וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדאפי לכוחות: "הפגיזו העיר עד שהים יהיה אדום"

מסמכים שהמורדים בלוב מתכוונים להציג לבית הדין בהאג חושפים הוראות מפורשות של השלטונות לביצוע פשעי מלחמה. בינתיים בשטח, למרות המחסור באספקה ובכסף, הולכים המורדים וסוגרים על הבירה טריפולי – שגם בין תושביה יש מי שמתכונן למרד. ימי קדאפי האחרונים?

פשעי המלחמה של מועמר קדאפי, שחור על גבי לבן: אלפי מסמכים, אותם אספו המורדים במדינה עבור בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג שפתח באחרונה חקירה נגד שלטונותיה, מתעדים לפרטי פרטים את פשעי השלטון, ובהן הנחיות של הגנרלים הכפופים לקדאפי להפגיז ולהרעיב אזרחים בעיר הנצורה מיסרתה. את קיומם של המסמכים חשף היום (ראשון) ה"אובזרוור", המוסף השבועי של ה"גרדיאן" הבריטי, שציין כי הם נשמרים בשלב זה במיסרתה עצמה, וכשתסתיים הפגזתה, יגיעו למקום תובעי בית הדין כדי לאסוף אותם.

העיר מיסרתה לאורך הקרבות בלוב:
"לכודים בגיהנום של מיסרתה": עדויות מהטבח
סוף אפריל: מיסרתה שוחררה משליטת קדאפי
מתקפת טילים על מיסרתה: "30 נהרגו, 60 נפצעו"
תמונות אחרונות: מיסרתה הנצורה בעדשת הצלם שנהרג

אדם אוחז בשרידי טיל שירו כוחות הממשלה ופגע בביתו בעיר מיסרתה, לוב, 18 ביוני 2011. רויטרס
תושב מיסרתה מלקט חלקים של רקטת גראד שירו נאמני קדאפי, שהחריבה בסוף השבוע את ביתו/רויטרס

מיסרתה, הנמצאת כ-200 קילומטרים ממזרח לבירה טריפולי, נכבשה בתחילת ההתקוממות בלוב על ידי המורדים, בהמשך נכבשה מחדש על ידי נאמני קדאפי לאחר מצור ממושך, ולפני שבועות אחדים שוחררה שוב על ידי המורדים. לאורך התקופה כולה זרמו ממנה עדויות קשות לגבי הרעב השורר בה וההפגזות חסרות האבחנה של נאמני קדאפי שהרגו אזרחים רבים. כעת מתברר שהכל היה מעוגן בהנחיות ברורות. בין היתר מתועדות הנחיות למנוע הגעת כל אספקה לעיר, להפגיז את שכונות המגורים וגם לרדוף אחרי פצועים ולהרוג אותם - בניגוד מוחלט לאמנות הבינלאומיות. באחד המסמכים - חוזר שנשלח מקדאפי עצמו לכוחות - נכתב כי יש להפגיז את העיר עד להשמדתה, ועד ש"הים הכחול שלה יהפוך לאדום" מדם תושביה.

את המסמכים אספו כ-60 עורכי-דין לובים, בין היתר מבסיסים שננטשו לאחר שחרור העיר, ומחיילי השלטון שנפלו בשבי המורדים. לדבריהם, הם יוצרים תשתית ראייתית מוצקה נגד קדאפי, נגד בנו סייף אל-איסלם ונגד מפקדי צבא לוב ומנגנוני המודיעין שלה. למעשה, לכשיוצגו המסמכים לבית הדין יהיה זה ציון דרך בתולדותיו, שכן זו הפעם הראשונה שמסמכים רשמיים של שלטונות מדינה יוכלו לשמש כעדויות במשפט פשעי מלחמה המתנהל נגדם. "ממה שרואים במסמכים, התיק למעשה כבר מוכח", אמר ל"אובזרוור" אחד החוקרים, חאלד אל-וואב.

חיילי מורדים בין העיר מיסרתה לעיר זינטן, לוב, 13 ביוני 2011. רויטרס
חיילי מורדים באזור החזית שבין מיסרתה לזליטן, בשבוע שעבר/רויטרס

בבית הדין עצמו טרם ראו את המסמכים, אולם ממתינים לכך בכליון עיניים. סר ג'פרי נייס, אחד התובעים בבית הדין, אמר ל"אובזרוור" כי "כשאזרחי מיסרתה בחרו לא להעלות באש את הארכיונים שנפלו לידיהם, הם בהחלט שירתו היטב את ההיסטוריה".

סוגרים על טריפולי משלושה כיוונים

העדויות הללו מגיעות בימים שבהם נראה כי סוף שלטונו של קדאפי הולך וקרב - גם אם באיטיות. לפי הדיווחים המגיעים מרחבי המדינה בשבועות האחרונים, נראה כי המורדים מתקדמים אט-אט בחזיתות הלחימה, ואף הולכים וסוגרים על הבירה טריפולי. יתרה מכך: לפי כמה דיווחים, גם בטריפולי עצמה אחיזתו של קדאפי הולכת ופוחתת, ובכמה מפרבריה החלה התקוממות גלויה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המורדים סוגרים על טריפולי משלושה כיוונים שונים. חזית ההתקדמות העיקרית שלהם, שם גם דווח על הקרבות הקשים ביותר, היא ממיסרתה מזרחה, לכיוון העיירה זליטן, בה ניטשים קרבות קשים בשבוע האחרון. באזור זה נעזרים המורדים גם בכוחות נאט"ו, שבין היתר מצניחים על נאמני השלטון כרוזים הקוראים להם להיכנע. על העלונים מופיעה תמונה של מסוק תקיפה (נשק שהכניסו כוחו תנאט"ו באחרונה לשדה המערכה בלוב), עם הכיתוב: "כשהוא יגיע, לא יהיה לכם איפה להתחבא". אלא שבינתיים הם נאמני קדאפי לא נכנעים, וגם ממשיכים לשגר טילי גראד לעבר מיסרתה, מהם נהרגו ביום שישי כעשרה בני אדם.

חזית נוספת בה קוצרים המורדים הצלחות נמצאת באזור ההררי שמדרום-מערב לבירה, שם התקדמו המורדים וכבשו בין היתר בשבועות האחרונים את העיירות יפראן וקילקה (שם ניסו כוחות נאט"ו לסייע להם בשבוע שעבר והפציצו בטעות אוטובוס אזרחי ש-12 מנוסעיו נהרגו), והם קרבים אל עבר העיר המרכזית גריאן, בה מתבצרים נאמני קדאפי. מנגד, מעט מערבה משם מופגזים המורדים כל העת בעיירה זינטן, ובימים האחרונים עבר מוקד הלחימה לאזור שסביב העיר נאלוט, סמוך לגבול טוניסיה.

חיילי מורדים תופסים מחסה במערה סמוך לעיר נאלוט, לוב, 18 ביוני 2011. רויטרס
חיילי מורדים במערה באזור נאלוט, סמוך לגבול טוניסיה, שם התחוללו קרבות בימים האחרונים/רויטרס

חזית שלישית נפתחה בשבוע האחרון באזור החוף ממערב לבירה, שם ניסו המורדים לכבוש בשבוע שעבר מחדש את העיר א-זאוויה, שגם היא הייתה בידיהם בתחילת ההתקוממות אך נכבשה מחדש בידי קדאפי. המורדים נהדפו, אך ממשיכים לרכז כוחות באזור זה.

במקביל, גם במזרח לוב עברו המורדים באחרונה למתקפה, וכוחות מאזור העיר אג'דבייה מנסים בשבוע האחרון לשחרר משליטתו של קדאפי את נמל הנפט ברגה, שכבר החליף ידיים כמה פעמים במהלך המלחמה. לפי שעה, נראה כי השלטונות עדיין מצליחים להחזיק שם מעמד. גם באזור זה חלה אתמול תקלה בהפצצה של נאט"ו, שפגעה בטעות בשיירה של המורדים במקום בכוחותיו של קדאפי.

חיילי מורדים בין העיר מיסרתה לעיר זינטן, לוב, 13 ביוני 2011. רויטרס
חיילי מורדים בחזית באזור זליטן. "הכל אוזל לנו"/רויטרס

מנהיגי המורדים מייחסים את איטיות התקדמותם, בין היתר, למחסור באספקה, בתחמושת ובמימון - ואף מאשימים את הקואליציה המערבית בכך שאינה מסייעת להם מספיק. "הכל אוזל לנו", אמר אתמול לרויטרס שר הנפט במועצת המורדים, עלי טרחוני, שהאשים את מדינות המערב באי-קיום הבטחתם לסייע כלכלית למורדים. "או שהם לא מבינים את זה, או שפשוט לא אכפת להם".

קדאפי בשלו: "המורדים בני כלבים, נאט"ו תובס"

אולם נראה כי ההתפתחויות המשמעותיות ביותר מתרחשות בימים אלו דווקא מתחת לאפו של קדאפי, בבירה טריפולי עצמה. ראשי המורדים טענו בימים האחרונים כי הצליחו להבריח נשק לתאי מורדים הפועלים בשלושה מפרבריה - טג'ורה, סוק אל-ג'ומה ופשלום. משכונות אלו גם הגיעו גם דיווחים על פעילים המחלקים כרוזים הקוראים לתושבים להתקומם ולחיילי השלטון להניח את נשקם.

קשה לאמת את הדיווחים הללו משום שהשלטונות מונעים מהעיתונאים הזרים בטריפולי להתקרב לשכונות המדוברות. עם זאת, כתב ה"טלגרף" בעיר, ניק מיו, הצליח בכל זאת בימים האחרונים לראיין כמה תושבים המתכננים לטענתם התקוממות, ואתמול פירסם את דבריהם. "אנחנו רק מחכים לרגע הנכון", אמר לו אחד התושבים, שהזדהה בשם עבדול וטען כי יש עוד אלפים כמוהו. "לאט-לאט הממשלה מאבדת את שליטתה בטריפולי. ניסינו להתקומם בפברואר, אבל היו טנקים בכל פינה בעיר. עכשיו אין יותר כוחות ביטחון בטריפולי - כולם נשלחו לחזית. אנחנו שוב מוכנים, וברגע שתבוא ההזדמנות, נפעל במהירות ונפיל את קדאפי".

תושבים מתקהלים על שרידי מבנה שהופצץ על ידי נאט"ו, טריפולי בירת לוב, 19 ביוני 2011. רויטרס
תושבי טריפולי מתקהלים על חורבות הבניין שהופצץ הלילה. לראשונה הציגו השלטונות עדויות להרג אזרחים על ידי נאט"ו/רויטרס

ברקע לכל זאת, ממשיכים מדי לילה הכוחות האוויריים של נאט"ו להפציץ מטרות המזוהות עם השלטון בטריפולי. לאחר ההפגזה הלילה דיווחו שלטונות לוב על שבעה אזרחים הרוגים, בהם ילד, כתוצאה מפגיעה בבניין מגורים. בניגוד למקרים קודמים, הפעם, לראשונה, גיבו שלטונות לוב את טענתם לפגיעה באזרחים בעדויות ממשיות: תמונות של שתי גופות שהוצאו מההריסות. בהמשך היום הודתה נאט"ו - לראשונה מתחילת המבצע בלוב - כי הפצצה אחת אכן "השתבשה" ובטעות נפגע בניין אזרחי.

השלטונות ממשיכים להתעלם מהשחיקה הנמשכת בעמדתם מול המורדים, וחוזרים וטוענים כי מתנהל עמם משא-ומתן על רפורמה שלטונית במדינה. הטענה הזו, שהשמיע ביום שישי ראש ממשלתו של קדאפי, בגדדי אל-מחמודי, זכתה לגיבוי גם מצד נציג רוסיה שהגיע לשיחות עם שלטונות לוב, מיכאיל מרגלוב. המורדים, לעומת זאת, הכחישו זאת נמרצות, והבהירו כי "אין כל מגעים עם השלטון", וכי דרישתם נותרה אחת – הדחתו של קדאפי.

כוחות מורדים ליד העיר נאלוט, לוב, 18 ביוני 2011. רויטרס
טנק של המורדים מתקדם מדרום-מערב לטריפולי/רויטרס

קדאפי עצמו ממשיך לארגן הפגנות של תומכיו במרכז טריפולי, ובאחת כזו שנערכה ביום שישי האחרון שודר נאום שלו, בו קבע כי "נאט"ו תובס לבטח", ולאחר מכן השמיע צליל של יריקה וכינה את המורדים "בני כלבים", לקול הקהל המריע ויורה באוויר. "אנחנו נשארים, נשארים!", קרא. "אפילו אם ישתמשו נגדנו בפצצות גרעיניות!".

עוד מההתפתחויות האחרונות בלוב:
קדאפי: "לא ניכנע, נישאר בטריפולי חיים או מתים"
חשד: קדאפי סיפק ויאגרה לחיילים שיאנסו נשים
ארה"ב: מחוקקים קיבלו מכתב תודה מקדאפי
קדאפי התפנה מההפצצות למשחק עם נשיא איגוד השחמט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully