וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקונגרס אישר לתבוע את אובמה "משום שחרג מסמכותו"

31.7.2014 / 4:22

התביעה אושרה לקראת הבחירות בנובמבר ומאשימה את הנשיא בשימוש מופרז בצווים נשיאותיים ביישום רפורמת הבריאות "אובמה-קר". סיכוייה להצליח קלושים. אובמה: עד למשפט אסיים את כהונתי

נשיא ארה"ב ברק אובמה עובד בחדר הסגלגל בבית הלבן, לקראת הנאום לאומה השנתי. וושינגטון, 27 בינואר 2014. Jacquelyn Martin, AP
הנשיא אובמה בחדר הסגלגל שבבית הלבן/AP, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים בוושינגטון אישר אמש (רביעי) את הצעת הרפובליקנים להגיש תביעה נגד הנשיא ברק אובמה. התביעה תוגש בשם הקונגרס, בטענה כי אובמה חרג מסמכותו כאשר "כפה" באמצעות צווים נשיאותיים את יישומה של רפורמת הבריאות הפדרלית ("חוק הגנת החולה וטיפול בר-השגה"), הידועה בכינוי "אובמה-קר". אובמה הגיב בזלזול לתביעה ואמר כי מדובר ב"בזבוז זמן".

במהלך הדיון הדרמטי, הרפובליקנים טענו כי אובמה חרג מהסמכות שהוענקה לו החוקה. המחוקקים בבית ציטטו פרקים מהתנ"ך ומהכרזת העצמאות של ארצות הברית. יושב-ראש בית הנבחרים, ג'ון ביינר, שאל את חברי מפלגתו: "האם אנחנו רוצים לאפשר לכל נשיא לבחור אילו חוקים ליישם ואילו חוקים לשנות? האם נאפשר לכל אדם שרוצה, לקרוע לגזרים את מה שבנו האבות המייסדים שלנו"?.

המהלך נועד לרצות את הגרעין הקשה של המפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות לקונגרס בחודש נובמבר הקרוב. מדובר גם במאמץ של ביינר להרגיע את ההמולה הגוברת בקרב חברי תנועת "מסיבת התה", הדורשים את הדחת הנשיא.

יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר. אוקטובר 2013. רויטרס
יושב-ראש בית הנבחרים, הרפובליקני ג'ון ביינר/רויטרס

בעבר ניסו חברי קונגרס לתבוע כיחידים שורה של נשיאים אמריקניים, אך זו הפעם הראשונה שבית הנבחרים מנסה, כגוף אחד, להגיש תביעה נגד העומד בראש המדינה. ההצבעה עברה ברוב של 225 מול 201 צירים, ברגע נדיר של צייתנות בקרב שתי המפלגות. בדרך כלל, מיעוט מן הדמוקרטים חורג מהכלל ועורק לשורות הרפובליקנים בהצבעות מסוימות, בעיקר בשנת בחירות ומחשש לאבד את מושביהם במחוזות נפיצים. אלא שהפעם, הצביעו הדמוקרטים כגוש אחד נגד ההצבעה. אליהם הצטרפו חמישה רפובליקנים בודדים שהתנגדו להחלטה.

המהלך נתון לביקורת מהולה בתמיהה מצד משפטנים בארה"ב, שמעריכים כי סיכויו להצליח קלושים. בעבר, בתי המשפט בארה"ב דחו תביעות שהגישו מחוקקים נגד הרשויות ונגד נשיאי ארה"ב, משום שהתובעים לא הצליחו להוכיח שנגרם להם נזק אישי מהחלטות הממשל. לכן, ספק אם הקונגרס – שחצי מחבריו (התובעים האפשריים) כלל מתנגדים לתביעה - יוכל להוכיח כי נגרם לו נזק כגוף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שרת הבריאות קתלין סיביליוס נשבעת בפני הסנאט, בשימוע שעסק בבעיות באתר האינטרנט של רפורמת הבריאות ?אובמה-קר?. אוקטובר 2013. רויטרס
שרת הבריאות קתלין סיבליוס, שהתפטרה בשל ההשקה הכושלת של אתר הרפורמה/רויטרס

יישום הרפורמה המהפכנית של אובמה כבר עלה לשרת הבריאות, קתלין סיבליוס, במשרתה: היא התפטרה אחרי שאתר האינטנרט של ההרשמה לרפורמה קרס בשל העומס הרב, ואנשיה לא הצליחו לתקנו. הרפובליקנים ליבו בשעתו את המבוכה הרבה שנגרמה ממילא לממשל אובמה, ותבעו ממנו לפטר את השרה המצטיינת.

"תוכלו כבר לכעוס על הנשיא הבא"

התביעה מתבססת על הטענה שאובמה עשה שימוש עודף בצווים נשיאותיים. אלא שכל נשיאי ארצות הברית, ובפרט הרפובליקנים שבהם, השתמשו בצווים מסוג זה כדי לאכוף את מדיניות הממשל. מאז 2009 השתמש אובמה עד כה ב-183 צווים, לעומת 291 שפרסם קודמו, ג'ורג' וו. בוש. הנשיא רונלד רייגן, אגב, נעזר במספר שיא של 381 צווים נשיאותיים בשנותיו בבית הלבן.

מחר יצא הקונגרס לפגרת קיץ של חמישה שבועות וחצי, וממשל אובמה יהיה הקול העיקרי שיישמע – ויחליט - בוושינגטון. ממרחק 1,500 קילומטרים משם, הנשיא אובמה הגיב בביטול לתביעה. בנאום כלכלי שנשא בקנזס סיטי, מיזורי, אמר אובמה כי "אני מבין שהם הולכים לתבוע אותי על הצווים שנועדו לעזור לאנשים. הם בעצם כועסים שאני עושה את עבודתי".

לדבריו, סביר להניח שהוא כבר יסיים את כהונתו עד שהעניין יגיע לבית המשפט. "אני יודע שאתם לא שמחים שאני הנשיא", אמר בנאום במיזורי, "אבל יש לי רק עוד כמה שנים במשרד. בחייכם, אולי ננסה לעבוד קצת? אחר כך כבר תוכלו לכעוס על הנשיא הבא". לסיום, הוסיף עקיצה: "דרך אגב, אמרתי להם - 'אשמח לעשות את זה ככה. הסיבה היחידה שאני עושה את זה בדרך שלי, היא בגלל שאתם (הקונגרס) לא עושים כלום'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully