וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בפיקוד העורף: 85% מבתיה"ס לא ערוכים לחירום

26.5.2011 / 6:09

אל"מ במיל' חגי דפנה, בכיר במערך המילואים של פיקוד העורף, הזהיר במהלך כנס של מכללת "אורות ישראל" כי בתיה"ס אינם ערוכים לשעת חירום בצורה מספקת. "יש להכשיר צוות הנהגה לחירום"

"נראה שאין זמן טוב מזה לשאול את עצמנו עד כמה אנחנו ערוכים לשעת חירום. מסתבר שדווקא בתי הספר, אולי אחד המוקדים הרגישים ביותר עבור הציבור הישראלי, אינם ערוכים לשעת חירום בצורה מספקת", כך אמר היום (רביעי) אלוף-משנה במיל' חגי דפנה, המכהן כממלא מקום ראש מחלקת אוכלוסייה בפיקוד העורף. דפנה דיבר ב"כנס עמדו"ת" השנתי של מכללת "אורות ישראל" וציין כי אחת הסיבות העיקריות לבעיה שנוצרה היא, שאין תקצוב מספיק להכשרת הנהגת בית הספר לנהל אותו במהלך אירועי חירום ובהשלכותיו.

דפנה ציין בכנס כי להערכתו כ - 85% מכלל בתי הספר בארץ אינם ערוכים בצורה טובה לשעת חירום. לדבריו, "מרבית בתי הספר ערוכים מבחינה טכנית, ומתרגלים אחת לכמה חודשים ירידה מסודרת למקלטים או יציאה מהמבנים בעת רעידת אדמה, ואף דאגו לחלק למורים תפקידים לשעת חירום. יחד עם זאת, היערכות בית ספרית לחירום צריכה להתייחס בנוסף להיבטים הללו גם למעגל התפקודי, למעגל הרגשי ולמעגל הערכי-חינוכי ולתת מענה לצרכי קהילת בית הספר - ילדים, מורים והורים. לשם כך, יש להקים צוות הנהגה שיוכשר להנהיג את המערכת בחירום ולקבוע דפוסי התנהלות על פיהם יתפקד בית הספר לאורך כל זמן החירום".

"משרד החינוך עושה כמיטב יכולתו"

דפנה אמר עוד בכנס כי "מדינת ישראל צריכה קודם כל להחליט שהיערכות לחירום הינה בעדיפות גבוהה ולהקצות לכך את המשאבים הנדרשים, על מנת להבטיח תגובה אפקטיבית בשעת הצורך. בהקשר זה, ראוי לציין, כי משרד החינוך עושה כמיטב יכולתו בתחום ההעירכות לחירום, אך המשאבים המוגבלים אינם מאפשרים לממש את ההיערכות בצורה מיטבית".

עוד ציין דפנה כי ישנו שוני בין היערכות לשעת חירום שהייתה מקובלת פעם למה שמקובל היום. "אם לא נדבר הם לא יידעו" ולכן צריכה להיות לדבריו הרבה יותר פתיחות ונכונות לשתף את התלמידים במידע. תפיסת ההתמודדות עם החירום היום, כוללת תמיכה בית ספרית גם למורים ולהורים, בנוסף על זו הניתנת לתלמידים. ולבסוף, במסגרת הכשרת המורים יש להתייחס לכך שכיום המורים נחשפים, יותר מבעבר, למציאות שבה בתחומים מסוימים, אין להם יתרון של ידע על התלמידים. גם להם אין את כל המידע הנדרש וגם להם אין תשובות לשאלות קשות. משרד החינוך בחר שלא להתייחס לדברים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "הקצין במיל' שמשמש כממלא מקום ראש מחלקת אוכלוסייה בפיקוד העורף, כיוון את דבריו לרמת המוכנות בהיבטים החינוכיים והערכיים ולא בהיבטי מוכנות העורף. פיקוד העורף דואג להכנת המרחב האזרחי לחירום בכלל ומוסדות החינוך בפרט. בין הפעולות שנעשות לאורך השנה: תרגילי הכנה לחירום, בדיקת מקלטים ומרחבים מוגנים ומציאת פתרונות מקלוט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully