וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל לא מודאגים: "המלפפונים שלנו נקיים"

רמי שני

29.5.2011 / 17:50

חקלאים בישראל נשארו רגועים נוכח בהלת החיידק המסתורי שהתגלה במלפפונים באירופה. לדבריהם, הירקות בארץ מושקים במי השקיה לא ממוחזרים, נבדקים בקפדנות ואינם מסוכנים לצרכן

החיידק המסתורי שהתגלה במלפפונים בספרד אולי מסעיר את אירופה, אבל אנשי מקצוע בישראל העוסקים בתחום של גידול ושיווק מלפפונים, אמרו היום (ראשון) כי ישנם סיכויים קלושים מאוד שמקרה דומה יקרה בישראל.

הסיבה לכך היא שבארץ קיים איסור גורף להשקות ירקות במים ממוחזרים. "בארץ משתמשים במי השקיה לא ממוחזרים להשקיית ירקות", הבהיר פרופסור עבדאללה גרה, מנהל המכון להגנת הצומח במנהל המחקר החקלאי של משרד החקלאות. לדבריו, "משרד הבריאות לא מרשה השקיה של שדות ירקות ומטעי פרי במים אלה. המים האלה נמצאים בשימוש אצל מגדלי פרחים, כותנה וכד'. לכן אין אפשרות שחיידקים מסוג 'אי קולי' שהתגלו אצל אנשים באירופה, יחדרו לגידולים".

עם זאת, פרופ' גרה אמר כי מדובר בחיידק נפוץ, שיכול לגרום לבעיות בדרכי העיכול. לדבריו, "ייתכן שמה שזוהה, הוא חיידק אלים שגרם למקרים האלה. אני מאוד ספקן באשר להימצאות מקרים כאלה בישראל בגלל ההקפדה המחמירה על מי ההשקיה".

"מה שקרה בגרמניה לא מדאיג אותנו"

גידול מלפפונים בישראל מלווה בטיפולים מזעריים וממוקדים בחומרי הדברה. לפי ההערכות, מקור החיידק באירופה הוא במים מזוהמים או בקרקע מזוהמת שעליה נעשה הגידול. החקלאים הישראלים אמרו היום גם הם, כי קיים סיכוי נמוך לפגיעה דומה בצרכנים בישראל, בגלל אופן השימוש במים.

מושב אחיטוב אחראי לרוב גידולי המלפפונים בישראל. במושב מתפרנסות 70 משפחות מגידול מלפפונים בשטח חממות של כ-2,500 דונמים. על פי ההערכות, מייצרים חקלאי המושב למעלה מ-60 אלף טונות של מלפפונים מדי שנה.

לדברי דוד מוחני, בעל חברה לשיווק מלפפונים במושב, עוברים המשלוחים בדיקות קפדניות מאוד לפני שהם יוצאים לרשתות השיווק. "אצלנו לא יכול להיות שיקרה דבר כזה", אמר מוחני. "יש לנו כאן השקיה רק במים של 'מקורות', לא של גורמים אחרים וברור שגם לא במי קולחין. כמו כן, יש מעבדה שבודקת כל הזמן את החומרים שבהם אנחנו מטפלים במלפפונים לפני שהם נשלחים לחנויות. המעבדה היא מטעם הרשת שאליה אנחנו משווקים והבדיקות הן קפדניות ומחמירות מאוד. אני יכול להגיד בוודאות, שמה שקרה בגרמניה, לא מדאיג אותנו", הוסיף.

"מקור החיידק - זבל של בעלי חיים"

יחזקאל דניאל, מגדל מלפפונים מהמושב, אמר גם הוא כי בישראל לא יכול לקרות מצב שכזה: "הבנו שמקור החיידק הוא זבל מבעלי חיים. אנחנו משתמשים בעיקר בדשנים כימיים ובמים שאינם מי קולחין. לכן אין שום סכנה שדבר כזה יקרה בארץ. אסור לנו להשקות במים שאינם נקיים, כלומר במי קולחין או במים ממחוזרים".

ישראל כמעט לא מייצאת מלפפונים לחו"ל בשל משך חיי המדף הקצרים של המוצר. למרות זאת, אומרים המגדלים כי אם יתבקשו - הם יוכלו לשלוח תוצרת לאירופה, נוכח עודפי ייצור גדולים בישראל. "אם יבקשו מאיתנו, נשלח לייצוא, למרות הקשיים הכרוכים בכך", אמר מוחני. במקביל, הודיעה חברת "אגרקסקו", כי תרחיב את מגוון ייצוא הירקות שלה לאירופה נוכח המשבר וכי בכוונתה לשווק גם מלפפונים.

בתוך כך הבהיר היום משרד הבריאות, כי לא נשקפת סכנה לציבור בישראל מאכילת מלפפונים. "לא היה ייבוא של ירקות טריים מספרד לארץ בתקופה האחרונה. בכל מקרה, התוצרת הטרייה המגיעה לארץ נבדקת בדיקות מיקרוביולוגיות. החקירה באירופה עדיין לא הושלמה לגבי מקור הבעיה. משרד הבריאות ימשיך לעקוב אחר הממצאים ויעדכן בהתאם", נמסר בהודעת המשרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully