וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעות לפתיחת משפט מובארק: הוכנה מיטה בביהמ"ש

קדאפי ואסד נושאים עיניהם בדאגה אל אקדמיית המשטרה בקהיר, שם הושלמה התקנת כלובי הנאשמים. שר הפנים הבהיר כי חרף מצבו הבריאותי, הנשיא המודח יוטס משארם וינכח בפתיחת משפטו מחר

"תוכנית טלוויזיה אחת, במהלך הרמדאן, צפויה לגנוב השנה את אור הזרקורים מהבידור הטלוויזיוני המסורתי של החודש הקדוש. זהו השידור החי של משפטו של חוסני מובארק". כך נפתחה אתמול (שלישי) הכתבה הראשית של העיתון "אל-אהראם", לקראת פתיחתו של המשפט מחר.

הנשיא שהודח ב-11 בפברואר, בתום הפיכה עממית, מואשם בין היתר ברצח, בגין מתן הוראה לירות במפגינים לא חמושים, כמו גם בקבלת שוחד, במעילה בכספי ציבור ובהשתלטות על נכסי מדינה. בעולם הערבי כולו נשואות העיניים אל הבשורה שתצא מקהיר - המהווה סימן אזהרה לכל מנהיגי ערב, שעלולים ביום מן הימים לתת את הדין על מעשיהם. "אם המשפט יסתיים בהרשעה, גורל דומה יהיה גם מנת חלקם של מנהיגים ערבים נוספים שהשתמשו בשיטות דומות בניסיון לדכא התקוממויות בארצותיהם", העריך היום בשיחה עם רויטרס הפרשן הפוליטי הערבי, מוסטפא א-סייד, ברמיזה עבה לכיוונם של מועמר קדאפי ובשאר אסד.

מצרים בתקופת מעבר - כותרות אחרונות:
האנרכיה מתרחבת: פיצוץ נוסף בצינור הגז בסיני
מובארק מסרב לאכול: "הוא לא מת, אך מצבו מידרדר"
טנטאווי: "מצרים מחויבת להסכמים עליהם חתמה"
מצרים שוב בוערת: מאות אלפים הפגינו ברחובות
המהפכה החדשה וזו שקדמה לה / יוסי ביילין

האקדמיה למשטרה בפאתי קהיר, ערב פתיחת משפטו של חוסני מובארק במקום. רויטרס
האקדמיה למשטרה, בה ייערך המשפט. השופט מבטיח דיונים מדי יום, עד להכרעת הדין/רויטרס

"אל-אהראם", העיתון שעד לפני חודשים ספורים עוד היה שופרו הרשמי של האיש שהחזיק במשך 30 שנה בשלטון במדינה ולא היה מעז לפרסם מילת ביקורת אחת עליו, בחר היום להביא בכתבה דברים של עיסאם עריאן, בכיר ארגון האחים המוסלמים, שהיה מחוץ לחוק בתקופת מובארק. "המשפט הזה הוא הוא שיעור שעל כל המועמדים לנשיאות ללמוד", אמר עריאן. "כך יידעו מה יהיה גורלו של כל מי שינסה לפגוע בחירותו של העם ולהפוך לשליט יחיד".

8,000 שוטרים יאבטחו את בית המשפט

המשפט יתקיים באולם ההרצאות מספר 1 של האקדמיה המשטרתית השוכנת בפרברי הבירה - לשם הועבר ברגע האחרון משיקולי ביטחון - ויועבר כולו בשידור חי בטלוויזיה המצרית. באותו אולם, אגב, נשא מובארק נאום ב-23 בינואר - רק יומיים לפני שהחלו הפגנות הענק שהובילו בסופו של דבר להדחתו. לדברי השופט, אחמד רפעת, הדיונים יתקיימו מדי יום ביומו - עד להכרעת הדין.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
פועלים מרכיבים את גלובי הנאשמים לקאת פתיחת משפטו של חוסני מובארק, בניו ושותפיו, האקדמיה למשטרה, קהיר, 31 ביולי 2011. רויטרס
מתקינים את כלובי הנאשמים בבית המשפט, השבוע/רויטרס

המשטרה תתיר את כניסתם של 600 בני אדם לאולם, ובכלל זה השופט, הנאשמים והפרקליטים. לפי הפרסומים במצרים, באולם צפויים לנכוח גם כמה מראשי המפגינים, כמו גם בני משפחה של רבים מ-650 הרוגי ההתקוממות. כ-8,000 שוטרים וחיילים יאבטחו את האולם.

השאלה המרכזית לקראת פתיחת המשפט היא האם מובארק עצמו, המאושפז בבית חולים בשארם א-שייח, ינכח בפתיחת המשפט, למרות הדיווחים על מצבו הבריאותי המעורער, בעקבות התקף הלב שחווה לכאורה בחודש אפריל. שמו כבר נכתב על אחד מכתובי הנאשמים באולם בית המשפט, ושר הפנים, מנסור אל-עיסאווי, הבהיר אתמול כי הוא "קיבל זימון להופיע למשפט", והוא צפוי להיות מוטס אליו משארם במטוס צבאי. עוד הוסיף, כי במידת הצורך, הותקנה גם מיטה באולם בית המשפט, למקרה שמובארק לא יוכל לשבת.

צבא מצרים מפנה אוהלים ומפגינים, כיכר תחריר, קהיר, 1 באוגוסט 2011. רויטרס
פינוי מאהל המפגינים מכיכר תחריר, אתמול/רויטרס

"איננו מעוניינים בהתגברות של הזעם הציבורי, שצפוי לפרוץ אם הוא לא ינכח במשפט", הסביר השר בשיחה עם עיתונאים. "אין לנו שום עניין להשאיר אותו בשארם א-שייח". מובארק, יש לציין, לא נראה בציבור מאז נאומו האחרון, יום לפני הדחתו.

מחאת האוהלים של קהיר פונתה

מובארק אינו הנאשם היחיד במשפט. ישנם נאשמים נוספים, שלגבי נוכחותם הצפויה באולם אין שאלה: אלו הם שני בניו של מובארק, גמאל ועלא, שר הפנים לשעבר חביב עאדלי, ועוד שישה קציני משטרה בכירים לשעבר - כולם נמצאים כעת בכלא טורה בקהיר. הנאשם האחרון, מקורבו של מובארק, איש העסקים חוסיין סאלם, ייעדר גם הוא - שכן הצליח להימלט מהמדינה. הוא עצור כיום בספרד, אך עדיין לא ברור אם יוסגר בחזרה למצרים.

מעבר למעמד ההיסטורי, לפתיחת המשפט יש חשיבות רבה גם מבחינת המצב החברתי והפוליטי במצרים, בה הולך וגובר התסכול הציבורי לנוכח גרירת הרגליים הנמשכת במעבר משיטת השלטון הקודמת לדמוקרטיה, ובקביעת מועד לבחירות. רבים במצרים גם חוששים שהגנרלים המחזיקים כעת במושכות השלטון, באופן זמני, יפעלו מאחורי הקלעים כדי לחלץ את מפקדם לשעבר מעונש. לפחות מבחינת ספר החוקים, אם יורשע מובארק, הוא צפוי לעונש מוות - אך מעטים במצרים מאמינים כי הדברים יגיעו לידי כך. רבים אף מטילים ספק באפשרות שימצא עצמו מאחורי סורג ובריח.

צבא מצרים מפנה אוהלים ומפגינים, כיכר תחריר, קהיר, 1 באוגוסט 2011. רויטרס
חיילים מעל אוהלים הרוסים, אתמול בכיכר תחריר/רויטרס

התסיסה הציבורית הגוברת הגיעה לשיא בשבועות האחרונים, ואתמול אף פינה הצבא מאהל שהקימו כמה מאות מפגינים בכיכר א-תחריר במרכז קהיר. הפינוי הושלם ללא גילויי אלימות קשים, אם כי כמה יריות נורו באוויר, וכמה מהמפגינים נעצרו. הצבא והמשטרה הסתייעו במהלך הפינוי בתושבי האזור, שהתלוננו על המאהל.

אך נדמה כי מעבר לדרישות לרפורמה שלטונית ודמוקרטיה אמיתית, המצרים מתעניינים כעת במובארק. "העמדתו לדין והרשעתו של מובארק היא אחת הדרישות המרכזיות של המפגינים בכיכר תחריר", נכתב היום ב"אל-אהרם", "וכמו האחרות, גם היא טרם נענתה".

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully