וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ מתחמק מיוזמת צרפת? "נלמד, נשקול, נתייעץ"

5.6.2011 / 11:20

התייחסות רשמית ראשונה של ישראל ליוזמה הצרפתית לארח ועידה לחידוש המו"מ: ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "יבחן כיצד ההצעה משתלבת עם יוזמות אחרות. מובן שלא ניתן ליישם את כולן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה ליוזמת צרפת לארח ועידה לקידום המו"מ המדיני התקוע בין ישראל והפלסטינים. "שמעתי את ההצעה שהביא שר החוץ אלן ז'ופה, עמו נועדתי ביום חמישי בירושלים. אנו מעריכים מאוד את ידידינו הצרפתים, ואשיב להם לאחר שנשקול את הדברים. נלמד את ההצעה ונדון בה גם עם ידידינו בארה"ב. גם האמריקאים רוצים לקדם יוזמות, וגם לנו יש מחשבות משלנו. נבחן כיצד ההצעה משתלבת עם יוזמות אחרות. מובן שלא ניתן ליישם את כולן, רצוי להתרכז ביוזמה אחת ולקדמה".

"ראוי להדגיש את מה שאנו שבים ואומרים: משא ומתן לא יתבצע מול ממשלה פלסטינית שחציה חמאס, ארגון טרור שמבקש להשמיד את ישראל. הבהרתי לשר החוץ של צרפת שחמאס חייב לאמץ את עקרונות הקוורטט. אם נכונה הטענה שיש רוח חדשה מצד חמאס, היא יכולה לבוא לידי ביטוי בשחרור גלעד שליט. אם לאבו מאזן יש קשר כזה טוב עם חמאס, הוא יכול ללחוץ על חמאס לשחרר את גלעד. בכל מקרה, חמאס אינו פטור מעמידה בתנאי הקוורטט".

גם שר האוצר, יובל שטייניץ, התייחס ליוזמה הצרפתית ואמר כי "ישראל בוחנת כל הצעה, אך הנוסחה של 'קודם תוותרו על השטחים ואז נראה אם יהיה שלום', אינה מקובלת עלינו".

בישיבת שרי הליכוד הבוקר הביע שר החינוך, גדעון סער, הסתייגות מהיוזמה ואמר כי היא ?בעייתית מבחינת ישראל, כי היא מחזירה שני מרכיבים בעיתיים שדחינו, גם כשנכללו בנאום אובמה. מרכיבים אלה הם הקביעה של קווי 67' כתוצאת המו?מ לפני שהחל, ודחיית סוגיות אחרות של הסדר הקבע, כמו הפליטים. כתוצאה מזה ישראל עלולה להסכים לנסיגה טריטוריאלית ולאחר מכן להיתקל בתביעה להחדיר לתוכה פליטים פלסטינים. יש לעמוד על עקרונות המדיניות שלנו - לדון בכל נושאי הסדר הקבע במקביל מבלי שתיקבע מראש תוצאת המו?מ באחד מהם?, אמר השר סער.

צרפת הודיעה ביום חמישי כי תהיה מוכנה לארח ועידת שלום של המזרח התיכון בשטחה לפני סוף חודש יולי, על מנת לסייע בהשקתם מחדש של המגעים בין ישראל והרשות הפלסטינית. שר החוץ הצרפתי ז'ופה אמר במהלך ביקורו באזור כי צרפת מוכנה לשנות את ייעודה של ועידת התורמים לרשות הפלסטינית שנקבעה לאותם תאריכים בפריז - לוועידת שלום שתתניע את השיחות.

"נהיה מוכנים, על פי בקשת הקוורטט, לארגון הוועידה בפריז לפני סוף חודש יולי, ועידה שלא תהיה רק עבור התורמים, אלא ועידה פוליטית רחבה יותר בה ידונו גם בתהליך המדיני", אמר ז'ופה. הוא הוסיף, כי "יש תחושת דחיפות. הסטטוס קוו בלתי נסבל".

בשבת הודיע יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, כי הוא מוכן להשתתף בוועידה המוצעת. סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" דיווחה כי אבו מאזן אמר: "בחירתנו הראשונה היא משא ומתן; בחירתנו השנייה - משא ומתן; ובחירתנו השלישית – אף היא במשא ומתן". לדבריו, ההצעה הצרפתית "משקפת את חזונו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, כפי שהתווה בנאומו בוועידת איפא"ק".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully