וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל הרכבת: "התקלות הן פרי חבלה של העובדים"

אבי בר-אלי

14.5.2011 / 11:24

"הרכבת לא מדייקת כי העובדים לא רוצים שרמת השירות תהיה גבוהה" - כך טען מנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל בראיון ל-TheMarker. לדבריו, "בחודשים האחרונים חלה ירידה של 8% ברמת הדיוק"

"בחודשים האחרונים ישנה פגיעה קשה ברמה השירות הרכבתי לציבור הנוסעים. הרכבת לא מדייקת כי העובדים לא רוצים שרמת השירות תהיה גבוהה. אני מעריך בזהירות שחלק מהאירועים התפעוליים שהתרחשו בחודשים האחרונים הם פרי חבלות. אני חושש לומר את זה, אבל נראה שיש יד מכוונת שגרמה נזק" - כך אמר אתמול ל TheMarker מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק (חקי) הראל.

"בארבעת החודשים האחרונים חלה ירידה של 8% ברמת הדיוק של הרכבות וכן ירידה דראסטית בהכנסות, לצד עלייה בהיקף התקלות הטכניות ועלייה דרסטית בכמות התקלות התפעוליות", מודה הראל. "ישנה פגיעה בכל המרכיבים של השירות בחברה, כשמאחורי זה עומדת הפעילות של הוועד, שתכליתה לערער על המשילות בחברה ועל הסדר הארגוני - בדיוק כמו שב-24 השעות האחרונות דרסו חברי הוועד ברגל גסה את החוק.

"גילה אדרעי (יו"ר הוועד, א"ב) וחבריה רוצים לקבוע מי יהיה השוטר ומי יהיה השופט, כדי לשמור על קרובי משפחתם בחברה, כי הם מפחדים שכל שינוי יביא לפגיעה בשליטה שלהם בחברה".

הראל אמר את הדברים לאחר שוועד עובדי הרכבת הודיע במפתיע שלשום בחצות על השבתת תנועת הרכבות. זאת, בעקבות מעצרם של עשרה מעובדי החברה, במהלך הפגנה סוערת שערכו כ 150 מעובדי הרכבת מול ביתו של יו"ר דירקטוריון הרכבת, אורי יוגב, ביישוב רעות.

יוגב הספיק להוציא את בני משפחתו מהבית מבעוד מועד, והנהלת הרכבת הציבה בפתח הבית מאבטחים שגובו בכוח שיטור קטן שהוצב במקום. ואולם עד מהרה הידרדרה ההפגנה לקטטה המונית שפרצה בין ועד העובדים של החברה לבין השוטרים שניסו להרחיקם מן הבית. כוחות יס"מ שהוזעקו למקום עצרו בתום חילופי מהלומות עשרה מעובדי הרכבת ¬ בהם גם את יו"ר ועד העובדים אדרעי וסגנה שי טל.

"מהלך נוסף לקידום יו"ר הוועד"

דירקטוריון החברה גינה את גילויי האלימות של "קומץ פורעי חוק המונהגים בידי יו"ר ועד העובדים, שנעשים על רקע החלטת החברה לבצע מהלכים לשיפור הבטיחות". גם שר התחבורה, ישראל כץ, גינה את אלימות העובדים נגד הנהלת הרכבת וקרא להם "לשוב באופן מיידי לשולחן המשא ומתן מול ההנהלה לצורך גיבוש תוכנית לשיפור הבטיחות הנדרשת בדחיפות לנוכח אירועי הבטיחות האחרונים שאירעו ברכבת".

ואולם בעקבות המעצר הזהירו גורמים בוועד כי ישביתו את תנועת הרכבות ברחבי הארץ אם ראשי הוועד לא ישוחררו וייעצרו למשך הלילה. באת כוחו של הוועד, עו"ד מורן סבוראי, מסרה בלילה כי ברגע שנמנעה מן העובדים האפשרות לנהל מחאה שקטה ¬ לא נותרה בידם ברירה אלא לנקוט פעולות מחאה חריפות יותר.

בהנהלת הרכבת כיוונו את האשם בשביתה לעברה של יו"ר הוועד, אדרעי, וטענו כי "זהו מהלך נוסף בשרשרת מהלכים שמדרדרים את רכבת ישראל ופוגעים בציבור הנוסעים, וזאת מתוך אינטרסים אישיים לקידום מעמדה של היו"ר בלבד". ברכבת קראו להסתדרות להתערב מיידית בנעשה ¬ ואולם זו דווקא העניקה גיבוי לשביתה, מתוקף סכסוך עבודה שעליו הכריזו העובדים בחודש שעבר בעקבות הכוונה

"המעצרים היו מיותרים"

הנהלת רכבת ישראל פנתה בשעות הלילה לבית הדין לעבודה בתל אביב בבקשה להורות לעובדים להפסיק את השביתה הפתאומית, בטענה כי פרצה מסיבה פסולה ואסורה, ולאור נזקי השביתה העצומים לציבור הרחב ביום חמישי העמוס בתחנות הרכבת. השופטת אפרת לקסר הוציאה ב 2:30 לפנות בוקר צו מניעה זמני המורה לעובדים לשוב מיד לעבודה, אך אלה לא נענו לצו, בנימוק שלא ניתן היה ליידע את העובדים בשעה המאוחרת.

ב-7:00 בבוקר התכנסו שוב נציגי הרכבת, העובדים וההסתדרות בבית הדין לעבודה, לדיון נוסף שבו הוחלט להאריך את צווי המניעה האוסרים על קיום השביתה עד יום שני ¬ אז ייערך דיון נוסף בהשתתפות ראשי הוועד העצורים. ואולם מרבית עובדי הרכבת עדיין לא שבו לעבודתם, אלא עד ששוחררו חבריהם ממעצר.

בתגובה פנתה הנהלת רכבת ישראל לבית הדין בבקשת ביזיון בית משפט ובדרישה לאכוף בקנסות כספיים על ההסתדרות ועל חברי ועד העובדים את הציות להחלטות בית הדין להשיב את תנועת הרכבות לסדרה. באמצעות עוה"ד גדעון רובין, אלון עזרא ומאיה צחור ממשרד רובין-שמואלביץ' טענה הרכבת כי למרות צווי המניעה הברורים והחד-משמעיים שהוציא בית הדין לעבודה ¬ הוועד והעובדים מסרבים להחזיר את תנועת הרכבות לסדרה, עד שישוחררו ממעצר חברי הוועד שנעצרו שלשום אחר הצהריים.

בדיון שנערך במקביל בבית משפט השלום ברמלה שוחררו בהסכמה עשרת העצורים בערבות של 2,000 שקל והורחקו מרעות למשך 30 יום. זאת לאחר שיוצגו על ידי עוה"ד דורון טאובמן ואורלי יעקב ממשרדו של רם כספי, אותו שכרה עבורם ההסתדרות. יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אמר בתגובה כי "הסכמת המשטרה לשחרר את ראשי הוועדים מעידה כי המעצרים אתמול היו מיותרים וגרמו לפגיעה בעובדים ובציבור".

עם שחרור העצורים, החלו עובדי הרכבת לשוב לעבודתם. תנועת הרכבות חזרה בהדרגה לסדרה רק בשעה ב 14:00.

"התוכניות לא כרוכות בהפרטה"

"המשרד נחוש לשפר את רמת הבטיחות והאמינות של הרכבת, אמרו אתמול במשרד התחבורה בתגובה לאירועים, "השר כץ הודיע לאחרונה כי לא תהיה כל פשרה על בטיחות הנוסעים ברכבת וכי לא יאפשר מצב שבו נוסעים חוששים לנסוע ברכבת בגלל בעיות בטיחות, או חלילה נפגעים בשל ליקויי תחזוקה, כפי שאירע בחודשים האחרונים בשרשרת תאונות ותקלות של הרכבת".עוד הוסיפו במשרד כי "לא ייתכן כי מעצרם של עובדי הרכבת, לאחר שהתפרעו וסירבו לציית לשוטרים, יהווה עילה להפיכת מאות אלפי נוסעי הרכבת ל'בני ערובה' לצורך שחרור העצורים".

אבל לא רק במשרד התחבורה זעמו אתמול על ההתרחשויות ברכבת. גם מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, כעס והאשים בראיון ל TheMarker את עובדי הרכבת בשרשרת התקלות שאירעו באחרונה: "ישנה פגיעה בכל המרכיבים של השירות בחברה, כשמאחורי זה עומדת הפעילות של הוועד", אמר.

אתה מתאר מציאות של סבוטאז' שיש בה משום סיכון חיי אדם. איך אפשר לפיכך להמשיך להפעיל את הרכבת?

"השאלה נכונה, כי גם לאחר תאונות הרכבת האחרונות הוועד עדיין לא מסכים לפיקוח תפעולי ברכבת, כאשר האכיפה על משמעת נהג אוטובוס גבוהה לאין שיעור מזו שעל נהג רכבת, שמסיע פי 20 נוסעים. בשמונת החודשים האחרונים, מאז נכנס הוועד הנוכחי לתפקידו, אנחנו בשיא הגשת סכסוכי עבודה לאחר שנתיים שבהן לא הוכרז ולו סכסוך עבודה אחד. הוועד משתמש בציבור כדי לפגוע בהנהלה והציבור נהפך מלקוח לשבוי בידי קומץ מובילים בוועד. אם הממשלה רוצה להמשיך ולהפעיל את הרכבות ¬ עכשיו זה הזמן להוביל שינויים שיתאימו את המערך הרכבתי לזה של התעופה האזרחית או השיט".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

אתה מסוגל לנהל עובדים שלא מקבלים מרות בימ"ש?

"התחושה קשה מאוד, משום שבמהלכיהם האחרונים הבהירו העובדים לכל הציבור שחוקי המדינה לא חלים עליהם, וגם לא בתי המשפט או רישיונות הפגנה. הם עסוקים בזריית חול של מהלכי הפרטה שאין להם כל קשר למציאות, שכן כל הפעולות המתוכננות אינן כרוכות בהפרטה או בפגיעה כלשהי בעובדים, אלא רק לדאוג לכך שהרכבת תהיה ברמת שירות ובטיחות גבוהה יותר.

"אני חושב שהאירוע מחדד את הצורך של הרכבת לעבור שינוי. השינוי הראשון הוא בבטיחות, כאשר בטיחות זו משמעת תפעולית, זה פיקוח, זו הדרך שבה מכשירים את העובדים, זו הדרך שבה מפקח רגולטור על רכבת ישראל, ובטיחות זו גם תחזוקת הרכבת והמסילות בידי חברות חיצוניות. השינוי השני שנדרש הוא להחליף דיסקט ולהבין שרמת שירות נדרשת מתוך מחויבות, כפי שוועדים אחרים כבר הבינו שהשאלטר לא בידיהם כדי לפגוע בציבור הלקוחות".

ואיפה הממשלה במהלך?

"תשאל את הממשלה. רכבת ישראל נמצאת כיום בנקודה שאם המדינה תפספס את ההזדמנות לחולל בה שינוי ¬ כל ההשקעות ברכבת יירדו בסוף העשור לטמיון, והשאלטר שיסיע עשרות מיליוני נוסעים מדי שנה יהיה בידי קומץ שישבית אז את המדינה".

"לא רצינו שהשביתה תהיה על גב הנוסעים"

יו"ר ועד העובדים ברכבת, גילה אדרעי, שהשתחררה אתמול ממעצר, כינתה את דבריו של הראל "שקרים". "השריפה בקרונות אירעה בגלל רשלנות היצרנית, ומה בדיוק עושים העובדים כדי שלא להגיע בזמן אם הם עולים על הקטר?" אמרה בזעם.

"זה המנכ"ל הראשון שמגיע לרכבת כדי לירות לעובדים שלו ברגליים, וזה נמאס כבר. אם חקי לא יודע להעריך את מי ששם אותו בראש החברה הזו ¬ אז כדאי שישים את המפתחות ויילך, ויפה שעה אחת קודם. הוועד הקודם לא הכריז על סכסוכי עבודה כי הוא קנה את הוועד הקודם במשכורת ובלשכה. איך יהיה סכסוך עבודה עם ועד שלא יודע לקרוא?" הטיחה.

באשר לנסיבות ההשבתה של הרכבת אתמול ציינה אדרעי כי זו נעשתה בהוראת ההסתדרות ובעקבות מעצרם של העובדים: "המשטרה קיבלה הנחיות מאורי יוגב והמאבטחים של הרכבת הם אלה ששמרו על הבית שלו. מפקד המשטרה עצר אותי לאחר שביקשו ממני להזיז חלק מהמפגינים למקום אחר, וזה ברור שמישהו הוסט מלמעלה".

את הלילה אותו בילתה בתא המעצר של נווה תרצה כינתה אדרעי "חוויה טראומתית", ובאשר למהלכי המחאה העתידיים של הוועד אמרה: "חשבתי שתהיה הידברות, שיכונס פורום עם מנכ"ל משרד התחבורה ועם השר, אבל אני רואה שזה מדבר א' וזה מדבר ב'. אני צריכה לנוח בסוף השבוע, לחדש כוחות, לשבת עם עורכי הדין ¬ ואז נראה אם יש צורך לשנות משהו מתכניות המגרה שיש לנו".

דובר ההסתדרות, אייל מלמה, מסר בתגובה: "לא רצינו שהשביתה הזו תהיה על גב הנוסעים, אבל משטרת ישראל פעלה בחוסר אחריות ולא הותירה לנו ברירה. הרכבות אמורות לחזור לעבוד כסדרן, אבל אנחנו ממשיכים במאבק קשה נגד הפרטת הרכבת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully