וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקנדל בפולין: על כוס וודקה, הנגיד סחט את הממשלה

התמלולים מאיימים למוטט את ממשלתו של דונלד טוסק. מבוכה למשטרה אחרי פשיטה כושלת לגילוי המקור העיתונאי. גם שר החוץ הוקלט והשווה את הברית עם ארה"ב ליחסי מין "לא מועילים"

ראש ממשלת פולין דונלד טוסק. ורשה, יוני 2014. AP
ראש ממשלת פולין, דונלד טוסק, במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס בסוף השבוע/AP

"התנאי שלי, ובכן, הוא ששר האוצר, הרוזן פון רוסטובסקי, יפוטר" - כך נשמע האדם שלגם וודקה וזלל סרדינים, שזוהה כנגיד הבנק המרכזי של פולין, מארק בלקה. קולו נקלט בהאזנת סתר, הנמצאת במרכזה של שערורייה פוליטית המסעירה את המדינה בשבוע האחרון.

נגיד הבנק, מארק בלקה, הוקלט ללא ידיעתו בשיחה עם שר הפנים, ברטולומי שיינקביץ'. הוא הבטיח לו כי אם השר יאצק רוסטובסקי אכן יסולק מהממשלה, הוא יפעל לצמצום הגירעון התופח של המדינה. השיחה הוקלטה במסעדה מפוארת בוורשה, שנודעה כחביבה על פוליטיקאים בכירים ואנשי עסקים, הנפגשים בה לשיחותיהם הפרטיות. השר והנגיד לא הסתפקו ב"סגירת העסקה", אלא גם לעגו בשיחתם לבכירי הממשלה וקיללו אותם בגסות. בין היתר, הם לעגו לאיברי מינם של חברי הוועדה המרכזית של הבנק.

הקלטת הסתר נחשפה בכתבה שפרסם בשבוע שעבר השבועון הפולני Wprost. מקורה בשיחה שהתקיימה בחודש יולי 2013, בה ביקש הנגיד לפטר את השר, שלא שיתף פעולה עם מדיניותו. בתמורה ל"מינוי שר חדש וא-פוליטי", הבטיח הנגיד להסיר את התנגדותו לתכנית שנועדה לחלץ את הכלכלה המקרטעת של המדינה. בלקה טוען כי לא הפר את החוק, משום שדבריו לא נועדו לפרסום.

"ייתכן שזה מעשה לא מקובל"

בלקה, נגיד הבנק הממלכתי בוורשה, הוא מדינאי ותיק שכיהן בעבר כראש ממשלת פולין וכשר האוצר שלה. הוא שימש כמנהל בכיר בקרן המטבע הבינלאומית והתחרה על תפקיד מנהל הקרן מול דומיניק סטרוס-קאהן. אך החשיפה לפיה הנגיד פעל בסחיטה נגד ממשלת פולין היא רק נדבך אחד בסקנדל המאיים לפרק את ממשלתו של דונלד טוסק, ראש הממשלה מאז 2007.

באופוזיציה קוראים לטוסק להתפטר ולהקדים את הבחירות. בסוף השבוע הוא כינס מסיבת עיתונאים מיוחדת, והביע צער על השפה הגסה שנשמעה בהקלטה. בלקה התנצל על "סגנון הדיבור", אך לפי שעה מסרב להתפטר מתפקידו. הוועדה המרכזית של הבנק פרסמה הצהרה תמיכה בעומד בראשה, בה נכתב כי "ייתכן שנוצר רושם לפיו הנגיד שיחק חלק במעשה לא-מקובל". לפי הפרשנים בפולין, מדובר אמנם בפליטת פה מביכה במיוחד, אך לא בעבירה שמחייבת בהכרח את התפטרותו של הנגיד.

עיתונאים במערכת העיתון הפולני Wprost – ורשה, יוני 2014. AP
עיתונאים מבקרים במערכת Wprost אחרי פשיטת המשטרה, בסוף השבוע בוורשה/AP

בשבוע שעבר פשטה המשטרה על משרדי המגזין, כדי לגלות כיצד הגיעו לידיו ההקלטות. העיתון סירב לחשוף את מקור המידע, והפשיטה עוררה זעם רב בקרב עיתונאים ופוליטיקאים מהאופוזיציה. התובע הכללי של פולין, אנדריי סרמט, אמר כי הוא "שמע את הביקורת" שהוטחה במשטרה בשל הפשיטה הכושלת, וכי הוא מוכן להתפטר אם יהיה בכך צורך.

"הכל אחלה רק כי מצצנו לאמריקנים?"

היום פרסם העיתון תכני האזנה נוספת, בה נשמע שר החוץ, רדוסלב סיקורסקי, מדבר בשפה גסה במיוחד, ואומר כי "הברית עם ארצות הברית היא בולשיט". לפי העיתון, סיקורסי נשמע אומר כי "זו ברית מסוכנת, משום שהיא נותנת לנו אשליה של ביטחון".

סיקורסקי אמר, לפי התמלולים: "עוד נסתבך עם הגרמנים ועם הרוסים, ונחשוב שהכל אחלה, רק כי מצצנו קצת לאמריקנים. אפסים. אפסים גמורים". בחלק אחר בשיחה, נשמע שר החוץ הפולני אומר: "הבעיה היא שלפולנים יש גאווה נמוכה והערכה עצמית רדודה מאוד".

בן שיחו של סיקורסי הוא לא אחר משר האוצר רוסטובסקי, שמאוחר יותר הודח מתפקידו. סיקורסי כתב בטוויטר היום כי מדובר בטענות שקריות, וכי הוא "מעולם לא דרך במסעדה הזו" (שבה לכאורה בוצעה לו ההאזנה). המגזין ציין בתגובה, כי השר נקב בשמה של מסעדה אחרת : זו שבה בוצעה ההאזנה לנגיד הבנק.

לא ברור אם קיימות הקלטות נוספות שעלולות לחשוף מידע מביך אחר על בכירים בממשלה. טוסק מסרב לפטר את הממונים על ביטחונם של השרים שהוקלטו, אחרי שהוטחה בו ביקורת כי המאבטחים היו אמורים למנוע את האזנות הסתר.

חדשות נוספות מהעולם
רצח בבית האבות: בת 102 חנקה את השכנה בת ה-100
חמינאי מזהיר את אובמה: אל תתערבו במשבר בעיראק
קוריאה הדרומית: חילופי אש עם חייל שרצח 5 מחבריו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully