכת וואלה! NEWS
לוחם פשמרגה כורדי בעיראק, אתמול מחוץ לעיר ארביל/מערכת וואלה! NEWS, EPA

אתמול בא לטורקיה שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל, ונפגש עם הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. השניים שוחחו על דרכים לבלימת יציאת הלוחמים לסוריה דרך הגבול הטורקי. היום יבוא שר החוץ ג'ון קרי לירדן ולערב הסעודית, במאמץ לגבש קואליציה בינלאומית נגד "המדינה האיסלאמית".

פיטר נוימן, חוקר מהמרכז הבינלאומי לחקר רדיקליות ואלימות פוליטית בקינגס קולג' שבלונדון, העריך כי 12 אלף לוחמים הגיעו לסוריה ולעיראק מ-74 מדינות ברחבי העולם. לדבריו, "ניתן בהחלט לומר שזהו שטף הלוחמים הזר הגדול ביותר מאז מלחמת אפגניסטן בשנות ה-80", שתרם להקמת אל-קאעדה.

נוימן, שחקר את ארגוני הטרור בסוריה ובעיראק, תידרך אמש את חברות מועצת הביטחון. לדבריו, "הארגונים שקמים כיום (בסוריה ובעיראק) יהיו משמעותיים ורלוונטים גם בדורות הבאים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן – אנקרה, 8 בספטמבר 2014. רויטרס
שר ההגנה צ'אק הייגל ונשיא טורקיה ארדואן, אמש באנקרה/רויטרס

אתמול דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי בוושינגטון מעריכים שיחלפו שלוש שנים עד שיובס ארגון "המדינה האיסלאמית". פקידים בכירים אמרו לעיתון כי לראיית הבית הלבן, יש שלושה שלבים במתקפה נגד הארגון: הראשון כולל מבצע אווירי - שכבר החל לפני כחודש, במטרה להגן על המיעוטים האתניים והדתיים, ולהביא לנסיגה חלקית של לוחמי דאעש בצפון ובמערב עיראק.

השלב הבא כפוף להקמת ממשלה בבגדאד שתזכה לתמיכה נרחבת, ויכלול אימון, ייעוץ והעברת ציוד לכוחות הצבא העיראקי והכורדי, כמו גם שבטים סונים. עם הקמת ממשלתו של חיידר עבאדי, צפוי השלב הזה לצאת לפועל בזמן הקרוב. השלב האחרון צפוי להיות "השמדת צבא הטרור" בסוריה, וייקח זמן רב – אולי אפילו מעבר לכהונתו של אובמה.

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, מסר אמש הצהרה בעניין הקמת הממשלה בעיראק, המהווה לפי הדיווח את אחד משלושת השלבים באסטרטגיה האמריקנית להשמדת "המדינה האיסלאמית". בהצהרתו אמר קרי כי "הקמת הממשלה בעיראק היא ללא ספק ציון דרך משמעותי עבור המדינה". לדבריו, "הממשלה החדשה תוכל לאחד את הקהילות השונות במדינה למען עיראק חזקה ומאוחדת יותר, ולהעניק לקהילות האלה את האפשרות לבנות את העתיד שכל העם העיראקי מייחל וראוי לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully