וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האינדיאנים נעלבו: "למה בן לאדן על שם הצ'יף?"

בשבט האפאצ'י דורשים מהנשיא אובמה להתנצל על הבחירה בשמו של ג'רונימו, הגיבור הנערץ, כמילת הקוד לחיסולו של רב המחבלים. פרטים חדשים על המבצע: לכל אורכו, ירו על הכוח רק פעם אחת

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל קריינות: אביב אברמוביץ')

גם בארצות הברית לא כולם מרוצים ממבצע החיסול של אוסמה בן לאדן - אם כי לאו דווקא מהסיבות הצפויות. אינדיאנים בני שבט האפאצ'י הביעו השבוע את מחאתם על מילת הקוד שנבחרה כדי לדווח על השלמת מבצע החיסול - "ג'רונימו", על שמו של הצ'יף המפורסם של השבט מסוף המאה ה-19 (יש לציין כי בפנטגון מעולם לא אישרו זאת רשמית, אולם לפי ההדלפות הרבות לתקשורת, עם הריגתו של בן לאדן, דיווח הכוח מהשטח לחדר המצב: "ג'רונימו EKIA", ראשי תיבות שמשמעותן "האויב נהרג בפעולה").

ג'רונימו היה לוחם מהולל שהוביל מרד של בני שבט הצ'יריקאווה-אפאצ'י נגד ממשלות ארה"ב ומקסיקו. כמו בן לאדן, הוא היה במשך שנים ארוכות מבוקש נמלט, ולבסוף נלכד ב-1886, והוחזק בכלא כשבוי מלחמה עד למותו ב-1909.

לורטה טול, יו"ר ועדת הסנאט לענייני האינדיאנים, אמרה כי היום תדון הוועדה בטענות שהעלו גורמים מהשבט, שקבלו על "יצירת הזיקה בין אחד הגיבורים הגדולים של האמריקאים הילידים, לאויב השנוא ביותר של ארה"ב".

"הקבלתו של ג'רונימו, או כל דמות אינדיאנית אחרת, עם בן לאדן, רוצח המונים וטרוריסט פחדן, מהווה עלבון צורב לשבטנו ולכל האמריקאים הילידים", כתב ג'ף האוזר, יו"ר עמותת שבט האפאצ'י, במכתב ששיגר השבוע לנשיא אובמה, בו דרש ממנו התנצלות רשמית, על כך ש"יצר זיקה נצחית בין ג'רונימו לאויב מתועב". לדבריו, "בניגוד לבן לאדן הפחדן, ג'רונימו הישיר מבט לאויביו בקרבות אינספור".

בהרוגים בפעולה: גם ה"שליח" ואחיו

בינתיים, ממשיכים להיחשף עוד ועוד פרטים על הקרב שהתחולל ביום ראשון בלילה באחוזה בעיר אבוטאבד שבצפון פקיסטן, בו חוסל הארכי-טרוריסט. לפי עדויות שהתפרסמו ב"ניו יורק טיימס", מתברר שהקרב הזה היה חד-צדדי ביותר. אחרי שכבר נחשף השבוע כי בן לאדן עצמו לא היה חמוש (אך בכל זאת התנגד), כעת מתברר כי מכל שוכני הבית, רק אדם אחד פתח באש על החיילים האמריקאיים - אותו "שליח" שבעצם הוביל (מבלי לדעת) את המודיעין האמריקאי למקום, המוכר בשם "אבו אחמד אל-כווייתי".

אל-כווייתי, לפי העדויות המתפרסמות, פתח את דלת הביתן הסמוך לזה שבו שהה בן לאדן עצמו, והספיק לירות צרור לעבר הכוח, שמנה כ-20 חיילים, בטרם נורה ונהרג. לאחר מכן, פנו הלוחמים למבנה המרכזי, שם ראו את אחיו של השליח, ובשל חשד שהוא עומד לשלוף נשק, ירו בו והרגו אותו. בהמשך, במעלה המדרגות, ראו את בנו של בן לאדן, חאליד, ומכיוון ש"ביצע תנועה פתאומית" - ירו גם בו והרגו אותו.

מתחם באזור העיר אבוטאבד, פקיסטן, בו חוסל אוסמה בן לאדן, 2 במאי 2011. רויטרס
קרב חד-צדדי למדי. המתחם באבוטאבד/רויטרס

לבסוף הגיעו הלוחמים לקומה העליונה, שם ראו את בן לאדן עצמו, כשרובה קלצ'ניקוב ואקדח נמצאים בהישג ידו. הם ירו בו והרגו אותו, ופצעו את אשתו שהייתה לידו. בניגוד לדיווחים הראשונים, אף אשה לא נהרגה במבצע. בכך בעצם נשלמת תמונת ארבעת ההרוגים במבצע - כלשראשונה מתברר שגם ה"שליח" ואחיו היו ביניהם.

"סביבה עוינת לאורך כל הפעולה"

עם סיום הקרב, התפנה הכוח לאסוף את ה"שלל" - כ-100, כונני USB, תקליטורי DVD ודיסקים, עשרה כוננים קשיחים, חמישה מחשבים וערמות של ניירת. אלו יספקו לחוקרי המודיעין האמריקאי עוד שעות רבות של עבודה בניסיון לחלץ מהם מידע מועיל למלחמה בטרור. בבית הלבן הבהירו אתמול כי לא יפרסמו עוד פרטים על הפעולה. "חשפנו די מידע", אמר קרני, שהוסיף כי כל פרט נוסף שייחשף, כבר יפגע ביכולתו של הצבא לקיים כאלו מבצעים בעתיד. "היינו הכי גלויים שיכולנו להיות, במסגרת המגבלות".

יש לציין כי העדויות האחרונות עומדות בסתירה לגרסה הרשמית שמסר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, שטען כי כוח "אריות הים" שפשט על האחוזה "היה מעורב בקרב ירי לאורך המבצע כולו". בראיון לטלוויזיה הציבורית בארה"ב, נשאל אתמול בנושא ראש ה-CIA, ליאון פנטה, והשיב: "היו כמה מקרי חילופי ירי בזמן שהחב'ה טיפסו במעלה המדרגות".

גם פרטים נוספים שפרסם הממשל בתחילה הוכחשו בסופו של דבר, כמו הטענה שבן לאדן השתמש באשתו כ"מגן אנושי". גורמי ממשל הסבירו ל"ניו יורק טיימס" כי גרסאות שונות וסותרות נפוצו במהלך השבוע לגבי המבצע משום שתחקירי האירוע נמשכו זמן רב, ועברו כמה ימים בטרם נאספו כל העדויות מהצוותים השונים של היחידה שהיו מעורבים במבצע. כך או כך, הבהירו הגורמים, הכוחות פעלו כל העת מתוך הנחה שמולם נמצא אויב חמוש: "הם היו בסביבה עוינת ומאיימת לאורך הפעולה כולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully