וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס בטקס יום השואה: סבי ציווה עלי להיות יהודי

2.5.2011 / 13:15

בטקס "לכל איש יש שם" שנערך לרגל יום השואה בכנסת, הקריאו מנהיגי המדינה את סיפוריהם של קרובי משפחתם שנספו במחנות ההשמדה. "בני המשפחה החיים נושאים לפיד זיכרון להמשכיות המשפחה"

כמדי שנה, גם היום (שני) נערך בכנסת טקס "לכל איש יש שם" לרגל יום השואה, במהלכו הקריאו חברי הכנסת ושרי הממשלה את שמות קרובי משפחתם ויקיריהם שנספו בשואה.

יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, התייחס בדבריו ליוזם הטקס, יו"ר הכנסת לשעבר דב שילנסקי, שהיה ניצול שואה בעצמו: "בשנה החולפת הלך לעולמו יו"ר הכנסת וניצול השואה דב שילנסקי, יוזם 'לכל איש יש שם'. אני אקרא בשמות בני משפחתו של חברי המנוח מאיר וילף ובני משפחתו. הוא היה היחיד מבני משפחתו שניצל. ואלה שמותיהם: האב, אשר וילף, האם אתי וילף, הילדים יוסף, אניה, מלכה, משה, רחל. יהי זכרם ברוך. לפי מותו עוד הספיק מאיר וילף למסור ביד ושם עדות מצולמת על כל קורותיו".

נשיא המדינה שמעון פרס, סיפר על בני משפחתו: "לזכר בני משפחתי שנטבחו עם 2,060 בני קהילתם בעיירה וישנייבה באוגוסט 1942, על ידי הנאצים ועוזריהם בני המקום, אשר ריכזו את תושבי העיירה בבית כנסת שהיה עשוי מעץ ורצחו אותם באכזריות בירי ובשריפה. סבי הלך בראש הקהילה עטוף בטליתו, ישר אל בית הכנסת שהוצת על ידי הנאצים, סבתי רבקה מלצר, סבי צבי מלצר – מורי ורבי, אשר בעת פרידתנו בתחנת הרכבת, בעלותי לארץ ישראל, אמר לי שתי מלים: תהיה יהודי".

נשיא המדינה שמעון פרס וראש הממשלה בנימין נתניהו עומדים דום בצפירה ביום השואה, מאי. משה בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
טקס יום השואה, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, משה בן גרשום

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיפר על בני משפחתה של אשתו שרה, שניצלו מהשואה: "ב-1933 יצא חמי מעיירת הולדתו לוורשה, ומשם לארץ ישראל. אביו משה ליווה אותו ובתחנת הרכבת בוורשה ניסה לשדל אותו להישאר עם משפחתו בפולין. שמואל היה חצוי בלבו, כי אהב מאוד את משפחתו, את אביו, את אחיו ואחיותיו, אבל מנגד רצה ללכת אחר חלומו להיות חלוץ בארץ ישראל וכך החליט לעשות. בא לארץ, עבד בפרדס, כתב שירים וספרים ונהיה למחנך וחוקר גדול של התנ"ך. לחווה, רעייתו ז"ל, ולו, נולדו שלושה בנים ובת, הביאו תריסר נכדים ומספר הולך וגדל של נינים. אולם בעצם חייהם הם נושאים לפיד זיכרון להמשכיות המשפחה, שכולה חוץ משמואל נספתה".

גם יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, נשאה דברים בטקס וסיפרה את סיפורה של משפחת מיקלברג: "זהו סיפור חייו של עם ולעתים סיפור חייה של משפחה אחת. של משפחת מיקלברג, שנספתה כמעט כולה בשואה, ושל הנצר האחרון למשפחת מיקלברג, אריאלה – היום איטקיס, ששכלה את שני בניה, ברק ועמיחי, בהגנה על מדינת ישראל. לזכר זאב, דב ורגינה מיקלברג מוורשה, שנשלחו ביחד עם בנם, אריה מיקלברג, במשלוחים לטרבלינקה, שם נרצחו על ידי הצורר הנאצי", סיפרה.

לבני המשיכה לסיפרה כי "בנימין, הבן היחיד שהצליח להימלט, הגיע לרוסיה שם פגש במחנות העבודה את רחל לבית בורנשטיין, שברחה גם היא מפולין לרוסיה. בנימין ורחל נישאו בסיום המלחמה ועלו ארצה לאחר קום המדינה. בתם, אריאלה מיקלברג, נישאה לחיים איטקיס ולשניים נולדו שלושה ילדים – ברק, עמיחי ומיטל. ברק, קצין בחיל הים, נפל בעת מילוי תפקידו בשנת 98' ועמיחי, טייס קרב בחיל האוויר, נפל לפני כשבעה חודשים במהלך אימון מבצעי במכתש רמון. סיפורה זה של משפחת מיקלברג ואיטקיס הוא סיפור אחד מרבים של העם היהודי, של גיבורים בעל כורחם שנלחמו לשרוד וגיבורים שנלחמו להגן – אלה שהוקרבו בשל יהדותם ואלה המקריבים את נפשם בשביל מדינת היהודים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully