וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תימן על סף רתיחה: הרוגים רבים בשלוש ערים

פתרון למבוי הסתום הפוליטי לא נראה באופק, והעימותים בשטח הולכים ומסלימים. אתמול, לראשונה, התפתח בבירה צנעא קרב ירי בין הצבא לכוחותיו של גנרל עריק שהצטרפו למפגינים

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

הסלמה בתימן: אחרי כמעט שלושה חודשים של משבר שלטוני ומהומות ענק, מאות הרוגים, אלפי פצועים והסדר שכמעט הושג אך התפוצץ ברגע האחרון - נראה כי המצב במדינה הוא על סף נקודת רתיחה. אתמול (רביעי) היה אחד הימים האלימים ביותר מאז פרוץ המחאה, ובמהלכו נהרגו, על פי דיווחים שונים, בין תשעה ל-19 בני אדם מאש כוחות הביטחון במהלך הפגנות ענק בשלוש ערים.

שבועיים לאחר שהנשיא, עלי עבדאללה סאלח, נסוג ברגע האחרון מחתימה על ההסדר שכבר הושג בתיווך מדינות המפרץ, במסגרתו היה אמור לוותר על שלטונו, הזעם הציבורי הולך וגואה. אתמול נערכה הפגנה גדולה בבירה צנעא, שהידרדרה לאלימות כשקבוצה של כ-2,000 מפגינים עזבו את שביתת השבת המרכזית, סמוך לאוניברסיטה, והחלו לצעוד לעבר בניין הממשלה, תוך קריאות "אללה, פטור אותנו מהעריץ הזה".

הפגנה נגד השלטון, צנעא, תימן, 11 במאי 2011. רויטרס
ההמונים ניסו להסתער על משרדי הממשלה. צנעא, אתמול/רויטרס

חיילי "משמר הרפובליקה" ניסו תחילה לעצור את המפגינים באמצעות גז מדמיע, אך עד מהרה עברו לירי חי של צלפים על המפגינים, שהגיבו ביידוי מסיבי של אבנים ולבנים. קרב הרחוב נמשך כארבע שעות, כשבשיאו, הגיעו למקום על גבי משאיות חיילים הנאמנים לגנרל עלי מוחסיין, שערק משורות הצבא, הצטרפו למפגינים והשיבו אש חיה חיילי צלפי הצבא. ככל הידוע, היה זה עימות מזוין ראשון במעורבות חייליו של מוחסיין, מאז הודיע על עריקתו בסוף מרץ.

"בהעדר נפט, הדם התימני שקוף לעולם"

במקום התפתח מרחץ דמים, כשאזרחים רבים, בהם נשים וילדים, נקלעים לאש הצולבת. הדיווחים על היקף הפגיעות בנפש עדיין חלקיים, אולם נמסר כי בין ההרוגים גם קצין בכיר בכוחותיו של מוחסיין, ובין הפצועים נמצאת אחת ממנהיגות הפגנות המחאה בעיר, בושרה אל-סוראבי. רופא מקומי מסר ל"גרדיאן" כי מנה לפחות תשע גופות, אולם מוערך כי מספר ההרוגים הכולל גדול יותר.

הפגנות ענק היו אתמול גם בעיר התעשייתית תאיז ובעיר הנמל חודיידה. בתאיז, דווח אתמול על הצתת תחנת משטרה ועל שני נערים שנורו למוות בעת שניסו לטפס על בניין ממשלתי. בחודיידה, נורה מפגין למוות בעת הסתערות המונית על בניין העירייה. בכמה סוכנויות ידיעות הגיעו לסיכומים שונים לגבי היקף ההרג אתמול במהומות ברחבי המדינה, הנעים בין תשעה ל-19 הרוגים.

הפגנה נגד השלטון, צנעא, תימן, 11 במאי 2011. רויטרס
"אללה, פטור אותנו מהעריץ הזה", קראו המפגינים בצנעא/רויטרס

"תימן נמצאת הצומת דרכים מסוכן", ניתח עבור ה"גרדיאן" גרגורי ג'ונסן, מומחה לתימן באוניברסיטת פרינסטון בארה"ב. "כל ניסיון להשיג פשרה נכשל. הנשיא סאלח ממשיך לנקוט בלשון כפולה, מנסה להתחמק ממתן תשובות בתקווה שיצליח איכשהו לשרוד עוד קצת בשלטון".

ומה עם התערבות בינלאומית, דוגמת לוב? המצב בתימן, ששלטונותיה הם בעל ברית נאמן למלחמה של ארה"ב בטרור, הוא מורכב יותר. "בהעדר נפט במדינה, הדם התימני כנראה שקוף עבור הקהילה הבינלאומית", אומר איברהים מותאנה, אחד ממנהיגי המפגינים בתימן. "מתי יתעשתו במערב ויגנו את מה שקורה כאן?".

הפגנה נגד השלטון, צנעא, תימן, 11 במאי 2011. רויטרס
צנעא, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully