וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איסלנד: התפרצות הר געש שוב משבשת טיסות

שנה אחרי שענן האפר שיתק את הטיסות באירופה, סגרו שוב הרשויות את נמלי התעופה באי בגלל התפרצות הר געש. לפי שעה, מוערך כי ההשפעה מקומית בלבד: "גובה האפר כפול, אך הוא פחות דק"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

שנה חלפה, ושוב נשואות עיני אירופה בחשש לעבר איסלנד. אתמול (שבת) החל להתפרץ, לראשונה זה שבע שנים, הר הגעש גרימסווטן - ההר הפעיל ביותר במדינת האי, המשופעת בפעילות וולקנית, הנמצא בלבו של הקרחון הגדול במדינה, ונטאיוייקול.

הבוקר כבר התאמת החשש מפני שיבוש התעופה בשמי המדינה, כשהרשויות הודיעו על סגירתו עד להודעה חדשה של נמל התעופה המרכזי בבירה רייקייאוויק, ועל סגירתם הצפויה של יתר שדות התעופה באי במהלך היום - וכל זאת, שנה אחרי שענן האפר שנפלט מהר הגעש האיסלנדי אייאפייאלאייקול שיתק את התעופה במדינה ובחלקים נרחבים מיבשת באירופה למשך שבועות.

עשן עולה מהר הגעש גרימסווטן שהחל להתפרץ, איסלנד, 21 במאי 2011. Halldora Kristen Unnarsdottir, AP
ענן האפר כבר מגיע לגובה 17 קילומטרים. גרימסווטן מתפרץ, אתמול/AP, Halldora Kristen Unnarsdottir

כבר אתמול הודיעו רשויות התעופה באיסלנד על הפסקת כל הטיסות באזור ההר, עד שיתבררו ממדי ההתפרצות. "לפי המידע שיש לנו, ההתפרצות הגיעה לגובה של טיסות", אמרה אתמול דוברת רשות התעופה באיסלנד, יורדיס גודמונדסדוטיר, "כך שכמובן שישנה השפעה על טיסות, משום שאף אחד לא רוצה לטוס בסמוך לאפר".

בתחילה הוערך שקיים סיכוי נמוך בלבד שלהתפרצות הנוכחית תהיה השפעה ארוכת טווח על התעופה, אך הבוקר כבר השתנתה הערכת המצב, בעוד ענן האפר מגיע לגובה 17 קילומטרים - כמעט פי שניים מגובה הענן הוולקני בשנה שעברה. עם זאת, עדיין לא בטוח שההשלכות יהיו כה מרחיקות לכת, משום שאופיו של האפר שונה הפעם. "איני צופה להשפעה באותו היקף הפעם", אמר היום לרשת SKY גונאר גודמונדסון, גיאופיזיקאי בשירות המטאורולוגי האיסלנדי, "משום שהפעם האפר אינו כה דק כמו אז".

שוטרים חוסמים כביש אפוף עשן למרגלות הר הגעש גרימסווטן שהחל להתפרץ, איסלנד, 22 במאי 2011. רויטרס
שוטרים חוסמים את הגישה לאזור ההר אפוף העשן/רויטרס

גודמונדסון העריך כי עיקר הנזק יהיה לתעופה באיסלנד עצמה, ללא השלכות על תעבורת הטיסות הבינלאומית (מלבד הטיסות לאיסלנד עצמה וממנה). גם בסוכנות האירופית לבטיחות בתעופה הבהירו היום כי לפי שעה, "אין כל השפעה על טיסות באירופה או טיסות טרנס-אטלנטיות".

באיסלנד עצמה, עם זאת, התעופה מוקפאת. "על פי תחזית פיזור האפר בשש השעות הקרובות, האפר הוולקני צפוי להתפזר מעל המדינה במשך היום, ולהביא לסגירתם של רוב נמלי התעופה", הודיעו ברשות התעופה האזרחית. לפי שעה, אין תחזית לגבי מועד פתיחתם המחודשת.

עדכון ראשון: 10:24

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully