וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: נערכים למחאת שישי, אסד מינה מושל לחומס

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

21.4.2011 / 21:00

כוחות הביטחון נערכים להתחדשות המהומות ביתר שאת אחרי התפילות מחר. בחומס, שם התמקדה המחאה השבוע, נפרשו אנשי ביטחון בשטח, בעוד התושבים מקימים משמר מקומי נגד "הבריונים של אסד"

בניסיון נוסף לשכך את המחאה נגדו, שהשבוע גברה בעיקר במחוז חומס, ועל רקע הצפי להתגברות מחודשת של ההפגנות מחר (שישי), מינה היום נשיא סוריה בשאר אסד מושל חדש למחוז - רסאן מוסטפא עבד אל-עאל, שיחליף בתפקידו את המושל הקודם, איאד רזאל, שהודח לפני כשלושה שבועות על ידי אסד בעקבות טענות שהשמיעו מפגינים במחוז כי הוא מושחת.

זוהי הפעם השנייה מאז פרוץ הפגנות המחאה בסוריה שאסד מפטר מושל מחוז וממנה חדש תחתיו. בפעם הקודמת הדיח את מושל מחוז דרעא, שם פרצו המהומות לראשונה, ומינה במקומו מושל חדש. אלא שגם צעד זה לא הצליח לפייס את המפגינים - שהמשיכו להפגין בדרעא, לאחרונה אתמול.

הפגנות נגד שלטונות סוריה בעיר חומס, 18 באפריל 2011. רויטרס
ההפגנות בחומס, בתחילת השבוע/רויטרס

אתמול גם דווח על פיטוריו של אמג'ד עבאס, ראש מנגנון הביטחון בעיר החוף בניאס, שבה התרחשו מהומות דמים בשבוע שעבר. לפי דיווח ארגוני זכויות אדם לסוכנות הידיעות רויטרס, עבאס תועד כשהוא מכה את תושב הכפר ביידה הסמוך. צעדים נוספים מצד אסד, כגון מינוי ממשלה חדשה למדינה וביטול חוק החירום (היום חתם רשמית על הביטול, שנכנס לתוקף), לא הועילו לו אף הם, והמחאה במדינה לא שככה.

הייתם אל-מאלח, פעיל אופוזיציה ומתנגד משטר ידוע בסוריה ששוחרר בחודש שעבר מהכלא, הסביר היום כי ביטול חוקי החירום הוא "חסר ערך", כל עוד הרשות השופטת במדינה אינה עצמאית. "הבעיה היא שיש אליטה שלטת ששמה את ידיה על בתי המשפט, ודואגת שכוחות הביטחון יהיו מעל החוק", אמר לרויטרס אל-מאלח בן ה-80, שהקדיש את העשורים האחרונים למאבק נגד חוקי החירום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

ראש הממשלה החדש: "ניענה לרצון האזרחים"

ואכן, נדמה שהשלטונות פסימיים בדבר האפשרות שהמחאה תירגע. על פי דיווחי עדי ראייה מחומס, כוחות ביטחון רבים התפרשו ברחבי המחוז כשהם לבושים בבגדים אזרחיים ונושאים נשק. מנגד, לפי הדיווחים מהמחוז, רבים מתושביו הקימו השבוע חוליות אבטחה פרטיות כדי מנת להגן על שכונותיהם מפני הבריונים שמפעיל השלטון נגד האוכלוסיה, המכונים בסוריה "השביחה".

הפגנה נגד שלטונות סוריה מחוץ לשגרירות סוריה בעמאן, ירדן, 17 באפריל 2011. רויטרס
הפגנה נגד אסד, השבוע מול שגרירות סוריה בביירות/רויטרס

עיקר ההיערכות של כוחות הביטחון היא לקראת מחר, יום שישי, בו מתוכננות הפגנות מחאה גדולות מיד לאחר התפילות בצהריים. בניסיון נוסף לפייס את המפגינים אמר ראש הממשלה הסורי החדש, עאדל ספר, בראיון לעיתון הסורי "אל-ווטן", כי התקופה הקרובה "תתאפיין בשקיפות והוגנות". עוד הבטיח כי החלטות השרים "יתקבלו בהתאם לרצונותיהם של האזרחים ולא יענו על אינטרסים של קבוצות מסוימות על חשבון קבוצות אחרות בחברה".

היום, ככל הידוע, היה שקט יחסית בסוריה, ודיווח בודד על הפגנה התקבל מהעיר חסקה שבצפון המדינה, שם נערכה הפגנה קטנה נגד השלטונות ולמען דמוקרטיה. עד ראייה מסר לרויטרס כי עשרות צעירים התקהלו סמוך לאוניברסיטה, קראו סיסמאות למען חופש והביעו הזדהות עם המפגינים נגד השלטון בערים אחרות. עוד דיווח העד, כי המשטרה המקומית סגרה את שערי האוניברסיטה כדי למנוע מסטודנטים להצטרף להפגנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully