וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם באמת "נחשפה זהותו של ג'ק המרטש"? כנראה שלא

עמית מאיר

9.9.2014 / 0:10

הכותרות זעקו: "126 שנות מסתורין הגיעו לקצן", אך האם אהרון קוסמינסקי, מהגר פולני, הוא אכן הרוצח? מדוע פורסם המחקר בצהובון, ואולי אין זה יותר ממסע יחסי ציבור מתוחכם?

תערוכה על ג'ק המרטש בלונדון, בריטניה. מילות מפתח: ג'ק המרטש, לונדון. AP
תערוכה על ג'ק המרטש בלונדון, 2008/AP

"126 שנות מסתורין הגיעו לקצן" – כך זעקו השבוע הכותרות בכלי התקשורת בארץ ובעולם, עם הדיווח על חשיפת זהותו של ג'ק המרטש, הרוצח הסדרתי שהטיל אימה על לונדון ורצח לפחות חמש זונות בשכונת וייטצ'אפל, שברובע המזרחי של בירת בריטניה. עם זאת, רבים שכחו כי במהלך השנים, נמנו יותר מ-200 חשודים שונים בפרשה.

האם אהרון קוסמינסקי, יהודי פולני שהיגר לבריטניה בתחילת שנות ה-80 של המאה ה-19 הוא לא יותר מחשוד נוסף ברשימה הארוכה? התגלית המחקרית המרעישה, שפורסמה בעיתון הבריטי "דיילי מייל" – לא ירחון מדעי מכובד, כי אם צהובון – התאפשרה כביכול בזכותו של ראסל אדוארדס, איש עסקים בריטי בן 48.

עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
דיווח: דאעש מחזיק 100 ילדים בבית יתומים במוסול
אירלנד: התפטר ראש הכנסייה שטייח מקרי פדופיליה
הפסקת האש מחזיקה? הבדלנים החזירו שבויים לקייב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דיוקנו של החשוד הנוכחי, אהרון קוסמינסקי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אדוארדס רכש במכירה פומבית חתיכת בד מבגדיה של אחת הקורבנות של קוסמינסקי, שמדם שהיה ספוג בו זוהה ה-DNA שלו. עם זאת, גולשים רבים ברשתות החברתיות העלו תהיות בנוגע לאמיתותו של הבגד בן ה-130, או היכולת לאמת כי אכן לבשה אותו אחת הקורבנות.

כנראה שהגאווה הלאומית של אומת האסירים, אוסטרליה, מונעת מהם להתמסר לחלוטין לתגלית. עם פרסום הממצאים, כלי תקשורת מסוימים במדינה מיהרו לצאת נגד ה"חשיפה" – שלוותה במסע יחסי ציבור לספר חדש – וטענו כי דווקא אחד החשודים האחרים, פרדריק דימינג האוסטרלי, הוא הוא "ג'ק המרטש" האמתי.

ב-2011, במלאות 123 שנים לרצח הראשון של "ג'ק המרטש", פרסם ה-BBC כתבה נרחבת העוסקת במאמצים לזיהוי הרוצח הידוע לשמצה. הכתבה קבעה, לפי מומחה בכיר לנושא, כי החשוד המרכזי הוא קארל פייגנבאום, סוחר גרמני שהוצא להורג בארצות הברית ב-1894 לאחר שהורשע ברצח בעלת הבית שלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

כך, לפי הדיילי מייל, נחשפה זהותו של אהרון קוסמינסקי:

שלוש שנים קודם לכן פורסמו ב"טלגרף" הבריטי מסמכים רפואיים שהיו שייכים לחולה נפש שחי בלונדון בתקופה הוויקטוריאנית, אשר "העלו את החשד כי אותו אדם הוא הרוצח הסדרתי שהטיל אימה על לונדון במאה ה-19". המסמכים מפרטים את הטיפול שקיבל תומאס היינה קאטבוש בבית החולים המאובטח "ברודמור", שבו נכלאו פושעים חולי נפש.

קאטבוש הוכרז כחול הנפש ואושפז ב"ברודמור" ב-1891, ושם נשאר עד מותו ב-1903. מיום כליאתו הפסיקו הרציחות של "ג'ק המרטש". כיום ניתן לראות את 26 המסמכים שהחזיק "ברודמור" על קאטבוש, נוסף על המכתבים ששלחו לבית המשוגעים חוקרי מקרה ג'ק המרטש, שהתחננו אז לראות את המסמכים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דיוקנו של "ג'ק המרטש" נוסף, שפורסם ב-2011/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלה רק מקרים בודדים מהשנים האחרונות מתוך מאות החשודים שנבדקו במהלך השנים. אחת התעלומות הפליליות המסתוריות ביותר אולי נפתרה עם "זיהויו" של קוסמינסקי, אך מאוד יכול להיות שגם בשנה ה-128, 129 ו-130 לרצח המסתורי הראשון בשכונת וייטצ'אפל הלונדונית, נזכה לחשיפות ולתגליות בנוגע לזהותו של אותו "ג'ק המרטש" המסתורי.

(עדכון ראשון: 8.9.14, 23:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully