וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: בכירים ישראלים נועדו עם שר המודיעין המצרי

מקורות בקהיר מסרו לוואלה! כי גנרל שחאתה קיים פגישה ראשונה מסוגה עם גורמים ישראליים, בה דנו במצב בעזה. במקביל, המליץ אלוף פיקוד הדרום לפתוח את המעברים להעברת סחורות

שר המודיעין המצרי, גנרל מוחמד רפאת שחאתה, נועד בתחילת השבוע בקהיר עם בכירים במערכת הביטחון בישראל, לראשונה מאז מונה לתפקיד בחודש אוגוסט האחרון. מקורות בקהיר מסרו היום (שלישי) לוואלה! חדשות כי שחאתה, שאחראי על מנגנוני המודיעין המצריים, דן במשך כמה שעות עם הבכירים הישראלים על הסדרי הביטחון באזור בעקבות מבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה. המקורות מסרו כי שחאתה העביר לבכירים הישראלים רשימה של בקשות מהצד המצרי והפלסטיני להקלות בהכנסת סחורות לתוך הרצועה. בין היתר נידונו גם הצעדים האחרונים של כוחות הביטחון המצריים שנועדו למנוע הברחות נשק מלוב ומסודן לסיני ומשם לעזה.

בתוך כך, המליץ לאחרונה אלוף פיקוד הדרום, טל רוסו, לפתוח את מעברי הגבול לרצועת עזה ולאפשר העברת סחורות ללא הגבלות במטרה למנוע ביקורת בינלאומית וכדי להדוף את הדה-לגיטימציה של ישראל בעולם. מנגד, בכירים במערכת הביטחון סבורים שמימוש המלצתו של האלוף רוסו להסיר את "המצור היבשתי" לכאורה, עשויה לרסק את אסטרטגיית הבידול בין עזה לגדה המערבית ולעורר ביקורת ברשות הפלסטינית על אפשרות של צמיחה כלכלית ברצועה.

גם בשבוע שעבר התקיימו פגישות בין נציגים ישראלים ובכירים מצרים בקהיר. את המגעים מובילים מהצד הישראלי נציגים מטעם שירות הביטחון הכללי לצדם של מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף איתן דנגוט וראש אגף תכנון בצה"ל, אלוף נמרוד שפר. ביום שישי האחרון פורסם על ערוץ הידברות לא ישיר בין ישראל וחמאס בתיווך מצרי. במסגרת ערוץ זה, מגיעים לקהיר בכירים בחמאס ומעבירים לצד המצרי דרישות ובקשות להקלות הומניטריות בעזה ולאחר מכן מגיעים נציגים של ישראל כדי לדון בבקשות הללו. זאת במסגרת הדיונים על הסכם הפסקת האש בין חמאס וישראל, שנחתם בתום המבצע בחודש נובמבר האחרון.

בפגישה בתחילת השבוע השתתף בין היתר נאדר עאסר, האחראי על התיק הפלסטיני במודיעין המצרי. בשבועות האחרונים ניכרת האצה של הפעילות הצבאית המצרית בסיני בניסיון להפחית את ההברחות של אמצעי הלחימה מחצי האי לעזה. בין היתר, הוצפו מנהרות רבות שנחפרו בין סיני לרצועה ואחרות פוצצו.

שיפוץ מנהרות ההברחה בין רצועת עזה למצרים אחרי מבצע "עמוד ענן", נובמבר 2012. רויטרס
לרצועת עזה לא הוברחו מאז "עמוד ענן" טילים ארוכי טווח/רויטרס

דובר משרד ההגנה בקהיר מסר השבוע שמספר המנהרות הפעילות ירד ל-225 "בלבד". בנוסף, הצליחו המצרים לסכל לפחות חמש הברחות נשק משמעותיות. למעשה, לרצועת עזה לא הוברחו מאז "עמוד ענן" טילים ארוכי טווח. בימים האחרונים אף ערכה יחידת הקישור המצרית סיור לגורמים ישראלים באזור גדר הגבול. המשלחת המצרית נכנסה גם לתחומי ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"ישראל לא תאפשר הברחת אמצעי לחימה לעזה"

כאמור, בערב יום ראשון שבה לישראל המשלחת הביטחונית שיצאה למצרים בבוקר אותו יום. הנציגים הישראלים לא הביאו עמם בשורות מפתיעות, למעט קבלת נתונים על פעילות המצרים למניעת מנהרות וסיכול הברחות אמצעי לחימה מסיני לעזה. עד לפגישה, חילקו במערכת הביטחון את המשא ומתן מול חמאס בתיווך מצרים לשלושה נושאים: המעברים, המנהרות וההתחמשות. במערכת הביטחון הוחלט לאחד בין שלושת הצירים כדי לשנות אסטרטגיה ולהבהיר לחמאס ולמצרים כי הקלות הומניטאריות לא יבואו על חשבון דרישותיה הביטחוניות של ישראל.

הנציגים הישראלים העבירו למצרים מסר ברור לפיו, "לא נסכים ולא נאפשר הברחת אמצעי לחימה לרצועת עזה". המצרים, מצדם, הבהירו כי הם מתאמצים לסכל הברחות נשק ולהשמיד מנהרות. עם זאת, בישראל טענו כי למרות שבמהלך מבצע "עמוד ענן" נסגרו מעברי הגבול עם רצועת עזה, ממשלת חמאס לא ביקשה סיוע במזון מאחר ומנהרות ההברחה בציר פילדלפי פעלו ללא הפרעה. המצרים הדגישו בשיחות כי חמאס ושאר ארגוני טרור הפסיקו לא רק את שיגורי הרקטות לעבר ישראל, אלא גם את הניסויים ברקטות שהיו מבצעים לעבר הים. לדבריהם, מאז המבצע שוגרו לישראל שתי רקטות בלבד.

מעבר כרם שלום. רויטרס
ייפתח להעברת סחורות? מעבר כרם שלום/רויטרס

המצרים העבירו לנציגים הישראלים סדרת בקשות שכוללות את הרחבת פעילות מעבר ארז ומעבר כרם שלום עקב החשש שפתיחת מעביר רפיח תעביר את התלות הפלסטינית בישראל למצרים. חמאס דורש גם לפתוח את מעברי הגבול נחל עוז וסופה שנסגרו לפני שנים בשל בעיות ביטחוניות, להרחיב את היקף הסוחרים הנכנסים לישראל, להעלות את כמות חומרי הבנייה כולל מלט (שאסור עד כה לכניסה דרך מעבר כרם שלום ומוגדר כאחד מהסמלים למצור).

גורמי הביטחון הישראלים טענו כי בשבועיים האחרונים הוחלט לאשר כניסה של 20 משאיות עם חומרי בנייה למגזר הפרטי בעזה, כאשר בעבר הכנסת חומרי בנייה אושרה רק לארגונים בינלאומיים תחת פיקוח הדוק עקב חשש שבאמצעותו יבנה החמאס מתקנים צבאיים. יצוין כי מעברי הגבול ברצועת עזה פתוחים ובשנה החולפת נרשמה עלייה בכמות ובסוג הסחורות שנכנסות לרצועת עזה וגם במספר האנשים שנכנסים לישראל דרך מעבר ארז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully