וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנה בא עוד ג'ל גדול: אוספים טון מדוזות בשעה

אריאל נוי

4.7.2011 / 17:15

במשאבת המים בתחנת הכוח בחדרה מצטברות מדוזות - והרבה. "מכסחי המדוזות" של התחנה אוספים יותר מטון מדוזות בשעה, ומעבירים אותן למזבלה. ויש כבר תוכנית כלכלית לייצוא המעדן למזרח

שלומי גבאי

(צילום: שלומי גבאי, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

בקיץ הזה מתברר כי המדוזות הן לא רק מטרד בחוף הים, אלא גם מטרד למשק האנרגיה של ישראל: בשבוע האחרון הגיע נחיל המדוזות שפשט על חופי ארצנו גם לתחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה.

בתחנה, שצמודה לחוף הים, שואבים כמויות אדירות של מי ים למטרות קירור טורבינות החשמל. המשאבה מעוצבת בצורת מסננת השואבת את המים לקירור, אך בין החריצים מסתננות להן גם אלפי המדוזות.

מקרה כמעט זהה בשבוע שעבר: מדוזות שיתקו תחנת כוח בסקוטלנד

מדוזות אשר מפריעות לתחנת כוח בחברת החשמל, יולי 2011. שלומי גבאי
מדוזות אשר מפריעות לתחנת כוח בחברת החשמל, יולי 2011/שלומי גבאי

עובדי המשק של תחנת הכוח מניחים מכולות ריקות מתחת למשאבה, וכל כמה דקות הן מתמלאות באלפי מדוזות שנשפכות ממנה. מנהל מחלקת המשק בחברת חשמל, רפי נגר, סיפר לוואלה! חדשות כי "אנחנו אוספים את המדוזות במכולות ומכאן מעמיסים אותם למכולה גדולה. את המכולה מרוקנים באתר פסולת מורשה באזור. אנחנו מדברים על כמעט טון אחד בכל שעה שאנחנו מעמיסים".

מדוזות אשר מפריעות לתחנת כוח בחברת החשמל, יולי 2011. שלומי גבאי
מדוזות אשר מפריעות לתחנת כוח בחברת החשמל, יולי 2011/שלומי גבאי

השנה הגיעו זנים רבים של מדוזות שכמעט ואיימו על הפסקת ייצור החשמל בתחנה. לדברי דן חיזגלוב ממחלקת המשק בתחנת הכוח, השנה יש כמויות גדולות במיוחד של מדוזות: "יש המון סוגי מדוזות כחולות, שקופות יותר ושקופות פחות, אבל בשבוע האחרון ראינו כמות כזו שלא ראיתי בעשר השנים האחרונות. זה פשוט לא נתפש".

בתחנת הכוח קוראים לעובדי המשק "מכסחי המדוזות". מעבר למדוזות שנאספות במכולות, חלק מהמדוזות נופלות על הרצפה. "מאחר שהמדוזות נשפכות מהמשאבה אל המכולה הקטנה חלקם נופל על הרצפה ואנחנו נאלצים להיזהר לא להחליק ולהיזהר שהם לא ישפריצו עלינו את הארס שלהם". כלי הנשק של "מכסחי המדוזות" הוא קלשון. "את אלה שנופלות על הרצפה אנחנו מרימים עם הקלשון בזהירות. אנחנו צריכים לאסוף אותן במהירות כי הן לא מפסיקות להגיע ואנחנו חייבים להספיק ולרוקן את המכולות".

נגר יודע שהמדוזות הן מעדן יוקרתי ביפן, ויש לו תוכנית מקורית להוזלת החשמל בישראל. "אפשר אולי לנצל את הכמויות האדירות של המדוזות ולמכור אותם מעבר לים", התלוצץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully