וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: המהפכה שינתה גם את יחסי מצרים-ישראל

ניר יהב

21.8.2011 / 13:29

דבריו של ראש הממשלה, עיסאם שרף, כי "הדם המצרי יקר מכדי שיישפך ללא תגובה" מסמנים את יחסה ההולך ומחריף של מצרים לישראל. לא מפתיע אם כך שרבים מבקשים לערוך תיקונים בהסכמי השלום

קראו את הדברים הבאים וחשבו היטב מי אמר אותם: "הדם המצרי יקר מכדי שיישפך ללא תגובה. המהפכה שאירעה במצרים נועדה להשיב את הכבוד המצרי בתוך מצרים ומחוצה לה. מה שהיה מקובל במצרים לפני המהפכה, לא יהיה מקובל יותר במצרים שלאחר המהפכה" – האם את הדברים הללו אמר מפגין מול בניין השגרירות? האם בכיר בתנועת "האחים המוסלמים"? האם אופוזיציונר זועם? לא, לא ולא. את הדברים הכמעט בלתי-נתפסים הללו אמר ראש ממשלת מצרים בכבודו ובעצמו, עיסאם שרף.

יחסי ישראל מצרים - כותרות אחרונות
גיבור היום במצרים: מסיר הדגל מגג שגרירות ישראל
מצרים: "התנצלות ישראל על הרג החיילים אינה מספקת"
מושל צפון סיני: המחבלים לא הסתננו דרך המנהרות
דיווח: חיילים מצריים נהרגו במרדף צה"ל אחר חמושים

חצי שנה עברה מאז הדחתו של נשיא מצרים חוסני מובארק, ונדמה שאנו חוזים במצרים חדשה, עוינת יותר, בלתי מתפשרת, קשובה הרבה יותר לרחשי הציבור וחוששת מזעמו. קשה להאמין שאירוע מצער לאורך הגבול בין ישראל למצרים, שבמהלכו נהרגו שלושה חיילים מצרים, הגיע עד לכדי משבר דיפלומטי חריף ועד לאיומים בהשבת השגריר בתל אביב.

נכון, בסופו של דבר שגריר מצרים בישראל, יאסר רידא, לא הוחזר לקהיר, וממשלת ישראל בהחלט יכולה לנשום לרווחה. יחד עם זאת, הדברים המפתיעים שאמר ראש ממשלת מצרים (אם לדייק - הוא כתב אותם בעמוד הפייסבוק שלו) בהחלט מסמנים את הכיוון שאליו מתכוונת ללכת מצרים לאחר המהפכה: כיוון הרבה יותר נוקשה וחריף ביחס לישראל.

לא מן הנמנע שכל אימת שיווצר משבר בין ישראל למצרים, נשמע קריאות מאיימות כדוגמת אלו ששמענו בסוף השבוע האחרון - "מה שהיה (טרם המהפכה), לא יהיה עוד". לא מן הנמנע גם שהנשיא הבא ינסה להכניס תיקונים להסכמי השלום, כפי שדרשו בסוף השבוע בכירים מצרים רבים, ביניהם מתמודדים בולטים לנשיאות כגון מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר, עמרו מוסא, וראש הסוכנות לאנרגיה אטומית לשעבר, ד"ר מוחמד בראדעי.

שורפים את דגל ישראל בהפגנה מול שגרירות ישראל במצרים. Amr Nabil, AP
"נדמה שאנו חוזים במצרים חדשה, עוינת יותר, בלתי מתפשרת, קשובה הרבה יותר לרחשי הציבור וחוששת מזעמו". מפגינים שורפים את דגל ישראל מול השגרירות הישראלית בקהיר/AP, Amr Nabil

בכיר בתנועת "האחים המוסלמים", ד"ר עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח, אמר אתמול כי הסכמי קמפ דיוויד אינם קיימים יותר. "הקשרים היחידים התנהלו בין המשטר המצרי לשעבר שהיה סוכן של הציונים לבין ממשלת ישראל", אמר אבו אל-פותוח, המתכוון להתמודד על נשיאות מצרים. "אך בניגוד לממשלות, העם המצרי לא ראה בהסכמים אלו מעולם דבר מלבד פיסת נייר".

דברים אלו, היוצאים מפיו של בכיר בתנועת "האחים המוסלמים", אינם אמורים בכלל להפתיע או להדאיג אותנו. עמדתה של התנועה כלפי הסכמי קמפ דיוויד ידועים משכבר הימים. מה שכן אמור להדאיג אותנו הוא הבולטות שנתנה התקשורת המצרית לדברים מסוג זה, ואף חריפים יותר. אם בעבר נחשבו אנשי האחים המוסלמים כאויבי השלטונות והתקשורת, הרי שהיום הם מובילי דעת קהל ואינם חוששים להביע את עמדותיהם. קריאות לביטול הסכמי השלום הופכות לתדירות יותר ויותר.

התחזקותם של האחים המוסלמים במצרים גרמה גם להתחזקות מעמדו של חמאס בקרב ההנהגה המצרית. בכירי חמאס נכנסים ויוצאים מקהיר ללא חשש שייעצרו או שיינזפו, כפי שקרה כל כך הרבה פעמים בתקופת משטרו של מובארק. מצרים עצמה נתפסת היום בעיני חמאס כמתווכת הרבה יותר הוגנת, הן במגעים לגיבוש עסקת שליט, הן במגעים לגיבוש הסכם פיוס בין פתח לחמאס והן במגעים להשבת הרגיעה בעזה. מה הפלא, אם כך, שחמאס בוחן אפשרות שמצרים תארח את הנהגתו בשטחה לקראת קריסתו הצפויה של משטר אסד בסוריה?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

התקשורת המצרית מחאה כפיים ל"ספיידרמן" שהסיר את דגל ישראל

בחזרה למשבר ישראל-מצרים: כלי התקשורת סיקרו הבוקר ובסוף השבוע בהרחבה יתרה את המשבר בין ישראל למצרים. עשרות אלפי מילים נכתבו על שלושת החיילים המצרים שנהרגו "מאש חיילי צה"ל" בסמוך לגבול בין ישראל למצרים, ואף לא מילה אחת קטנה על המחבלים הפלסטינים ששהו או לא שהו בסמוך לאותם חיילים מצרים. התקשורת המצרית לא שאלה כיצד נהרגו אותם שלושה חיילים מצרים, לא הביעה ספקות בגרסה הרשמית ובטח לא פתחה בתחקיר על נסיבות האירוע.

התקשורת המצרית בחרה ליישר קו עם הזעם של אלפי המפגינים מול שגרירות ישראל בקהיר וכמעט מחאה כפיים הבוקר ל-"ספיידרמן", כלשונה, שטיפס על בניין השגרירות והסיר את דגל ישראל. כותרתו הבוקר של העיתון הפופולרי "אל-מסרי אל-יום" מיצתה באופן מושלם את מה שחשו במהלך סוף השבוע התקשורת, הממשלה ובעיקר הרחוב: "העם רוצה נקמה" – פראפרזה על הקריאה "העם רוצה להפיל את השלטון" שנשמעה בימי הפגנות המחאה נגד משטרו של מובארק לפני כחצי שנה.

אירועי סוף השבוע היוו מבחן ראשון ליחסי ישראל-מצרים בעידן הפוסט-מובארק. תוצאות המבחן, איך לומר בעדינות, מדאיגות. הפגנות מול בניין השגרירות הישראלית בקהיר אירעו בעבר, קריאות של האופוזיציה לבטל את הסכמי השלום עם ישראל נשמעו בעבר, משברים דיפלומטיים בין שתי המדינות פרצו בעבר. אולם ההבדל הוא שהפעם הכול קורה מהר מדי והאש מתלקחת מהר מדי, לא מעט בזכות רוח גבית מכיוון שעד לפני חצי שנה היה בלתי צפוי לחלוטין: ההנהגה המצרית.

לפניות לכתב: nir_yah@Walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully