וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב שאר ישוב כהן: מעצר הרב ליאור - פגיעה בכבוד העם

מוטי לוי

27.6.2011 / 12:21

שיח הרבנים של וואלה! חדשות מארח את הרב הראשי היוצא של העיר חיפה, שאר יישוב הכהן, לשיחה על פדיון שבויים, תפילת "יזכור", החשדות לקבלת שוחד ומעצר הרב ליאור: "החוקרים עשו טעות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביום לאחר מעצרו מעורר המחלוקת של רבה של קרית ארבע, הרב דב ליאור, מארח שיח הרבנים של וואלה! חדשות את הרב שאר ישוב הכהן. הרב כהן, הנחשב לאחד מרבני הערים המשפיעים בישראל וכיהן עד לאחרונה כרבה הראשי של חיפה, נולד ב-1927 בירושלים. אמו, שרה, היתה ממייסדות תנועת נשי המזרחי (שהפכה עם השנים לתנועת "אמונה"); אביו, הרב דוד הכהן, היה הוגה דעות וחוקר תלמוד מוערך, וכונה "הנזיר הירושלמי", לאחר שקיבל על עצמו מנהגי נזירות – ובכללם לא הסתפר, לא שתה יין, ולא אכל בשר. הרב שאר יישוב הכהן הלך בדרכי אביו ועד גיל 16 נהג כנזיר, ועד היום הוא שומר על תפריט צמחוני בלבד.

את השכלתו התורנית רכש הרב בישיבות "תורת ירושלים", "עץ חיים" ו"מרכז הרב", ובמקביל, לחם נגד המנדט הבריטי בשורות ההגנה והאצ"ל. במלחמת השחרור, עם נפילת הרובע היהודי, נפל בשבי הירדני ושהה במחנה שבויים ירדני כשבעה חודשים, עד ששוחרר כחלק מהסכמי שביתת הנשק שנחתמו עם ירדן באפריל 1949. לאחר שחרורו התגייס לצה"ל, והוא כיהן כרבו של חיל האוויר.

מה דעתך על מעצרו של הרב דב ליאור אתמול ועיכובו לחקירה?

"יש ללמוד לפעמים מחכמי אומות העולם. הפילוסוף הצרפתי וולטר אמר 'אני אילחם בכל כוחי נגד דעותיך, אבל אילחם אף על זכותך להשמיע אותן'. אני לא מסכים לדברים שנאמרו בספר 'תורת המלך', מוטב היה שלא היו נאמרים. היה צריך לערוך ולהוציא משם דברים מיותרים לחלוטין מבחינת דין תורה. אבל רב בישראל זכותו לכתוב הסכמה, ולפגוע בכבודו ולהזמין אותו לחקירה זו לדעתי פגיעה גדולה מאוד בכבודו של עם ישראל. עם זאת, אני שמח שהרב ליאור שיתף פעולה עם החוקרים מצד הכבוד למלכות ישראל שחונכנו עליה מבית הרב קוק ומקווה שזה יהיה סוף התקרית המיותרת הזאת".

האם לא היה ראוי, לדעתך, לרב ליאור להתייצב בפני החוקרים מייד אחרי שזימנו אותו ולמנוע בכך את כל הסאגה הזו?

"אני חושב שאין אדם בישראל למעלה מהחוק. עם זאת, כפי שאמרתי, אני חושב שהחוקרים עשו טעות, אילו אני הייתי במקומם, הייתי בא אליו ונותן לו את הכבוד לחקור אותו אצלו בבית מדרשו ולא הייתי מזמין אותו. זו הייתה שגיאה ואני מקווה שלא יחזרו עליה".

בשבת האחרונה צוינו חמש שנים להילקחו בשבי החמאס של גלעד שליט. כרב וכשבוי לשעבר, האם אתה תומך בעסקה לשחרור שליט שתכלול את שחרורם של מאות מחבלים?

"התשובה שלי היא חיובית. אני בעד עסקה. התלמוד אומר שאין מצווה גדולה יותר מפדיון שבויים. לא חסרים לאויבים שלנו – לחמאס, לפתח ולאחרים – מחבלים. הבעיה כאן אינה כמותית אלא איכותית. העובדה שחיילים יידעו שאם הם יישבו - יעשו הכל לשחרר ולהחזיר אותם, תגרום להם להילחם טוב יותר. יש אמנם בעיה בשחרורם של אלה שידוע בפירוש ששפכו דם, אבל אני חושב שאם אפשר לשחרר את גלעד שליט צריך לעשות זאת. אני לא יודע אם זה אפשרי כי – שלא כמו כשאני הייתי בשבי – אפילו לצלב האדום לא נותנים לבקר אצלו".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כיהנת במשך שנים גם כרב צבאי. מה דעתך על הפולמוס האחרון סביב נוסח תפילת ה"יזכור" בטקסי הזיכרון של צה"ל, על הוויכוח בין 'יזכור עם ישראל' ל'יזכור אלוהים'?

"בתודעה היהודית 'יזכור' היא תפילה דתית. בתקופה ששלט בישראל סוציאליזם חומרי חילוני וכפרני המציא ברל כצנלסון את תפילת 'יזכור עם ישראל'. אך מיד עם ייסודו, החליט צה"ל לנהוג בכל ענייני הנפטרים והקורבנות על פי דין תורה. כל הלוויות בצבא הן לוויות דתיות ובהוראות הפיקוד העליון ובפקודות המטכ"ל מובא נוסח ה'יזכור' כ'יזכור אלוהים'. היום לשנות את זה? מה קרה? הפכנו להיות עם ככל העמים? אנחנו לא יהודים? מה שהיה מותר לבן גוריון ולגולדה מאיר מותר ודאי לבנימין נתניהו ולידידי אהוד ברק. לכן אני מקווה שהם יתעשתו.

גם בטקסי הזיכרון בעיר חיפה התנהל ויכוח דומה. בזמנו הגעתי להסכם עם ראש העיר שנאמר גם 'יזכור אלוהים בניו ובנותיו' ואחר כך 'יזכור עם ישראל', וכך כולם יוצאים מרוצים. גם אלוהים זוכר וגם עם ישראל זוכר. יכול להיות שזה המוצא אם מתעקשים".

ב-1975 נבחר הרב כהן לתפקיד רבה הראשי של חיפה, תפקיד ממנו פרש, כאמור, רק באחרונה – לאחר 36 שנות רבנות – בעקבות חשדות שהועלו נגדו בדבר מתן שוחד ורישום כוזב במסמכי תאגיד. לפי החשדות, הרב היה מעורב בפרשה של מתן תארי רבנות כוזבים לשוטרים וחיילים במכון "אריאל" שהוא מכהן כנשיאו. נטען כי אנשי כוחות הביטחון קיבלו מהרבנות הראשית מסמך לפיו למדו חמש שנים בישיבה גבוהה, ועל סמך אישור כוזב זה קיבלו במרמה הטבות שכר בסך כולל של מאות מיליוני שקלים מהמדינה. בתחילת מאי החליטה הפרקליטות לסגור את התיק לאור הצהרה של הרב כהן כי לא ישרת יותר בתפקידים ציבוריים ויסיים את תפקידו כרב העיר חיפה.

גם בראיון עמו, ממשיך הרב לדבוק בגרסת ההגנה שהציג לפרקליטות, לפיה לא היה מעורב בניהול השוטף של קורסי ההכשרה לחיילים ולשוטרים ולא ידע על אי הסדרים. לשאלה מדוע בחר לפרוש מלהתמודד משפטית עם ההאשמות ענה הרב כי "אין זה מכבודו של רב ראשי לעמוד בפני משפט, וזה היה מביא לחילול השם".

לאחר עשרות שנים כרב בישראל, האם לא הגיעה, לדעתך, העת להפריד את הדת מן המדינה?

"אי אפשר להפריד את הדת מן המדינה, כמו שאי אפשר להפריד את היהודי מן הזהות הדתית שלו; להיות יהודי זה להיות בן הדת היהודית. אם זוהי מדינה יהודית שיש בה גם דת וגם לאום, אי אפשר שלא יהיה בה את המינימום שהתקבל במסגרת הסטטוס-קוו. לפי דעתי, זה לא מספיק – זה פחות מדי. לדעתי, לא רק שלא צריך לבטל את החוקים הדתיים צריך להוסיף עליהם כדי לשמור על האופי היהודי של המדינה".

לפני כחודש החליט האוצר על העלאת שכר רבני הערים ב-250%. הצעד גרר הרבה תגובות נזעמות. האם לדעתך ההעלאה מוצדקת?

"מי שיודע מה היה שכרם של רבני ערים לפני כן יבין שזה מוצדק – זו היתה פשוט בושה. זה לא שעכשיו הגדילו, השכר היה מקופח מלכתחילה. אולי בגלל שבערים הגדולות הרב הראשי מכהן גם כדיין ועל כן משתכר במשכורת של דיין – לא שמו לב לבעיה זו. אני יודע שהמשכורת הקודמת היתה ממש מצחיקה. לדעתי רב לא צריך לקבל פחות מראש עיר - הוא עובד יותר מראש עיר, כי הוא צריך לעבוד גם בשבת וגם בחג. לרב אין שעות עבודה, הדלת שלו צריכה להיות תמיד פתוחה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסגרת חברותך במועצת הרבנות הראשית לישראל אתה עומד גם בראש ועדת רבנים שאחראית על ההידברות עם הוותיקן. ישנה תחושה כי האפיפיור הנוכחי, בנדיקטוס ה-16, לא אוהד את ישראל, זאת גם בגלל חברותו כנער בתנועת הנוער של היטלר וגם בגלל הקרירות שאפפה את ביקורו בארץ. מהיכרותך עמו, האם יש אמת בתחושה זו?

"אני חושב שהוא פוליטיקאי. יש בכנסייה קיצוניים לכל צד והוא רוצה להיות מקובל על כולם. הוא מנסה לרקוד על שתי החתונות. כשהוא השיב את הבישוף מכחיש השואה ריצ'רד וויליאמסון לשורות הוותיקן המזכיר שלו צלצל וביקש מהרבנות הראשית שנשלח משלחת של רבנים לרומא. הגענו והאפיפיור הופיע לפנינו והבהיר כי סיבת השבתו של וויליאמסון איננה נעוצה בכך שהוא מסכים לדעותיו בדבר הכחשת השואה, אלא זה העניין של סליחה, 'אנחנו דת של סליחה ומחילה' הוא אמר. הוא אמנם לא כמו קודמו, האפיפיור יוחנן פאולוס השני,שהיה מחסידי אומות העולם. כשהוא ביקר בירושלים הוא טמן בכותל פתק ובו בקשת סליחה מאלוהים על פשעי הנוצרים נגד היהודים. האפיפיור הנוכחי לא כזה, אבל הוא גם לא לצד השני, הוא באמצע".

מה המסר שלך לגולשי וואלה! חדשות?
"אי אפשר להעריך נשמה של יהודי. לכל יהודי יש ניצוץ אלוקי. אנחנו צריכים לעשות עד היכן שידינו מגעת להשפיע על יהודים בדרכי נועם לשוב בתשובה. הדרך היחידה היום לקרב יהודים היא באהבה, לא בדרך של כפייה ולא בדרך של שנאה".


עוד ברב שיח:
מה עושה רב הכותל עם הפתקים של הידוענים?
הרב בצרי נגד הומוסקסואלים: נכנס להם שטן לראש
הרב שטיינזלץ מגיב לחרם: הרבנים החרדים אינם מושלמים
מה בין פסיכולוגיה לדת? הרב פוירשטיין משיב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully