וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט החיסול: 4 מ-10 בארה"ב שיפרו דעה על אובמה

סקרים מגלים כי התמיכה בנשיא זינקה ב-9%, למספרים שלא נראו זה שנה וחצי. הבחירות אמנם עוד רחוקות והכלכלה מקרטעת, אבל דבר אחד בטוח: מעתה, יהיה קשה להציגו כהססן בענייני ביטחון

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

כצפוי - המרוויח העיקרי מחיסולו של אוסמה בן לאדן הוא האיש היושב במשרד הסגלגל: סקרים שפורסמו הלילה (רביעי) בארצות הברית מגלים כי תדמיתו הציבורית של הנשיא ברק אובמה זינקה השבוע, על רקע פעולת הקומנדו המוצלחת ביום ראשון בלילה במתחם המבוצר בצפון פקיסטן.

סקר ה"וושינגטון פוסט" ורשת ABC מצא כי שיעור התמיכה בנשיא בקרב הציבור האמריקאי עומד על 56% - זינוק של 9% לעומת 47% בסקר הקודם, שנערך לפני פחות משלושה שבועות, ב-17 באפריל. זהו שיעור התמיכה הגבוה ביותר בנשיא מאז נובמבר 2009 - אם כי הוא עדיין רחוק ביותר מהתמיכה לה זכה בחודשים הראשונים של כהונתו, שנשקה ל-70%.

מבין התומכים באובמה, 29% השיבו שהם תומכים בו "בחוזקה" ו-27% תומכים בו "במידה מסוימת". שינוי אף יותר דרמטי נרשם בשיעור המתנגדים לאובמה, שצנח ב-12%, מ-50% ל-38% (מתוכם 24% מתנגדים לו "בחוזקה" ו-14% "במידה מסוימת"). מספר המשיבים כי "אין להם עמדה" לגבי הנשיא עלה מ-3% ל-6%.

חמישית מהרפובליקנים שיפרו דעתם על הנשיא

סקר נוסף שפורסם הלילה, של סוכנות רויטרס ומכון Ipsos, מצא כי דעתם של כמעט ארבעה מכל עשרה אמריקאים על הנשיא השתפרה. 39% השיבו כי דעתם על הנשיא השתפרה, 52% אמרו כי לא השתנתה, ו-10% טענו כי דעתם השתנתה לרעה. ספציפית בתחום הלחימה בטרור, השיבו 42% כי דעתם על הנשיא השתפרה. נתון מרשים נוסף - 20% מהמשיבים המגדירים עצמם רפובליקאים השיבו כי דעתם על אובמה השתפרה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מבשר לעולם על חיסול אוסמה בן לאדן, הבית הלבן, וושינגטון, 2 במאי 2011. רויטרס
אובמה מודיע לאומה ולעולם על ההישג הגדול בקדנציה שלו, עד כה. 56 מיליון אמריקאים צפו, למרות השעה המאוחרת - הרייטינג הגבוה ביותר לנאום של אובמה מאז נאום הניצחון בבחירות/רויטרס

אז האם אובמה כבר הביטח את בחירתו לכהונה שנייה? בבית הלבן, כמובן, עדיין לא ממהרים לפתוח בקבוקי שמפניה. מערכת הבחירות לנשיאות רק החלה, ולאובמה עדיין ממתינים בדיוק 18 חודשים מפרכים עד ההצבעה ב-6 בנובמבר, שוודאי יביאו עמם תהפוכות שונות ומשונות. הוא ללא ספק שיפר את תדמיתו בתחום הביטחון (בו מעולם לא נתפש כמצטיין), אך כמנהגה של הפוליטיקה האמריקאית, ככל שיתקרבו הבחירות, תלך ותתפוס הכלכלה את מרכז סדר היום, וההישג עלול להתברר כקצר טווח ביותר, אם הוא לא יצליח להביא שינוי בסוגיות שמטרידות את האמריקאים יותר מכל - החוב הלאומי התופח, המיתון והאבטלה.

"אמנם אין עדות לכך שהזינוק בתמיכה יחזיק מעמד עד הבחירות, אבל אירוע כזה בהחלט יכול למקם את אובמה כמנהיג צבאי סמכותי יותר", אמרה עורכת סקר Ipsos, ג'וליה קלארק. לדבריה, ההישג העיקרי של אובמה אינו דווקא בזינוק המיידי בתמיכה, אלא בערעור התדמית שניסו לשוות לו יריביו הפוליטיים, של מנהיג חלש והססן בענייני ביטחון. "הדרך בה אנו תופשים את אובמה עשויה להשתנות, וזה יעזור לו בטווח הארוך".

"לקח את החבטה המכריעה"

השינוי בגישה לנשיא מורגש היטב ברחוב האמריקאי. "אני חושב שזה נהדר שהצדק סוף סוף נעשה, ואני חושב שהנשיא עשה עבודה נהדרת", אמר לרויטרס פיל וויינר, תושב ניו יורק. "הוא זה שסוף סוף לקח את החבטה המכריעה ועשה את זה, וזה בוודאי יעזור לו להיבחר מחדש".

"אני לא יודעת אם אובמה עצמו יזכה לקרדיט או לא", הוסיפה ג'ואן וראנוס, גם היא תושבת ניו יורק, "אבל אני חושבת שהעובדה שהוא היה במקום הנכון בזמן הנכון בהחלט עזרה לו".

חגיגות מחוץ לבית הלבן על מותו של אוסמה בן לאדן, מאי 2011. AP
חגיגות הענק מחוץ לבית הלבן. "אובמה היה במקום הנכון בזמן הנכון"/AP

קן דולן, גם הוא תושב התפוח הגדול, היה מעט יותר ספקני. "אני חושב שהתמיכה בו תעלה בטווח הקצר, אבל מן הסתם, בתוך כמה חודשים בטח יהיו כמה עניינים כלכליים להתמודד איתם, וזה כנראה יהיה הצעד הבא והמשוכה הבאה להתגבר עליה".

תום וויילן, מרצה באוניברסיטת בוסטון, מחזיר את הדיון לנושא האבטלה: "זה באמת מסתכם במשרות. המשק יוכל להתאושש אם שיעור האבטלה יירד, אולי לא באופן ניכר, אבל מספיק משמעותי כדי שלפחות ייתן לבוחרים תקווה שבכהונתו השנייה, אם תהיה כזו, דברים יתהפכו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully