וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתו של קדאפי: המורדים בלוב מכרו נשק לחמאס

בראיון נדיר ל"ניו יורק טיימס", איימה בתו של מנהיג לוב כי המצב במדינה יהיה "יותר גרוע מעיראק", ותקפה בחריפות את אובמה ואת קלינטון. צוות או"ם הגיע ללוב לחקור הפרת זכויות אדם

עיישה קדאפי, בתו של שליט לוב מועמר קדאפי, טוענת כי המורדים נגד שלטונו של אביה מוכרים נשק לארגוני הטרור חמאס וחיזבאללה. בראיון ל"ניו יורק טיימס" שהתפרסם היום (רביעי), אמרה קדאפי כי המידע שבידה מבוסס על דו"חות מודיעין לוביים. היא לא הרחיבה בנושא, אם כי יש לציין כי הדברים נשמעים מעט תמוהים - שכן המורדים בלוב משוועים לעוד נשק, ולא סביר שינסו למכור את הנשק שבידיהם.

בראיון השוותה קדאפי את הפעולה המערבית בלוב לפלישה האמריקאית לעיראק, והסבירה: "האופוזיציה בעירק הבטיחה לכוחות המערב שתקבל אותם בפרחים. חלפו עשר שנים, והם עדיין מקבלים את פני האמריקאים עם קליעים. האמינו לי, המצב בלוב יהיה עוד יותר גרוע".

הראיון הנדיר עם עורכת הדין בת ה-36, שבין היתר השתייכה בעבר לצוות ההגנה של סדאם חוסיין, נערך ביום ראשון השבוע במשרדי קרן הצדקה שלה בטריפולי. במשך יותר משעה של שיחה, היא סיפקה הצצה לעולמה הרעיוני והרוחני של המשפחה ההופכת יותר ויותר מבודדת בעולם, ובין היתר חלקה עם המראיין את חששותיה לעתיד שלושת ילדיה, לנוכח המצב במדינה. לדבריה, היא נוהגת לספר להם לפני השינה סיפורים על החיים שלאחר המוות, "כדי שיהיו מוכנים - כי בעיתות מלחמה לעולם אינך יודע מתי יפגעו בך טיל או פצצה, וזה יהיה הסוף".

עיישה קדאפי, בתו של שליט לוב מועמר קדאפי, מוקפת בתומכים במתחם באב אל-עזיזייה, טריפולי, 19 במרץ 2011. Jerome Delay, AP
עיישה מוקפת בתומכים במתחם באב אל-עזיזייה בטריפולי, בחודש שעבר/AP, Jerome Delay

את המורדים במדינה כינתה "טרוריסטים", אך גם הוסיפה כי כמה בכירים לובים שערקו לשורותיהם "עדיין שומרים על קשר איתנו". היא קראה לקיום דיאלוג בין הצדדים הלוחמים, והבטיחה רפורמות דמוקרטיות במדינה. מנגד, מתחה ביקורת חריפה על ארה"ב, סנטה בנשיא ברק אובמה ש"לא השיג כלום עד היום", ואף הגדילה לעשות בהתייחסה למזכירת המדינה, הילרי קלינטון, אליה הפנתה שאלה: "מדוע לא עזבת את הבית הלבן כשגילית על הבגידה של בעלך?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מיסרתה עדיין מופגזת: "המפתח לטריפולי"

בשטח, נמשכת בינתיים הלחימה במלוא עוזה, בעיקר בעיר השלישית בגודלה במדינה, מיסרתה. אחרי שבימים האחרונים דיווחו המורדים כי הצליחו להבריח את כוחותיו של קדאפי מכל חלקי העיר שבמערב המדינה ולשבור את המצור שהיה מוטל עליה, מתברר כי השמחה הייתה מעט מוקדמת - הצבא ממשיך להפגיז את העיר ללא הרף, וכך היה גם הלילה. ההפגזה מונעת מספינות אספקה וסיוע לעגון בנמל העיר, והיא נותרה למעשה נצורה ומבודדת. המורדים בעיר גם דיווחו כי כוחות של קדאפי עדיין נצפים מחוץ לעיר, והם חוששים ממתקפה חוזרת עליה.

הפגנה נגד מועמר קדאפי בעיר בנגזי, מזרח לוב, 26 באפריל 2011. רויטרס
הפגנה נגד קדאפי בבירת המורדים, בנגזי, אתמול/רויטרס

מטוסי נאט"ו נצפו טסים בשמי העיר אתמול, ולדברי המורדים, הם מספקים לכוחות הברית נקודות ציון לגבי מיקום כוחותיו של קדאפי, כדי לסייע בהפצצתם. בתוך העיר, עוסקים המורדים היום בפירוק המוקשים שהותירו כוחות הצבא ברחוב הראשי, רחוב טריפולי. "מתחולל פה אסון", אמר אתמול לרשת סקיי דובר המורדים בעיר, אחמד עומאר באני. "קדאפי לא הולך לשום מקום. מיסרתה היא המפתח לטריפולי. אם הוא יוותר על מיסרתה, הוא יצטרך לוותר גם על טריפולי".

בתוך כך, אמור להגיע היום לטריפולי צוות מיוחד מטעם האו"ם, כדי לחקור טענות על הפרת זכויות אדם במהלך ההתקוממות ומלחמת האזרחים במדינה. הצוות בן שלושת החוקרים מונה על ידי מועצת זכויות האדם של האו"ם, וממשלת לוב הבטיחה לשתף פעולה עם החקירה. מנדט הצוות כולל בדיקת טענות לגבי הפרות מצד השלטון, מצד המורדים ומצד הכוחות המערביים - אולם גורם במועצה מסר ל-BBC כי עיקר הטענות שייבדקו נוגעות לצעדים בהם נקטו שלטונות לוב. בין היתר, יבדוק הצוות טענות לגבי הרג מפגינים על ידי הצבא, "העלמת" מתנגדי משטר ועינויים.

כוחות מורדים באזור העיר אג'דבייה, מזרח לוב, 27 במרץ – 2 באפריל 2011. רויטרס
כוחות של המורדים בחזית המזרחית, באזור העיר אג'דבייה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully