וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני 75 שנה: "היטלר פולש לפולין"

ערב מלחמת העולם השנייה, דיווח ה"ניו יורק טיימס" על התקדמות במגעים בין גרמניה לבריטניה. "שיח אמיתי, למרות הדיווחים המרמזים ההפך, יעודד רבים לקראת תקווה להסכם באירופה"

פתיחת מלחמת העולם השנייה, ספטמבר 1939. GettyImages
מוכר עיתונים בלונדון ביום השלישי למלחמה/GettyImages

"היטלר מתרכך ונוטה לעבר משא ומתן" - כך דיווח ברטראם ד.הולן, כתב ה"ניו יורק טיימס" ב-31 באוגוסט 1939, ערב פתיחת מלחמת העולם השנייה. היום מציינים בפולין, באירופה ובעולם כולו 75 שנים לפרוץ המלחמה, שגבתה את חייהם של כ-60 מיליון בני אדם, ובהם שישה מיליון יהודים שנרצחו בשואה.

"לפי מידע מהימן, כנראה, שהתקבל בחוגים דיפלומטיים, קנצלר גרמניה נקב בארבע נקודות בתשובתו לממלכה המאוחדת", נכתב בדיווח. "1. היטלר מוכן לשאת ולתת עם פולין. 2. הוא מבקש שהנציג הפולני יבוא היום לברלין. 3. לפני שימסור ערבויות טריטוריאליות, ברצונו להיוועץ עם רוסיה. 4. לפני שיחתום על הסכם כלשהו עם פולין, ברצונו לדון בכך עם הבריטים".

כתב העיתון מדווח מוושינגטון: "בשיחה עם מחלקת המדינה בצהריים, המרקיז מלותיאן - השגריר החדש של בריטניה - אמר במפורש כי התנאים נראים 'בהירים מעט יותר', למרות שהם 'עדיין עגומים מעט'".

עוד בנושא
אז והיום: הפלישה לנורמנדי בתמונות - 70 שנה אחרי
העבר הנאצי של אאודי נחשף: אחראית למות אלפים
באיחור של 40 שנים: יהדות הונגריה מתמודדת עם העבר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדיווח מערב הפלישה לפולין מסר על אווירה אופטימית, יחסית, בשיחות בין גרמניה לבריטניה./מערכת וואלה!, צילום מסך

"העובדה כי הר היטלר ביקש מראש הממשלה צ'מברליין לשמור בחשאיות את פרטי המגעים, מצביעה, בעיני כמה מהפרשנים כאן, על כך שהר היטלר מהרהר בשיחות זה זמן-מה", ממשיך הדיווח בטון האופטימי-יחסית. "ואם - אף על פי הדיווחים המצביעים על מגמה הפוכה - יתקיים שיח אמיתי, שיוביל להסדר ולא לעיכוב, הדבר יעודד רבים לכדי תקווה, ולפיה ניתן לנקוט צעדים נוספים, שיובילו להסכם אירופי כללי".

בדיווח על שער העיתון האמריקני מתפרסמת גם מודעה למגזין "טיים", המתהדר בראיון עם וינסטון צ'רציל, המדינאי הבריטי שמונה לשר הצי יומיים לאחר מכן. "היטלר במנוסה", מכריז מי שיהפוך לאחר מכן לראש הממשלה. מחיר המגזין – 15 סנטים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שער העיתון מ-1 בספטמבר 1939. "דנציג סופחה לרייך"./מערכת וואלה!, צילום מסך

למחרת, ב-1 בספטמבר 1939, הטון האופטימי התחלף בהפתעה: "צבא גרמני תוקף את פולין", נכתב על שער ה"ניו יורק טיימס", "הערים מופצצות, הנמלים חסומים. דנציג מסופחת אל הרייך".

בולטין החדשות על שער העיתון סיקר את ההתפתחויות הצבאיות-מדיניות הדחופות. הידיעה הבולטת ביותר חלפה דרך חמישה צמתים כדי לגלות מה מתרחש בחזית: "סוכנות אי-פי: סוכנות רויטרס הבריטית מגלה, מפי מקורות פולנים בפריז, כי ורשה הופצצה היום".

"קנצלר גרמניה אדולף היטלר הכריז הבוקר בשידור עולמי על 'קרב עד הכרעה' נגד פולין, והודיע כי "מעתה ואילך, פצצה תיענה בפצצה'", מצוטט על השער נאומו של הצורר הנאצי עם פתיחת מלחמת העולם השנייה. "ובאותה שעה, הוא הכריז, על כל מקרה, כי אם 'יקרה' לו דבר-מה, הרי שפילדמרשל הרמן גרינג יקבל את הפיקוד. ואם יקרה (דבר-מה) לגרינג, רודולף הס (יקבל פיקוד). ואם יקרה (דבר-מה) להר הס, הסנאט, שבכוונתו למנות, יבחר יורש".

"נאומו של הר היטלר מתורגם כלהלן, ממשיך הדיווח, "במשך חודשים סבלנו תחת העול של חוזה ורסאי. דנציג הייתה ותהיה עיר גרמנית. כל האזורים היו גרמניים בלבד, הודות לפיתוחם הגרמני. המיעוטים במסדרון הפולני סבלו מיחס מביש ומפלה. כאן, כמו במובנים אחרים, ניסיתי לפתור את הבעיות בדרכי שלום".

פתיחת מלחמת העולם השנייה, ספטמבר 1939. GettyImages
מודעות גיוס בלונדון ביום הראשון למלחמה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully