וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפשטות מגיפת האבולה: הוכרז מצב חירום עולמי

8.8.2014 / 12:52

בשל התפשטות המגיפה הקטלנית, שגבתה עד כה את חייהם של כאלף בני אדם, ארגון הבריאות העולמי הגדירה כ"סכנה בינלאומית". "שיתוף פעולה עולמי הוא חיוני לעצירתה"

פינוי הכומר הספרדי מיגל פחארס שלקה בנגיף אבולה בליבריה. 7 באוגוסט 2014. רויטרס
רופאים במגנים מבהילים את הכומר שנדבק במחלה לבית החולים כשהוא מבודד/רויטרס

ארגון הבריאות העולמי הכריז היום (שישי) על מצב חירום בשל התפשטות מגיפת האבולה במערב אפריקה, והגדיר אותה כ"סכנת בריאות בינלאומית". מגיפת האבולה החלה את התפשטותה במערב היבשת ובעיקר במדינה האפריקנית ליבריה. מחוץ ליבשת השחורה נדבקו עד כה שלושה בני אדם בלבד – שני רופאים אמריקנים וכומר ספרדי אחד, כולם כשהגיעו להעניק סיוע לחולים באפריקה.

הארגון מסר שהסיכון בשל התפשטות נוספת של הנגיף, שגבה עד כה את חייהם של כאלף בני אדם, הוא "רציני ביותר", והוסיף כי "שיתוף פעולה עולמי הוא חיוני לעצירתו".

עוד חדשות מהעולם:
עיראק: דאעש השתלט על אזורים במחוז הכורדי בצפון
"סנודן קיבל אשרת שהייה ברוסיה לשלוש שנים"
מחשש שיחוללו: שרידי סדאם חוסיין הוזזו במבצע חשאי

מרגרט צ'אן, המנהלת הכללית של ארגון הבריאות העולמי. רויטרס
"התפשטות נוספת של הנגיף מהווה סיכון רציני ביותר". מנהלת ארגון הבריאות העולמי, מרגרט צ'אן/רויטרס

אבולה יכולה לעבור רק באמצעות מגע ישיר של נוזלי גוף, כגון דם, זרע, שתן או זיעה, עם אדם חולה. הנגיף גורם לדימום מהעיניים, הפה והאוזניים, ולא קיימת לו תרופה מוכרת. עם זאת, שני הרופאים האמריקנים שנדבקו באבולה קיבלו טיפול חירום בתכשיר אנטיביוטי ניסיוני ימים ספורים לאחר שנחשפו למחלה, ו"הצליחו להתאושש בצורה טובה מאוד". הכומר הספרדי אשר נדבק בנגיף הוטס אתמול לטיפול במדריד וגורמים רפואיים מסרו כי מצבו יציב. מיגל פחארס, בן 75, שהה בליבריה במסגרת משלחת מיסיונרית, כחלק מהפעולות הדחופות למיגור המגיפה הקשה.

גם בישראל פועלים למניעת הגעת המגיפה למדינה. משרד הבריאות פרסם אתמול אזהרת מסע לישראלים למדינות גינאה, ליבריה וסיירה לאון. אזרחים שחייבים לנסוע למדינות אלה, הונחו לשים לב לסימנים העלולים להעיד על הידבקות בנגיף. כמו כן, המוסדות הרפואיים בארץ הונחו "להגביר עירנות", על רקע כמה מקרים שהתגלו מחוץ לאפריקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ליבריה, התפרצות אבולה. AP
משרד הבריאות הישראלי פרסם אזהרת מסע לליבריה. התפרצות האבולה במדינה/AP

אם מופיע חום של יותר מ-38 מעלות תוך 21 ימים לאחר החזרה לישראל, מומלץ לפנות לחדר מיון בבית חולים ולהתריע על כך. "יש להודיע מיד בכניסה לבית החולים על נסיבות המקרה כדי לקבל הנחיות מיגון מתאימות", נכתב בהודעה.

משרד הבריאות פנה גם למוסדות הרפואיים בארץ, והורה להם "להגביר מודעות כדי לזהות מוקדם מקרים חשודים, ולמנוע התפשטות אפשרית של הנגיף". במקרה של חשד, יש להעביר את החולה באופן מידי לבידוד. "המשרד אינו צופה את התפרצות המחלה בישראל, אך יתכנו מקרים מיובאים, אשר מערכת הבריאות ערוכה להתמודד איתם", נמסר.

ליבריה, התפרצות אבולה. AP
תחנה לבדיקה ומתן טיפול באבולה במדינת ליבריה/AP

על רקע התפשטות הנגיף הנרחבת במדינות מערב אפריקה, נשיאת ליבריה אלן ג'ונסון-סירליף הכריזה השבוע על מצב חירום במדינה, ויצאה נגד ההפחדה וההטעיה, כלשונה, שגורמים לאזרחים לא לקבל טיפול ראוי. "בורות ועוני, כמו גם מנהגים דתיים ותרבותיים מושרשים, ממשיכים להחריף את התפשטות המחלה", אמרה.

אזרחים רבים במדינה מסרבים להגיע למתקני הבידוד שהוקמו לחולים בנגיף, ובוחרים לטפל במצבם באופן עצמאי בביתם, בטענה כי הם אינם מאובחנים כראוי. "הם ראו אותי רועד, ואמרו, 'טוב, בטח יש לו אבולה, שימו אותו שם עם האנשים האחרים'", סיפר רופוס מויסמה, תושב הבירה מונרוביה. הוא הוסיף: "אם אין לי אבולה, רק מעצם העובדה שאהיה שם, אני אדבק במחלה. בנוסף, אחד הרופאים שטיפל בחולים מת מאבולה. אז איך אני יכול לדעת שאם אני אלך לשם אני אהיה בסדר?". מויסמה אובחן לבסוף כחולה שפעת, אולם המקרה שלו שופך אור על החוסר באמצעים למיגור המגיפה שממשיכה להתפשט.

צוות של "רופאים ללא גבולות" מקים אוהלי בידוד לחולי אבולה בעיר גואקדו, גינאה. מרץ 2014. רויטרס
אוהל בידוד לחולי אבולה בגינאה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully