וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: הממשלה הודיעה על ביטול חוקי החירום

המהומות בסוריה נמשכות על אף איומי המשטר, והנשיא בשאר אסד נכנע לדרישת עמו והסיר את חוקי החירום במדינה, לראשונה זה 48 שנים. עימותים קשים בעיר חומס: "הפכה לעיר רפאים"

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: אמיר קוטיגרו)

נשיא סוריה בשאר אסד הודיע היום (שלישי) כי הוא נכנע לדרישות המפגינים במדינה ומסיר את חוקי החירום שחוקקו לפני 48 שנים, כך דיווחה היום סוכנות הידיעות הסורית. זאת לאחר שורה של ויתורים ופשרות מצד הנשיא וביניהם מינוי ממשלה חדשה ומינוי וועדות חקירה שונות לבדיקת הפגיעה באזרחים במהלך המהומות במדינה. הממשלה הסורית אישרה את ההחלטה, וכעת דרושה רק חתימתו של אסד, צעד המוגדר כ"פורמלי בלבד".

במקביל לביטול חוקי החירום, הממשלה הסורית חוקקה חוק המפקח על הזכות להפגנה שלווה במדינה. כמו כן, אושר חוק שמבטל את בית המשפט המיוחד לענייני ביטחון בסוריה, שעורכי דין מטעם ארגוני זכויות אדם טענו כי מפר את שלטון החוק ואת הזכות האוניברסלית למשפט הוגן.

למרות הודעת המשטר, ההפגנות בעיר בניאס שלחופי הי התיכון, התחדשו הערב. "לא סלפיים, לא אחים מוסלמים, אנחנו מבקשי חופש" , זועקים הפעילים, בתגובה להאשמות המשטר כי המפגינים בעיר משתייכים לקבוצות איסלמיות חמושות.

ברקע, בימים האחרונים חלה התגברות במחאת העם הסורי ובעימותים האלימים עם כוחות הביטחון. כוחות הביטחון הסוריים פתחו הלילה באש לעבר הפגנה נגד המשטר בעיר חומס, בה השתתפו כ-20,000 בני אדם, כך דיווחו פעיל זכויות אדם בעיר. עד הצהריים, הפך מרכז העיר ל"עיר רפאים", כאשר חנויות, שווקים ובתי ספר נסגרו ברחבי העיר, בה מתגוררים כ-700,000 בני אדם.

"הרחובות ריקים", אמר פעיל נוסף, זאת לאחר שבמשך כל הלילה, עד שעות הבוקר המוקדמות, רדפו השוטרים אחר מפגינים, ולפי דיווח הפעילים, פצעו 25 בני אדם שאושפזו בבית החולים.

הפגנות נגד שלטונות סוריה בעיר בניאס, 17 באפריל 2011. רויטרס
הפגנה השבוע בעיר בניאס בסוריה/רויטרס

בתוך כך, עשרות סטודנטים לרפואה הפגינו היום באוניברסיטת דמשק, שם חזרו שוב ושוב על דרישתם "עצרו את הטבח, סוריה היא חופשייה". לטענת המפגינים, במהלך פיזור ההפגנה הכו השוטרים מספר בני אדם.

בתגובה להמשך ההפגנות, משרד הפנים הסורי פרסם היום הודעה בא קרא לאזרחים בסוריה "להימנע מלהשתתף במצעדים או הפגנות". כמו כן, משרד הפנים מסר כי דמשק רואה באירועי האלימות במדינה כ"התקוממות מזויינת", וכי האחראים לכך "יטופלו בהתאם". עוד נמסר כי על אזרחי המדינה "לדווח על טרוריסטים" המוכרים להם.

אתמול נהרגו בעיר חומס לפחות 17 מפגינים מאש כוחות הביטחון, בשתי תקריות עיקריות - אחת בעיר עצמה ונוספת בכפר סמוך. לפי דיווחי ארגוני זכויות אדם, עוד ארבעה מפגינים נהרגו במהלך הפגנות בערים לאטקייה ואידליב שבצפון המדינה, ובסך הכל עומד מספר ההרוגים אתמול בסוריה על לפחות 21.

ארגוני זכויות האדם בסוריה מדווחים כי מאז שפרצו המהומות במדינה לפני כחודש בעיר דרעא, נהרגו 200 אזרחים מאש כוחות הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully