וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי פינוי הנשק הכימי: "חשש שאסד מסתיר עוד"

24.6.2014 / 9:40

הארגון למניעת נשק כימי אמנם הכריז כי סוריה השלימה את סילוק המאגרים הקטלניים, אך ייתכן שהחגיגה מוקדמת. מומחית: "יש מקום לחשד שכמו קדאפי וחוסיין, אסד שמר דברים מסוימים"

נשיא סוריה בשאר אסד בלשכתו בדמשק. אוקטובר 2013. רויטרס
"ייתכן שהעדיף לא לחשוף דברים שהעולם לא יודע". אסד מתראיין בלשכתו, באוקטובר/רויטרס

האם נשיא סוריה בשאר אסד ממשיך להסתיר מאגרים של נשק כימי? על אף שאתמול (שני) דיווח הארגון למניעת נשק כימי על הוצאת המשלוח האחרון של נשק כימי מתחומי סוריה, יש מי שטוענים שהחגיגה מוקדמת, מכיוון שהמשטר הסורי יכול להמשיך להחזיק ברשותו נשק כימי ואמצעים לייצור נשק כימי, שעליהם הוא נמנע במכוון מלדווח לקהילייה הבינלאומית.

בהודעת הארגון אתמול נמסר כי בתום עשרה חודשים, הוצאו מסוריה כ-1,300 טונות של נשק כימי – הכמות הכוללת של נשק כימי שעליו דיווח משטר אסד לפקחי הארגון. "כל מה שאסד הצהיר עליו יצא מתחומי סוריה, ומבחינה זו מדובר בהישג מרשים מאוד", אמרה לוואלה! חדשות ד"ר איימי סמית'סון, מומחית לנשק כימי. עם זאת, לדבריה, "לא בטוח שהוא הצהיר על כל מה שיש לו, ויש מקום לחשד שהוא עשה את מה שעשו בעבר קדאפי וסדאם חוסיין: הצהיר על הרוב, אבל שמר לעצמו דברים מסוימים מבלי שהעולם יידע".

עוד כותרות בוואלה! חדשות:
אחיותיו של גיל-עד ללוחמים: "לא ישנות מאז החטיפה"
התפתחות משמעותית בחקירת רצח המאבטח בקיסריה
מפגש נדיר: ישראל ומדינות ערב ישוחחו על הגרעין

הכמות המוצהרת לא זהה להערכות

סמית'סון הסבירה כי "באופן מחשיד, הדיווח שהסורים העבירו לקהילייה הבינלאומית בנוגע להיקף הנשק הכימי שלהם דומה מאוד לדוח פומבי בנושא שפרסם משרד החוץ האמריקני באתר האינטרנט שלו, כמה חודשים לפני כן. במילים אחרות, הם ניסו לדווח לעולם על כל מה שלדעתם המודיעין האמריקני כבר ידע, ובהחלט ייתכן שדברים שהם העריכו שהעולם לא יודע – הם העדיפו לא לחשוף".

גורם בכיר בארגון למניעת נשק כימי, הפועל בחסות האו"ם, אמר באותו הקשר: "הארגון שלנו עובד על בסיס הצהרות של המדינות. אפשר לומר בוודאות שהכמות שהסורים הכריזו עליה – 1,300 טונות – הייתה קרובה להערכות שקיבלנו ממדינות שונות". גם גורמים בישראל אמרו כי הכמות המוצהרת הייתה "קרובה, אבל לא זהה" להערכות השונות בנושא. הגורם הבכיר בארגון למניעת נשק כימי סירב להשיב על שאלת וואלה! חדשות מה היה הפער בין הכמות שמשטר אסד הצהיר עליה לבין הערכות המודיעין השונות. "אנחנו מחויבים למדינות שהעבירו לנו את המידע", הסביר.

דיווח על 1,300 הרוגים בסוריה משימוש בנשק כימי לכאורה. רויטרס
ילדים שנהרגו במתקפה הכימית של משטר אסד בפרברי דמשק, באוגוסט/רויטרס

הגורם הבכיר הוסיף כי על אף שבארגון מרוצים מאוד מהצלחת המבצע להוצאת הנשק הכימי המוצהר, "אנחנו ממשיכים לעבוד עם הסורים כדי להסיר את החששות הקיימים לגבי שלמות ההצהרה שלהם". לדבריו, "יש לנו אנשים בשטח ואנחנו נמצאים בקשר שוטף עם המשטר בדמשק ועם מדינות שונות כדי לוודא את העניין הזה". הגורם ציין בסיפוק כי לא רק הנשק הכימי המוצהר הוצא מסוריה, אלא גם האמצעים הצבאיים לייצורו.

החשש הגדול בישראל ובמערב הוא שאסד אמנם פירק את פרויקט הנשק הכימי הרשמי של ארצו, אך הוא עלול להשתמש בתעשיית הכימיקלים האזרחית כדי להשלים את החסר. המשטר הסורי משתמש בחברות אזרחיות בתחומי המדע והתעשייה כדי להאיץ את פיתוח הטילים שלו, והחשש הוא שתסריט דומה יהיה גם בתחום הכימי, כך פרסם בתחילת השנה "ג'יינס", מגזין לענייני ביטחון. סמית'סון אמרה בהקשר זה כי "כל מדינה שיש לה תעשיית כימיקלים אזרחית יכולה להשתמש בחלקים מהתעשייה הזו כדי לפתח נשק כימי".

פגישת קרי ולברוב בנוגע לפירוקה של סוריה מנשק כימי 14 בספטמבר 2013. רויטרס
שרי החוץ של רוסיה וארה"ב אחרי השגת ההסכם לפירוק הנשק הכימי, בספטמבר/רויטרס

גורמים בכירים בישראל רמזו בכמה הזדמנויות בחודשים האחרונים כי אסד לא העביר לעולם דיווח מלא על המאגרים הכימיים שלו. למרות זאת, בירושלים קיבלו בברכה את ההצלחה של ההסכם האמריקני-רוסי לפירוק סוריה מנשק כימי, וראש הממשלה בנימין נתניהו אף הגדיר את ההסכם "קרן אור" בריאיון לאתר בלומברג.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully