וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיוטת האישום: ליברמן הרוויח מיליונים מחברות קש

עיתון "הארץ" חושף את טיוטת כתב האישום שיוגש נגד שר החוץ בגין עבירות מרמה, הפרת אמונים והטרדת עד. על פי הדיווח, ליברמן הרוויח מיליוני דולרים באמצעות חברת קש כשכיהן כשר וח"כ

שר החוץ, אביגדור ליברמן, הקים בשנת 2001 - בעודו מכהן כשר התשתיות - חברה באיי הבתולה שאליה זרמו 6.2 מיליון דולר בשנים 2002-2008. כך טוענים היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין ופרקליטות המדינה, בטיוטת כתב האישום המפרטת את הראיות לכאורה נגד השר ליברמן ופרטיה מתפרסמים לראשונה בעיתון "הארץ".

בעוד כמה חודשים ייערך לליברמן שימוע, ולאחריו יוחלט סופית אם להגיש כתב אישום נגדו. יחד עם ליברמן, שוקלת הפרקליטות להעמיד לדין גם את פרקליטו עו"ד יואב מני, את בתו מיכל ליברמן-גילון ואת יועצו האישי שרון שלום. לליברמן מיוחסות עבירות מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון והטרדת עד.

על פי הפרקליטות, החשד המרכזי נגד ליברמן הוא שבזמן שכיהן כחבר כנסת וכשר בממשלה, המשיך לנהל מערכת עסקים חובקת עולם שאליה זרמו מיליונים - גם מבעלי אינטרסים מובהקים. בכך, לשיטת הפרקליטות, הפר ליברמן את אמונו של הציבור הישראלי תוך ניהול מערכת הסוואה שיטתית וסבוכה מעבר לים שנועדה למנוע מהרשויות המוסמכות, ובראשן משרד מבקר המדינה, לגלות את האמת על פעילותו הכלכלית.

על פי הפרקליטות עולה לראשונה כי בשנת 2000 קיבלה חברה קפריסאית שבשליטת ליברמן 100 אלף דולר שמקורם בחברת פלצ'ק האוסטרית שבבעלות איל ההון מרטין שלאף. באוגוסט 2001 העבירה חברת פלצ'ק 650 אלף דולר לחברה הקפריסאית שעל פי החשד הוקמה על ידי ליברמן. באותה שנה, 2001, התמנה ליברמן לתפקיד שר התשתיות בממשלת שרון.

על פי טענת הפרקליטות, זמן קצר לאחר המינוי מכר ליברמן את חברת "נתיב" הקפריסאית שבה שלט לחברו הקרוב איש העסקים יוסף שולדינר ז"ל, בעבר ראש הקהילה היהודית באנטוורפן, בסכום של 610 אלף דולר. דיווח ברוח זה העביר ליברמן, על פי דרישת החוק, גם למשרד מבקר המדינה. לטענת הפרקליטות, היתה זו עסקה פיקטיבית שליברמן נותר גם לאחריה המושך בחוטי החברה ובעל השליטה בה.

הכנסות של יותר מ-6 מיליון דולר

ב-2001 הקימו, על פי החשד בפרקליטות, עו"ד יואב מני וליברמן חברה באיי הבתולה שקיבלה לאחר גלגולים שונים את השם mayflower capital premier. לטענת הפרקליטות, על מנת להסתיר את שליטתו המוחלטת של ליברמן בחברה היא נרשמה כמוחזקת בנאמנות עבור חברה אחרת שבה שלט נהגו האישי לשעבר שניידר. בשנים 2002-2008 נרשמו לחברה הכנסות של יותר מ-6 מיליון דולר. במהלך רוב התקופה שימש ליברמן בתפקידים ציבוריים.

ביולי 2003, בעת שליברמן שימש שר התחבורה בממשלת שרון, זרמו לחברה 500 אלף דולר שמקורם בחברה שנשלטה אז על ידי ידידו של ליברמן - היהלומן דן גרטלר, שמרכז פעילותו בשנים האחרונות הוא בקונגו שבאפריקה.

לטענת הפרקליטות בין החברה של גרטלר לזו שנשלטה על ידי ליברמן, נחתם חוזה פיקטיבי: הסכום ששולם הוגדר כעמלת תיווך בעסקת סוכר, כשבפועל הועברו הכספים על פי החשד עבור פעילות אחרת.

על פי הפרקליטות באותה תקופת זמן, קיץ 2003, רשמה החברה שמקום מושבה באיי הבתולה סכום של 3.5 מיליון דולר עבור עסקה אחת. כמה ימים לאחר שנכנס הכסף, העבירה החברה סכום של 2.5 מיליון דולר לחברה אחרת באיי הבתולה בשם רושל פיינשל. בעל הזכויות בה היה חברו הקרוב של ליברמן, שולדינר ז"ל, אותו שולדינר שלטענת הפרקליטות שימש איש הקש של ליברמן במכירת חברת נתיב אל המזרח קפריסין.

חברת mayflower capital premier זכתה ב-2007, בעת שליברמן כיהן כשר לעניינים אסטרטגיים, לתשלומים קבועים שהסתכמו ב-230 אלף דולר מחברה נוספת שנשלטה אז על ידי איש העסקים היהודי דניאל גיטנשטיין. גיטנשטיין החי כיום במולדובה הוא חברו של ליברמן מילדות ומשמש אחד מראשי הקהילה היהודית ברפובליקה המזרח אירופית. הוא יו"ר ארגון "מדור לדור", שעמל בין היתר על שימור בתי קברות יהודיים. ב-2008 זכתה החברה באיי הבתולה לתשלום נוסף של 455 אלף דולר מחברה נוספת שבה שלט באותה עת גיטנשטיין.

"לאחר השימוע יוחלט לא להעמידו לדין"

יועץ התקשורת של שר החוץ צחי משה מסר בתגובה: "כמקובל בתיקים בעלי היקף כה נרחב של חומר - שנאסף כזכור במשך למעלה מעשור שנים - הרי שהשר ליברמן ייוצג על ידי שני משרדי עורכי דין בצוותא: עו"ד ירון קוסטליץ ממשרדו של ד"ר יעקב וינרוט ושות', ועו"ד גיורא אדרת, ממשרד אדרת-שמחוני ושות'. לגופן של הטענות: אנו מאמינים כי לאחר שתישמע עמדתו של השר ליברמן, יחליט היועץ המשפטי לממשלה כי אין מקום להעמדתו של השר ליברמן לדין. מטבע הדברים, המקום היחיד, הראוי והנכון להתייחסותינו לטענות אלה הוא בפני היועץ המשפטי לממשלה, ולא בכלי התקשורת. ניתן רק לומר, כי אנו מאמינים שכפי שהחשד לעבירת השוחד הוסר, כך יהא עם יתר החשדות שהועלו כלפי השר ליברמן במהלך 15 השנים האחרונות". מקורבי ליברמן מאמינים כי בתום השימוע ייסגרו חלק מהאישומים נגדו, ואולי אף התיק כולו.

פרקליטם של מיכל ליברמן-גילון ושרון שלום, עו"ד מיכה פטמן, סירב להתייחס לדברים. יצוין כי ליברמן-גילון, שלום וכן עו"ד יואב מני כפרו בחשדות נגדם לכל אורך החקירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully