וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "נמשיך לתמוך בממשלה הפלסטינית"

בהתייחסות ראשונה להסכם הפיוס הפלסטיני, הבהירה מחלקת המדינה האמריקאית כי התמיכה בממשלת הרשות תימשך, ובמידה שתורכב ממשלה אחרת, יינתן הסיוע האמריקאי "בכפוף לחוק האמריקאי"

הסכם הפיוס פלסטיני זכה אמש (חמישי) לעידוד מרומז מהמעצמה הגדולה בעולם: מחלקת המדינה האמריקאית פרסמה התייחסות ראשונה להסדר המתגבש, עליו פורסם שלשום, ולפיה ארצות הברית לא תנתק את קשריה עם הרשות הפלסטינית גם לאחר החתימה על ההסכם, בניגוד לדרישת ישראל. דוברת מחלקת המדינה, היידי ברונק-פולטון, מסרה כי ארה"ב במידה ותוקם ממשלה פלסטינית חדשה, תיבחן ארצות הברית את המשך הסיוע, "בהתאם לחוק האמריקאי"

בנוסף, ארצות הברית הביעה תמיכה ברשות הפלסטינית המובלת על ידי ראש הממשלה, סלאם פיאד ויו"ר הרשות, אבו מאזן, ואמרה כי "הסיוע שניתן לרשות הפלסטינית, בראשותם של אבו מאזן ופיאד, יעזור לבנות את המוסדות הפלסטיניים הנדרשים להקמת מדינה פלסטינית בעתיד".

כאמור, זוהי התייחסות רשמית ראשונה של הממשל להסכם הפיוס. דובר המועצה לביטחון לאומי, טומי ויטור, היה היחיד שהתייחס להסכם הפלסטיני שלשום, אולם גם הוא הסתפק בתיאור המצב הבעייתי, מבלי לרמוז כיצד יש לנהוג כעת. "כפי שאמרנו בעבר, ארצות הברית תומכת בפיוס פנים-פלסטיני כל עוד העניין מקדם את השלום", אמר הדובר אמש, "חמאס, עם זאת, הוא ארגון טרור שפוגע באזרחים". הוא הוסיף כי על הרשות הפלסטינית לקבל את עקרונות הקוורטט הבינלאומי: זניחת האלימות, הכרה בהסכמים החתומים עם ישראל והכרה בזכותה של ישראל להתקיים - תנאים שחמאס מעולם לא הסכים להם.

הממשל האמריקאי מסייע לפלסטינים בהיקף של מאות מיליוני דולרים בשנה, שמועברים בעיקר לכוחות הביטחון הפלסטיניים. מאז 2005, השקיע הממשל למטרה זו 542 מיליון דולרים, מהם 150 מיליון רק בשנה הנוכחית.

בממשל האמריקאי כבר הבהירו בעבר כי לא יממנו רשות "חמאסית". כך למשל, אמרה מזכירת המדינה הילרי קלינטון, זמן קצר אחרי שנכנסה לתפקידה ב-2009: "לא נשתף פעולה ולא נממן שום ממשלה פלסטינית שתכלול את חמאס, אלא אם יודיע על הפסקת האלימות, יכיר בישראל ויקבל את ההסכמים שהרשות חתמה עליהם".

ברק: אם ינסו להקים ממשלה כזו, אין סיכוי שנדון איתה

בתוך כך, שר הביטחון אהוד ברק הבהיר מוקדם יותר אתמול כי ישראל לא תנהל שיח ושיג עם ממשלה פלסטינית בה לוקחת חלק חמאס. "החמאס הוא ארגון טרור רצחני, שיורה רקטות על אזרחים וירה לאחרונה טיל נ"ט על אוטובוס עם תלמידים. זהו ארגון שאין מה לדון איתו ואין על מה לדון איתו, ולכן איתו אין לנו שום שיח", אמר ברק. "אנחנו לא אחראים ולא שולטים על מה שקורה ברשות הפלסטינית, זה נמצא תחת אחריותם של אבו מאזן ושל הרשות".

שר הביטחון חזר והבהיר כי אם לא יבוצע שינוי מהותי בחמאס ופירוק תשתיות הטרור שבו, אין סיכוי להידברות עם ממשלה פלסטינית מאוחדת. "ממשלה כזאת, אם ינסו להקים אותה, אין סיכוי שאנחנו נדון איתה, ואנחנו דורשים מידידינו בעולם לא לדון איתה, אלא אם כן היא תעביר את החמאס שינוי מהותי ועמוק, שיכלול ויתור על הטרור, פירוק תשתיות הטרור, קבלת תנאי הקוורטט, שזה בעצם קבלת כל ההסכמים הקודמים שהיו עם ישראל, ונכונות למשא ומתן".

ברק סיכם את דבריו ואמר כי בכוחה של ישראל שלא לקבל כל מציאות שנכפית עליה. "המזרח התיכון הוא סביבה קשה, ולמרות שאין פה חסד לחלשים ולא תהיה הזדמנות שנייה למי שלא יודע להגן על עצמו, ישראל היא חזקה, אנחנו חזקים, ובכוחנו לא לקבל שום מציאות שבה מנסים לכפות עלינו הסדר, כאשר הצד השני ממשיך להחזיק בטילים ולירות על תלמידים. את הדבר הזה אנחנו לא נקבל".

(עדכון ראשון: 23:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully