וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאט"ו הולמת בטריפולי: "ההפצצות הכבדות עד כה"

לפחות 18 גיחות נערכו הלילה בשמי בירת לוב - שלושה מתושבי העיר נהרגו ו-150 נפצעו. המבצע בלוב מתקרב לקרקע: לצד המטוסים, ישלחו בריטניה וצרפת לראשונה גם מסוקי תקיפה

רויטרס

לפחות שלושה בני אדם נהרגו וכ-150 נפצעו הלילה (שלישי) בטריפולי בירת לוב, בשורת הפצצות של מטוסי נאט"ו, כך אישר דובר של ממשלת לוב. לפי הדיווחים, במהלך הלילה נערכו לפחות 18 גיחות הפצצה בשמי העיר, והעיתונאים המערביים הנמצאים הנמצאים בעיר דיווחו על פיצוצים בלתי פוסקים ועשן סמיך המיתמר מעליה, ועל תושבים מבוהלים שמילאו את הרחובות. כתב רשת SKY בטריפולי אמר הבוקר כי היה זה "ליל ההפצצות הכבדות ביותר על טריפולי מאז החל המבצע בלוב".

בד בבד, הודיע אמש שר ההגנה הצרפתי, ז'ראר לונגה, כי במסגרת המבצע במדינה, יחלו כוחות נאט"ו לראשונה להפעיל מטוסי תקיפה, ולא רק מפציצים. המסוקים, מחילות האוויר של בריטניה וצרפת, יסייעו לכוחות באכיפת הסגר האווירי, שנועד להגביל את יכולת כוחותיו של השליט מועמר קדאפי לפגוע באזרחים כדי לדכא את ההתקוממות נגדו, בהתאם להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם. שר החוץ אלן ז'ופה הוסיף כי בשלב זה, תשלח צרפת ללוב 12 מסוקים מסוג "טייגר" ו"גאזל". בבריטניה טרם זכה הדיווח לאישור רשמי, אולם מקורות ביטחוניים מסרו ל"גרדיאן" כי חיל האוויר המלכותי ישלח ללוב מסוקים מסוג "אפאצ'י".

פצועים מהפצצת טריפולי בירת לוב על ידי נאט"ו, בתמונה שהפיצו שלטונות לוב, 24 במאי 2011. רויטרס
פצועים מההפצצה שפונו לבית החולים בטריפולי/רויטרס

בנאט"ו הסבירו כי בתקיפות הלילה הופצץ מחסן סמוך למפקדתו של קדאפי בבאב אל-עזיזייה, בה הוחזקו כלי רכב ששימשו את כוחותיו של השליט להתקפות על אזרחים. שלטונות לוב טענו מנגד כי הופצץ בסיס מילואים, וכי בין הנפגעים יש אזרחים המתגוררים בסמוך אליו. השלטונות מיהרו להציג לעיתונאים את גופות שלושת ההרוגים, שנפגעו מרסיסים. עם סיום ההפצצות, יצאו הבוקר מאות מתושבי העיר לרחובות, וקראו סיסמאות בעד קדאפי ונגד נאט"ו.

הישגים דיפלומטיים למורדים

אף שתשומת הלב העולמית נדדה הלאה מלוב בשבועות האחרונים, במדינה ממשיכה להתנהל כל העת מלחמת אזרחים עזה. המורדים נגד שלטונו של קדאפי עדיין מחזיקים ברוב החלק המזרחי של המדינה, וכן בכמה מעוזים במערב, כמו הערים מיסרתה וזינטן, שכוחותיו של קדאפי צרים עליהן. בעיר הבירה של המורדים, בנגזי, מבקר בימים אלו השליח האמריקאי הבכיר ביותר עד כה - עוזר שרת החוץ, ג'פרי פלטמן, המקיים שיחות עם ראשי "המועצה הלאומית" של המורדים. היום קרא פלטמן למורדים להקים נציגות משלהם בוושינגטון.

עם זאת, ארה"ב טרם העניקה הכרה רשמית למועצת המורדים, שזכתה שלשום להישג דיפלומטי משמעותי עם פתיחת משרד רשמי של האיחוד האירופי בבנגזי, אותו חנכה שרת החוץ של האיחוד, קרתין אשטון, בטקס משותף עם ראש מועצת המורדים, מוסטפא עבד אל-ג'ליל. "אנחנו כאן כדי להישאר, לטווח הארוך", אמרה אשטון במסיבת עיתונאים בעיר. היא הבהירה כי האיחוד רואה במנהיגי המורדים "בני שיח לגיטמיים", וחזרה על הקריאה לפרישתו של קדאפי. "העם הלובי אמר את דברו, ואני כאן בשם 27 מדינות האיחוד כדי לתמוך במטרה הזו".

שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, מבקרת בעיר בנגזי, לוב, 22 במאי 2011. רויטרס
"אנחנו כאן כדי להישאר, לטווח הארוך". קתרין אשטון ביום ראשון בבנגזי/רויטרס

הישג דיפלומטי נוסף למורדים נרשם אתמול באנקרה, שם קיים עבד אל-ג'ליל פגישות עם ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן ועם שר החוץ אחמט דאווט אולו. שר החוץ הטורקי הציג "מפת דרכים" לחילופי שלטון בלוב, שבמסגרתה, לדבריו, "קדאפי צריך לפרוש מההנהגה והליך פוליטי מקיף צריך להתחיל".

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, נועד עם ראש המועצה הלאומית של המורדים בלוב, מוסטפא עבד אל-ג'ליל, אנקרה, 23 במאי 2011. רויטרס
ארדואן ועבד אל-ג'ליל, אתמול באנקרה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully