וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האח האכזר מדמשק: מי אתה, מאהר אסד?

ניר יהב

17.6.2011 / 8:30

חלק ניכר מהביקורת על המשטר הסורי אינו מופנה לבשאר אסד, אלא דווקא לאחיו מאהר. שמו של מאהר, מפקד משמר הרפובליקה, מהלך אימים על האזרחים הסורים

לפני כחודש וחצי, זמן קצר לאחר שהחלו הפגנות המחאה בסוריה, דיווח העיתון הכוויתי "א-סיאסה" כי ההנהגה הסורית חלוקה לגבי אופן הטיפול במפגינים. על פי הדיווח, סגן נשיא סוריה פארוק א-שרע נפגש עם מאהר אסד, אחיו של נשיא סוריה בשאר אסד, ועם גיסו של הנשיא, אסף שוכאת, וגינה בתוקף את התנהגות כוחות הביטחון כלפי המפגינים. "צריך להעמיד לדין את מי שאחראי על רצח ילדים בעיירה סנמין!", צעק א-שרע לעבר השניים. "הם ניסו להשתלט על נשק ותחמושת!", השיב לו שאוכת בזעם. כשהטונים המשיכו לעלות נטל מאהר אסד את אקדחו, ירה לעבר א-שרע ההמום ואמר לשאוכת: "רק ככה צריך לטפל בו". רק רופאי בית החולים הצילו את חייו של סגן נשיא סוריה.

העיתון, הנחשב לאחד המתנגדים החריפים של המשטר הסורי, העניק הצצה לסיפור פיקנטי נוסף: ימים ספורים לאחר שהחלו הפגנות המחאה נגד משטרו של אסד כינסה היועצת המדינית של אסד ואחת הנשים המקורבות אליו ביותר, ד"ר בות'יינה שעבאן, מסיבת עיתונאים שבה הבטיחה כי אסד יקדם רפורמות. על פי העיתון, מאהר אסד רתח מזעם כששמע ששעבאן הבטיחה הבטחות "שרק עודדו את תנועות המחאה" ובתגובה הוא התעמת איתה קשות. הפעם, כשהטונים עלו, מאהר אסד לא שלף את אקדחו האישי אלא את כף ידו הימנית ופשוט סטר לד"ר שעבאן בפניה.

עוד בנושא המהומות בסוריה:

הערכות: "צבא סוריה נלחם בחזיתות רבות מדי, אסד ייפול"
צבא סוריה ממשיך לפעול בצפון המדינה: 6 נהרגו
עריקים סורים: "חיילים אנסו נשים מול בעליהן"

נשיא סוריה בשאר אסד (מימין) ואחיו מאהר אסד בהלווית אביהם, הנשיא המנוח חאפז אסד, דמשק, 13 ביוני 2000. AP
מאהר/AP

שני הסיפורים הללו, שלא ברור בוודאות אם אכן התרחשו במציאות, מבטאים היטב את המוניטין והאופי הנורא של אחד האנשים הקרובים והמשפיעים ביותר על בשאר אסד: האח מאהר. מאהר נחשב לשוטר הרע בסוריה. כמפקד האוגדה הרביעית, שאחראית לדיכוי האלים והאכזר בתחילה בדרעא ולאחר מכן בערים נוספות אחרות, נתפס מאהר אסד כ"קצב" הברוטאלי של משפחת אסד. בעוד שאחיו הנשיא נחשב לרודן שמנהיג את סוריה, אחיו מאהר נחשב למי שדוחף את הנשיא ומעודד אותו לבצע טיהורים אלימים, לנקוט באלימות ולהמשיך לפעול בברבריות בלתי אנושית.

מאהר, 41, הוא הצעיר מבין ארבעת בניו של חאפז אסד. כשהיה בן שנתיים הפך אביו לנשיא סוריה. הוא למד מנהל עסקים באוניברסיטת דמשק אולם כמו אחיו הגדול, באסל, שטופח להחליף בבוא היום את חאפז אסד, גם הוא בחר בקריירה צבאית. לאחר שבאסל נהרג בתאונת דרכים בשנת 94', רבים ראו במאהר כאחד המועמדים להתמנות לנשיא במקום האב, חאפז. בסופו של דבר נבחר במפתיע רופא העיניים נטול ההשכלה הצבאית, ד"ר בשאר אסד, לתפקיד, ייתכן בשל המוניטין של מאהר כאדם בלתי יציב.

מאהר הצטיין בתפקידיו הצבאיים

לאחר מותו של באסל התמנה מאהר למפקד חטיבה במשמר הרפובליקה והצטיין בתפקיד. באותן שנים הוא צבר ניסיון צבאי עשיר ובנה קשרים עם קצינים רבים. עם מותו של אביו בשנת 2000 הוא קודם לדרגת סגן אלוף ולימים הפך למפקד משמר הרפובליקה ולמפקד הדיוויזיה הרביעית. באותה שנה נבחר מאהר לחבר בוועד המרכזי של מפלגת השלטון – הבעת', ואט-אט הפך לאחד מיועציו הקרובים של אחיו הנשיא, בשאר, ובשנת 2003 אף נשלח לעמאן על ידי בשאר לנהל שיחות מדיניות עם מנכ"ל משרד החוץ לשעבר איתן בנצור. לפי אחת השמועות, בשנת 99' ירה מאהר בגיסו אסף שאוכת בעקבות ויכוח. על אף זאת, בשנים האחרונות שוררת בין השניים מערכת יחסים קרובה והם נחשבים לשני האנשים המשפיעים ביותר על בשאר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
פליטים שנמלטו מרדיפת שלטונות סוריה והגיעו לעיירה ואדי חאלד, לבנון, 16 במאי 2011. רויטרס
סיפורי הזוועות על מעלליו על מאהר כוללים ירי בזקנים וילדים, התעללות, אלימות קשה ואונס נשים/רויטרס

שמו של מאהר אסד מעורר פלצות ואימה ברחבי סוריה. מפגינים רבים בוחרים לתקוף את האכזריות של מאהר מאשר את זו של בשאר משום שאת חייליו של מאהר הם רואים. מאהר הוא המוציא לפועל, האיש האכזר שבשטח. הם מקללים אותו, מכנים אותו "כלב" ו"בוגד", ולא מפסיקים לספר סיפורי זוועות על מעלליו, הכוללים ירי בזקנים וילדים, התעללות, אלימות קשה ואונס נשים. לא לחינם, אגב, בחר ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן להפנות את מרבית האש לעבר מאהר כשבחר לתקוף חזיתית את סוריה: "אחיו של נשיא סוריה, מאהר אסד, אינו פועל בצורה אנושית אלא בצורה ברברית", אמר, "כוחותיו מצלמים תמונות כשהם מעל גופות של נשים. אלו תמונות שאי אפשר לתפוס אותן".

העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח לפני מספר ימים כי מאהר, שבשנים האחרונות העדיף לחיות חיים יחסית אנונימיים, הוא מי ששולט הלכה למעשה בסוריה. דיפלומט סורי גולה בשם בסאם ביטאר אמר לעיתון כי מאהר הוא "הרשע במשפחת אסד" וכי אם רק יחפוץ, הוא יוכל לסכל כל מהלך של קידום רפורמות במדינה. "היחסים בין מאהר לבשאר מזכירים את היחסים בין אביהם, חאפז אסד, לבין דודם, רפעת", נזכר. "בזמן הטבח בחמאת, האח רפעת היה האדם השנוא. כעת ההיסטוריה חוזרת ומאהר הוא האח הרשע".

אזרחים רבים בסוריה אף מתעלמים מחלקו של נשיאם, בשאר אסד, בדיכוי המפגינים ומתמקדים באחריותו של אחיו בלבד: "לנשיא בשאר אסד אין שום קשר למה שקורה בשטח", הבהיר לעיתון 'פייננשל טיימס' אזרח סורי שנמלט לטורקיה מעירו ג'יסר א-שורור, שם פעלו בימים האחרונים כוחות של צבא סוריה. "מי שאחראי על הכול הוא אחיו, מאהר אסד". הביוגרף של אסד, הבריטי פטריק סיל, אישר גם הוא כי מאהר הוא "האיש החזק במשטר". אלא שבניגוד לרפעת - אחיו של חאפז אסד שגורש בסופו של דבר מסוריה - מאהר נשאר במדינה והוא ממשיך להשתולל. עתידה של סוריה, כמו גם עתיד משטרו של בשאר, אינו ברור. בינתיים גם היא וגם הוא שבויים בידיו של אדם קיצוני, מופרע וחסר-עכבות בשם מאהר אסד.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully