וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיץ חם וצורב: המדוזות פשטו על חופי ישראל

אריאל נוי

12.6.2011 / 16:37

כל מי שאוהב לבלות בים בקיץ חושש מהן: המדוזות הגיעו לחופים ואיתן צריבות וכוויות. החוקר דרור אנג'ל מסביר איך להתמודד עם הצריבה הכואבת ואיזה זן של מדוזה אוהב את הים התיכון

העונה החמה החלה ואיתה הגיעה לביקור אימת המתרחצים בים – המדוזות. בשבוע האחרון התקבלו דיווחים על צריבות מחופים בדרום ראשון לציון, אשקלון ואשדוד. "המדוזה בים היא כמו הדבורה ביבשה, יש אנשים שרגישים יותר ויגיבו אליה בצורה קשה יותר ויש כאלה שפחות", הסביר היום (ראשון) לוואלה! חדשות האקולוג הימי פרופ' דרור אנג'ל, שעומד בראש מעבדה שחוקרת את נושא המדוזות בישראל.

פרופ' אנג'ל, חבר בחוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה, הסביר עוד כי "לחוקרים אין מספיק מידע מדויק על המדוזות, אנחנו משערים שיש אוכלוסייה שקיימת בים התיכון אבל לא ברור מאיפה הן באות כשהן מגיעות בנחילים אל החופים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

זן של מדוזות שזכה לכינוי "חוטית נודדת" הוא הנפוץ ביותר בעולם וגם זה שמגיע לחופי ישראל. החוטית הנודדת היא מדוזה טרופית הנפוצה באוקיינוס השקט וההודי. בישראל, החוטית הייתה מוכרת בעבר רק בחופי אילת, אולם בעקבות פתיחת תעלת סואץ, הזן הגיע גם לחופי הים התיכון. "יש מקומות שאוכלים אותן, כמו במזרח הרחוק בעיקר, והם משמשות כמעדן בעיקר בסלטים אך בארץ הן מוכרות יותר כצורבות ומפריעות למתרחצים בחופים" הסביר אנג'ל.

מבחינה בריאותית, עקיצות המדוזה מכילות רעל המשפיע באופן מידי וצורב את העור, אולם בשנים האחרונות מדווח על צריבות וכאבים משניים שנמשכים מספר ימים עד שבוע לאחר חשיפה למדוזה. "הטיפול הטוב ביותר למי שמקבל צריבה שגורמת לכוויה הוא לשים עליה חומץ שנמצא בהרבה מסוכות המציל. החומץ מנטרל את תאי הצריבה. אם אין חומץ בסביבה, יש לשטוף את הכוויה במי ים העדיפים על פני מים מתוקים שגורמים להמשך הצריבה", סיכם פרופ' אנג'ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully