וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בבריטניה: מימון לאוניברסיטה ממשטר אסד

לפי ה"גרדיאן", אוני' סנט אנדרוז - שם למדו וויליאם וקייט - תחקור את מימון המכון ללימודים סוריים ואת קשריו לשלטונות דמשק. בגלל ביקורת: בוטלה הזמנת שגריר סוריה לחתונה המלכותית

אוניברסיטה יוקרתית בבריטניה מתכוונת לפתוח בחקירה לבירור פעילותו של אחד ממכוני המחקר שלה, לאחר שהתברר כי הפעילות מומנה בעקיפין על ידי משטרו של בשאר אסד בסוריה - כך חושף היום (חמישי) העיתון "גרדיאן", בכותרתו הראשית. לפי הפרסום, אוניברסיטת סנט אנדרוז - שם, בין היתר, הכירו זה את זו הנסיך וויליאם וארוסתו קייט מידלטון בזמן לימודיהם - קיבלה יותר מ-100,000 ליש"ט למימון פעילותו של "המרכז ללימודי סוריה", בסיועו של שגריר סוריה בממלכה, סאמי חיאמי.

אוניברסיטת סנט אנדריוס, בריטניה. Adam Butler, AP
פעילות המכון תיחקר כדי "כדי לוודא שהוא עומד באמות מידה האקדמיות הנדרשות". אוניברסיטת סנט אנדריוס/AP, Adam Butler

אותו סאמי חיאמי עמד בימים האחרונים במרכזה של שערורייה נוספת - הזמנתו לחתונתם המלכותית של וויליאם וקייט, שתיערך מחר בלונדון, עוררה גם היא מחאה רבה, על רקע הדיכוי האלים של ההתקוממות נגד השלטון במדינה בחודש האחרון, והרג מאות אזרחים על ידי כוחות הביטחון. חיאני הופיע ברשימת המוזמנים שפורסמה בסוף השבוע, ולבקשת אמצעי התקשורת, אישרו אתמול באמרון סנט ג'יימס שוב כי הוא אכן הוזמן - באותו יום בו קיבל הזמנה נוספת, למשרד החוץ בווייטהול, שם ננזף בחומרה בגין התנהלות השלטונות בדמשק, בדומה לשגרירים סורים רבים נוספים שזומנו לשיחות גינוי ברחבי העולם בימים האחרונים. בארמון אף טרחו להבהיר כי מדובר ב"אירוע פרטי".

ואולם, היום בצהריים הודיע משרד החוץ כי ההזמנה בוטלה. "לנוכח תקיפתם של אזרחים השבוע על ידי כוחות הביטחון של סוריה, אותה גינינו בתוקף, משרד החוץ החליט כי נוכחותו של הדגריר הסורי בחתונה היא בלתי מקובלת", מסר דובר המשרד. "גם בארמון באקינגהם חולקים עמנו עמדה זו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"להקטין המימון למוסדות שמקבלים כסף מדיקטטורים"

על פי ה"גרדיאן", בתגובה לשאילתה שהפנה העיתון לאוניברסיטת סנט אנדרוז, מסר הדובר שלה כי "לנוכח דאגות בינלאומיות משמעותיות בעניין ההתפתויות האחרונות בסוריה", תחקור האוניברסיטה את פעילותו של המכון, "כדי לוודא שהוא עומד באמות המידה האקדמיות הנדרשות".

מלבד חיאמי, כולל חבר הנאמנים של המכון דמויות נוספות הקשורות הדוקות לשלטונות דמשק, בהם פואז אחראס, קרדיולוג בריטי ממוצא סורי וחמו של הנשיא אסד, אבי אשתו אסמא. אחראס משמש בין היתר כ"שומר הסף" של משפחת אסד, והוא נוהג להיפגש עם עיתונאים בריטים ו"לסנן" אותם לפני שניתנת להם הזדמנות לראיין את בתו או בעלה, ומשמש גם כראש "האגודה הסורית הבריטית", שארגנה בעבר ביקורים בסוריה לחברי פרלמנט בריטים, ומפגשים עסקיים בין גורמים מבריטניה, מסוריה ומהעולם הערבי.

המרכז הסורי נפתח באוניברסיטה ב-2006, כחלק מבית הספר ליחסים בינלאומיים. לדברי ראש המכון, פרופ' ריימונד הינבוש, מימונו הושג על ידי חיאמי, ששכנע את המיליארדר הבריטי ממוצא סורי, איל הנפט והגז איימן עספרי, לפתוח את ארנקו ולתרום לו כספים. פרופ' הינבוש מתעקש כי המכון עוסק אך ורק ב"מחקר שאינו מוטה פוליטית". בפרסום של המכון בשנה שעברה, טען כי מאחורי הביקורת כלפי המכון עומדות סיבות לא כשרות: "למרבה הצער, בתקשורת המערבית לא מבינים את מדיניותה של סוריה, ונותנים במה בעיקר לקולם של גורמים אינטרסנטיים, שעושים דמוניזציה לכל מי שמתנגד לתוכניות האימפריאליסטיות במזרח התיכון".

פרשת המימון הסורי בסנט אנדרוז מתווספת לשערורייה נוספת שהסעירה באחרונה את האקדמיה הבריטית, על רקע המהומות בעולם הערבי: הקשרים ההדוקים בין בית הספר לכלכלה בלונדון למשטרו של מועמר קדאפי בלוב. מבקרים רבים בממלכה טוענים כי המוסדות האקדמיים הבריטים - שחלקם מתבלטים בשנים האחרונות בפעילות להחרמת ישראל - צריכים היו להיות יותר זהירים לפני שיצרו קשרים הדוקים עם משטרים במזרח התיכון הידועים בהפרת זכויות אדם.

"אנחנו צריכים ללמוד ממה שקרה עם המימון הלובי", אמר אתמול ל"גרדיאן" חבר הפרלמנט השמרן רוברט הלפון. "אסור לאוניברסיטאות לקבל מימון מממשלת סוריה או מגופים הקשורים אליה. הסכנה היא, שהכסף ישפיע על ההשקפות בנושא המזרח התיכון. אני קורא להקטין את המימון הציבורי לאוניברסיטאות שמקבלות כסף ממשטרים דיקטטוריים".

עדכון ראשון: 11:31

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully