וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קואליציה נגד העלאת גיל פרישת נשים: "מהלך מקומם"

נעמה אליהו

12.7.2011 / 18:22

התנגדות חריפה להעלאת גיל הפרישה לנשים מגיל 62 לגיל 67 עמדה במרכזו של כנס חירום נגד המלצותיה של הוועדה הציבורית שבחנה את הנושא. "לא ניתן לבחון אספקט אנושי דרך חור של גרוש"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: טל רזניק)

כנס חירום נגד העלאת גיל הפרישה לנשים התקיים היום (שלישי) בכנסת, זאת לאחר ש"ועדת ניסן", הוועדה הציבורית שמונתה לבחון את הנושא, המליצה לאחרונה להעלות את גיל הפרישה לנשים בחמש שנים – מגיל 62 לגיל 67. בכנס השתתפו כ-200 נשים וגברים, ובלטה במיוחד נוכחות של חברות כנסת ושרות מכל קצוות הקשת הפוליטית, כמו גם חוקרות ונציגות ארגוני נשים שהתלבשו באדום לרגל הכינוס. בין המשתתפים בכינוס היו ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה), ח"כ ויו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ציפי חוטובלי (ליכוד), שרת התרבות והספורט לימור לבנת (ליכוד), ח"כ זהבה גלאון (מרצ), יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין (ליכוד) ואחרים.

הדוברים בכנס הביעו ביקורת חריפה על מסקנותיהם של חברי "ועדת ניסן", ואף האשימו אותם בשימוש ציני במילה שוויון. ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה בעניין כי "זו דוגמה קלאסית לבניית מודלים כלכליים שלא מתכתבים עם הציבור", והוסיפה כי "מה אמורות לעשות עובדות ניקיון אצל קבלן שמרוויחות 22 שקל לשעה, שנזרקות בגיל 50-55 ממקום עבודתן? אנחנו דנים אותן לעולם של אבטלה וייאוש במשך שנים ארוכות". ח"כ ציפי חוטובלי הצטרפה לביקורת הקשה ואמרה כי "שוק העבודה לא שוויוני, לכן לא ניתן לעסוק בהשוואת גיל הפרישה טרם השוואת תנאי העסקת נשים בשוק העבודה".

במהלך הדיונים הועלו טענות על כך ש"ועדת ניסן" הורכבה מאנשי הון וללא נציגים משוק העבודה או מארגוני הנשים, ואף הושמעה ביקורת על כך שמנכ"לית המוסד לביטוח לאומי ואחת מחברות "ועדת ניסן", אסתר דומיניסיני, נעדרה מהכנס. לוואלה חדשות! אמרה דומיניסני בתגובה כי "היא תומכת בהעלאת גיל הפרישה לנשים ל-64 וכי המהלך צריך להיות מלווה בכלים ומשאבים התומכים בנשים שיש להן בעיה בשוק העבודה".

עוד באותו נושא:
הצעת חוק: להשאיר את גיל הפרישה לנשים על כנו
לאחר 7 שנים: ייבחן גיל הפרישה לנשים
השרים דחו ההחלטה על העלאת גיל הפרישה לנשים

"מיישם את השיוויון או מעמיק אותו?"

"לא ניתן לבחון אספקט אנושי דרך חור של גרוש", אמרה ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), יו"ר שדולת הנשים בכנסת ואחת מיוזמות הכנס. אליה הצטרפה ח"כ זהבה גלאון (מרצ), גם היא מיוזמות הכנס, וקראה לראש הממשלה ולשר האוצר לשמור על גיל הפרישה הנוכחי, ואמרה כי "לפני שמשנים את גיל הפרישה יש לעודד העסקת נשים". שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, הוסיפה כי "הדבר הכי חשוב היום על פי החוק הוא זכות הבחירה הנתונה לאישה. כלומר, היא יכולה לבחור את מועד גיל הפרישה".

יו"ר נעמת, עו"ד טליה לבני, הסבירה כי "המצב כיום הוא כזה ש-50% מהנשים המבוגרות אינן בשוק העבודה ולא כי הן לא רוצות אלא כי הן נפלטו משום שהמעסיקים אינם מעוניינים להעסיק מבוגרות". לדבריה, "משמעות המהלך היא דחייה בשנים נוספות של מועד הזכאות לקבלת קצבת הזקנה, המהווה לעיתים מקור הכנסה יחיד. מרבית המקרים אינם גליה מאור או סמדר ברבר צדיק". יו"ר נעמת התייחסה גם להדים שעוררה "ועדת ניסן" ואמרה כי "אנו מרגישות שמעולם לא היה מהלך שהצליח כל כך לקומם ציבור רחב, עד כי נוצרה נגדו קואליציה מקיר לקיר גם בציבור וגם במערכת הפוליטית".

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין (ליכוד), הביע רצונו למצוא פתרון ממשי לנושא והסביר כי "אנו, חברי הכנסת, צריכים לבחון האם מהלך דחיית גיל הפרישה מיישם את השוויון או מעמיק את הפערים, וכי הסוגיה הזו מחייבת דיון מעמיק והוגן". ח"כ לשעבר, חיים אורון, טען כי "צריך לקבע את גיל הפרישה עד ל-62, תוך מסלול של פנסיה דיפרנציאלית ופתירת בעיית הפנסיה בטווח הרחוק".

את דבריהם חתמו המשתתפים בכנס בקריאה לנשים ופוליטיקאים להשאיר את הנושא על סדר היום. ח"כ יחימוביץ' אמרה כי "אנחנו צריכות להיות על המשמר ולהצהיר שלא נאפשר למהלך כזה לקרות". ח"כ גלאון הדגישה כי "מאבק כזה צריך להיות מגובה גם בארגונים אזרחיים ולא רק פוליטיקאים". בסיום דבריה אמרה גלאון כי "המאבק תפס תאוצה ואסור לו לדעוך, מחר יועלו הצעות חוק כנגד העלאת גיל הפרישה לנשים – אני קוראת גם לכן להפיץ את המאבק ולהשאיר אותו בסדר היום הציבורי".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

שר האוצר טרם החליט מה עמדתו בעניין

בתוך כך, ביום ראשון האחרון דחתה ועדת השרים לענייני חקיקה בחודשיים את קביעת עמדתה ביחס להצעת החוק הקובעת שגיל הפרישה לנשים לא יעלה על 62. הדחייה נועדה לאפשר לממשלה לגבש עמדה ביחס להצעתה של "ועדת ניסן" להעלאת גיל הפרישה לנשים ל-67. ועדת השרים נדרשה לעניין בדיוניה בהצעת חוק שתימנע את העלאת גיל הפרישה שהוגשה על ידי יו"ר סיעת קדימה, ח"כ דליה איציק.

שר האוצר, יובל שטייניץ, טרם הודיע רשמית אם יאמץ את המלצותיה של הועדה הציבורית אם כי הוא נוטה לאמצן. בכנסת קיים רוב בקרב ח"כים בקואליציה ובאופוזיציה המתנגד להעלאת גיל הפרישה לנשים, בהם ח"כים מסיעות הליכוד, ישראל ביתנו, ש"ס, קדימה והעבודה.

ההצעה להעלות את גיל הפרישה לנשים ל-67 טעונה את אישור הכנסת בחוק מיוחד ב-3 קריאות. לעומת זאת, העלאת גיל הפרישה לנשים ל-64 אינה טעונה את אישורה של ועדת הכספים מאחר שבחקיקת החוק הוכנס סעיף המאפשר העלאה אוטומטית של גיל הפרישה לנשים ל-64 אם הדבר יומלץ על ידי ועדה ציבורית. ההערכה בכנסת שבסופו של דבר גיל הפרישה לנשים יועלה ל-64 ולא מעבר לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully