וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיראק: הצבא נפרש בבגדד, חשש מהפיכה

הצבא, הנאמן לראש הממשלה השיעי אל-מאליכי, תפס עמדות ב"מיקומים אסטרטגיים", אחרי שזה תקף את הנשיא החדש והאשימו בניסיון הפיכה. דיווח על כיתור ארמון הנשיאות. "ארה"ב עוקבת מקרוב"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב פוקס, יותם בן-דוד

צבא עיראק נפרש הלילה (שני) בבגדד בכוחות מוגברים וסגר לתנועה את "האזור הירוק", המרכז המאובטח שבו שוכנים מוסדות שלטון רבים ושגרירויות זרות. כוחות הביטחון יצאו לעיר אחרי שראש הממשלה השיעי, נורי אל-מאליכי, האשים את הנשיא הכורדי החדש, פואד מעסום, בניסיון הפיכה. בנאום ששודר בטלוויזיה הממלכתית במדינה הודיע אל-מאליכי כי לא יוותר על התמודדות לכהונה שלישית בתפקיד, והאשים את מעסום בניסיון להכשיל את דרכו. "אגיש נגדו תלונה בבית המשפט הפדרלי", הצהיר בנאומו. גורמים במשטרת בגדד אישרו כי הכוחות, הנאמנים לראש הממשלה, הוצבו ב"מיקומים אסטרטגיים" בבירה. רשת טלוויזיה עיראקית דיווחה במקביל כי הצבא מכתר את ביתו של הנשיא מעסום, אך אחד מעוזריו הכחיש זאת.

אל-מאליכי, הנתפס כרודן שהעמיק את השסע העדתי בעיראק, התעלם בחודשים האחרונים מהקריאות להתפטרותו מצד גורמים סונים, כורדים ואף שיעים, הדוחפים להצבת מועמד מוסכם שיאחד את תושבי המדינה. לא ברור עדיין אם מדובר בניסיון מצדו של אל-מאליכי לבצע הפיכה צבאית בעיראק, בשעה שהמדינה מתמודדת עם משבר ביטחוני חמור במאבקה מול חמושי הארגון האיסלאמיסטי הסוני דאעש ("המדינה האיסלאמית"), שכבשו חלקים גדולים משטחה והוציאו אלפים להורג, רבים מהם מהמיעוט הכורדי.

"ישנה נוכחות עצומה של כוחות ביטחון - משטרה וצבא - בבגדד במיוחד סביב האזור הירוק", אמר הלילה קצין בכיר בצבא עיראק לסוכנות הידיעות הצרפתית. הקצין הוסיף כי פרישת הכוחות החלה כשעה וחצי לפני נאומו של אל-מאליכי. "האמצעים שננקטו מזכירים מאוד מצב חירום", הוסיף. גורם רשמי במשרד הפנים במדינה אמר לסוכנות: "כמה רחובות (בבגדד) נסגרו לתנועה, יחד עם חלק מהגשרים".

תושבי מחוז נינוה שנמלטו מדאעש מגיעים למחוז סוליימייניה. עיראק, 8 באוגוסט 2014. רויטרס
תושבי מחוז נינוה בצפון עיראק שנסו מלוחמי דאעש/רויטרס

בתגובה לאירועים, הודיעה מחלקת המדינה האמריקנית כי היא מגבה את הנשיא מעסום. "אנחנו דוחים כל ניסיון להשיג תוצאות באמצעות כפייה או מניפולציה של ההליך החוקתי והמשפטי", אמרה הלילה סגנית דוברת מחלקת המדינה מארי הארף והוסיפה כי ארה"ב עוקבת מקרוב אחרי המצב בעיראק ועומדת בקשר עם ההנהגה העיראקית.

בכיר במחלקת המדינה של ארצות הברית, ברט מק'גורק, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "תומך בנשיא מעסום כמייצג החוקה העיראקית וכמועמד לראשות הממשלה - שביכולתו לבנות קונצנזוס לאומי". ארה"ב רואה באל-מאליכי כגורם המערער את היציבות בעיראק ומונע ממנה להגיע לפיוס ואחדות, ותומכת בהחלפתו.

עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
תבוסה לדאעש בעיראק: "פקודת הקרב - סולידריות"
בתום ספירת הקולות: "העם בחר בארדואן לנשיאות"
קלינטון: "התגובות נגד ישראל נובעות מאנטישמיות"

יצוין כי אל-מאליכי היה אמור להתמנות רשמית מחדש לראשות הממשלה אחרי שסיעתו זכתה בבחירות שהתקיימו במדינה. עם זאת, הנשיא מיאן להכריז עליו כראש ממשלה, מה שהעלה את זעמו. מנגד, הלילה הכריזה הקואליציה השיעית בעיראק כי היא קרובה להכרזה על מתמודד מטעמה לראשות הממשלה, שאינו אל-מאליכי. מכאן, שדרכו החוצה של אל-מאליכי למעשה נסללה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
הפגנת תמיכה בראש ממשלת עיראק נורי אל-מאליכי בבגדאד. 9 באוגוסט 2014. רויטרס
הפגנת תמיכה בראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאליכי, שלשום/רויטרס

כל זאת קורה כאמור, בעוד שבחלקים ניכרים בעיראק מחריף המשבר הצבאי - לאור ההשתלטות של דאעש. אמש הצליחו כוחות הפשמרגה, המיליציה הכורדית בעיראק, לכבוש שתי עיירות בצפון המדינה שנתפסו מוקדם יותר על ידי דאעש. הכוחות, שגובו על ידי תקיפות חיל האוויר של ארצות הברית, השתלטו על העיירות מחמור וגויאר, הסמוכות לעיר הבירה של חבל כורדיסטן, ארביל.

במקביל, לפחות עשרה לוחמים כורדים נהרגו אמש וכ-80 נוספים נפצעו בפיגוע התאבדות בעיירה ג'לאולה, מצפון-מזרח לבגדד הבירה, שהייתה מוקד לעימותים קשים בין הכוחות הכורדים ללוחמי דאעש.

אתמול הודיעה ממשלת עיראק כי אנשי דאעש הרגו לפחות 500 יזידים, בהם נשים וילדים, המכותרים בהר סינג'אר שבמדינה, והשליכו את גופותיהם לקבר אחים. חלק מהקורבנות נקברו בעודם בחיים. בנוסף, דווח כי כ-300 נשים נחטפו על ידי הארגון כדי לשמש שפחות.

תנועת מכוניות בבגדד. AP
כוחות הביטחון נפרשו באופן מוגבר משעות הערב/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully